Opfok? Waarom wel/niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zitosh

Opfok? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 12:17

Voor je verder gaat.. HOUD HET NETJES A.U.B.! ;)

Wat vinden jullie nou het beste voor jonge paarden?
Hun naar de opfok brengen of juist niet?

Waarom wel? Waarom niet?

Misschien ook aan de mensen die hier ervaring mee hebben opgedaan: post jullie ervaring(en) :)
Laatst bijgewerkt door Revanches op 18-07-10 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Poll verwijderd aangezien dit geen nuttige keuzes weergeeft.

Tigra_

Re: Opfok? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:52

Jammer van de poll.
Mijn voorkeur gaat er zeker niet naar uit maar slecht vind ik het niet. Gewoon lekker in een groep met paarden. Niet alleen jonkies maar zeker ook volwassen dieren waar ze goede manieren van leren.
Waar ze goed in de gaten gehouden worden en ja je kan ook imo een te grote kudde hebben. Ben ik ook niet zo voor.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:05

Ik zelf geef de voorkeur aan een jonge groep maar wel een waar ook wat oudere paarden instaan. Zowel voor de voorbeeldfunctie als voor de balans in de groep.

Echter gaat het bij mij eigen veulen nu wel anders. Die komt deze winter in een veulen groep te staan. Dit omdat ik dit een zeer fijne opfok vind, en omdat mijn merrie 10 meter verder staat. Ik kan zo beiden dus in de gaten houden. Wel overweeg ik sterk om veulen volgend jaar zomer weer bij de merrie te zetten.

Zou ik echter op een plek staan waar of geen andere veulens zijn of er geen mogelijkheid is ze zeker in de zomer 24/7 op het land te hebben zou ik altijd kiezen voor de opfok. Bij mij gaat de weidegang in groep wel voor op veulen in kudde maar weinig buiten.

Tegenwoordig hoor je steeds vaker dat men in de opfok ervoor kies om ook wat volwassen paarden in de groep te zetten. Persoonlijk kan ik dat alleen maar toejuichen. Ik ben dus eigenlijk een beetje van beiden :)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:09

Ik vind dat je dat zo zwart/wit niet kunt stellen, opfok is goed of slecht. Dus heb ik ook geen keuze in de poll ingevuld.

Zelf hebben wij er voor gekozen onze fokprodukten thuis op te laten groeien. Maar dat kan alleen maar, omdat wij dat kunnen doen op de manier waarop wij graag willen dat ze opgroeien. Als dat niet had gekund, zou ik me zomaar kunnen voorstellen dat we een andere keuze hadden gemaakt. Dus ofwel ze wegzetten bij een opfokbedrijf waarvan de bedrijfsvoering ons aanstaat, ofwel gewoon maar niet fokken.

Een paar jaar in een natuurgebiedbegrazing 'dumpen', wat bij ijslanders vrij gebruikelijk is, zouden wij sowieso niet doen. Hoe goed de beheerders daarvan ook hun best doen om er adequaat toezicht op te houden, gaat het daar naar onze zin toch te vaak mis en is ons het risico te groot dat zo'n jonkie er niet levend uit komt. Tuurlijk kun je dat thuis ook niet 100% uitsluiten, maar dat heb je dan in ieder geval nog wel zelf in de hand.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:23

Ik heb er voor merries niet zo'n problemen mee als ze niet naar de opfok gaan, mits ze in een goede groep opgroeien, waarin ze hun plaats leren kennen.

Voor hengsten vindt ik het onontbeerlijk dat ze de opfok in gaan met leeftijdgenoten en eventueel een klein aantal oudere (1 of 2) ruinen.
Het is gewoon noodzakelijk dat hengsten leren wat gewenst gedrag is en wat niet. De corrigerende werking van een groep is enorm.

xxconchita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:10

Wij hebben een pony staan van 1 en 3/4 maanden, en die kan nu echt alles al, en is nu al super in de omgang. Je kan het maar alvast hebben toch? Hoef je later ook minder hard te werken en hij of zij vertrouwd je al helemaal.
Edit: Hij staat in een kudde met 4 anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 08:40

Ik vind ook dat opfok niet persé goed of slecht hoeft te zijn. Het heeft beide z'n voor- en nadelen. Opgroeien in een groep met zowel jongere veulens als een oude merrie die het veulen iig het basisgedrag aanleren, want dat is echt noodzakelijk.

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 08:56

mijn veulen is 2 jaar gelden ook de opfok ingegaan
ik was daar zeer over te spreken hoe ze daar met de paarden omgingen, ze staan in groepen met 7/8 paarden van dezelfde leeftijd
een nadeel is toch wel dat ik bijna geen contact met hem had, omdat hij tussen de andere paarden stond en het best een eindje rijden was

toen ik vorig jaar het aanbod kreeg om hem naar mijn woonplaats te halen heb ik dat ook gelijk gedaan, hij kwam toen bij een andere hengst van zijn leeftijd en elke dag in de hand, hij had op een korte tijd zo veel bij geleerd
nu zijn ze inmiddels gecastreerd en staan er nog 2 jaarling merries bij en hebben ze zo hun eigen kudde(tje)

dus goed of slecht hangt er maar net aan wat je voor je paardje wilt, en natuurlijk voor jezelf

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 17:46

Opgroeien in een gemengde groep heeft mijn voorkeur.
Ik heb niet gestemd.

jaba26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:51

Het heeft voor- en nadelen :)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:54

Ik heb geen goede ervaringen met de opfok. De groep waarin je paard staat is alles bepalend. Voor mij geen opfok meer, maar een gemengde groep, dat is ideaal.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 06:19

Ik heb zowel goede als slechte ervaringen met opfok. (Zelf meerdere dode veulens, door ondervoeding en ernstige verwondingen). Echter op verschillende adressen.
Daarom blijven de merrieveulens op stal staan. Maar de hengstveulens gaan wel de opfok in. Daarbij wel op een adres in de buurt en ga ik minimaal 2x per week kijken.

zomerbries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 06:29

Mijn pony heeft toen hij 10 maanden oud was een zomer op een wei met allemaal hengsten van zijn leeftijd gestaan. Dat was erg leuk. Maar na die zomer heb ik hem gewoon dichter bij huis gezet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 07:55

Ik ga ook voor de gemengde groep. Alleen maar veulens is leuk spelen, maar manieren leren ze toch van de oudere dieren.

willyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:36

Ik ben voor opfok, maar heb ook ijslanders en daar is het ook meer gebruikelijk. Maar het hangt er wel vanaf wat voor kudde je hebt en hoe de controles zijn. De mijne staan in de kwelders bij Blije bij de Gouden Hoep. In een kudde van max 25 merries. Hele vriendelijke mensen, gaan 2xper dag langs de paarden. Ik kan ze met een gerust hart daar laten staan, want ik weet dat er heel goed op gepast word. Maar in kuddes heb je altijd dat er een paard gewond kan raken,maar dat kan op stal ook natuurlijk...

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:45

Ik realiseer me dat je lang niet altijd keus hebt, maar puur "natuurlijk" gezien is de opfok ik een gemengde groep het best.
Een veulen leert daar de rangorde, manieren en omgangsvormen.
Van oudere merries leert hij andere zaken dan van ruinen/hengsten.
Maar zo ik al zei: Lang niet iedereen heeft die keus. Het veulen alleen bij de moeder laten zou mijn voorkeur niet hebben, dan beter in de
opfok met andere veulens.
Maar wat het leren van manieren en normaal paardengedrag betreft is dat niet ideaal. Het zijn allemaal leeftijdsgenoten, die allemaal nog veel moeten leren, en er lopen dan geen oudere paarden met voorbeeldfunctie bij.

eike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:47

wij hebben zelf een kleine opfokstal met ongeveer 35paarden waar er 15 van onzelf zijn, de jonge merrie's staan ook allemaal bij elkaar met een oude ruin die in pensioen is. dan hebben we de jaarlinghengstjes staan ook bij elkaar, dan de andere groep hengsten 2 en 3j waar er al enkele van gesneden zijn. En dan onze leukste groep merrie's met veulen en een paar oude fokmerrie's die op pensioen zijn.
En steeds hebben we het meeste last met de paarden die bij ons in de opfok komen, ofwel zijn ze niet handelbaar, ofwel van mensen die er te weinig van kennen die zich er dan tussen willen mengelen van de mijne wordt achteruitgeschoven of dat paard heeft gebeten naar dat paard of geslagen....dat zijn kudde's he...dat heet leren omgaan met elkaar. En ja af en toe is er is een spijtig voorval, maar dat noemen ze dan weer opgroeien want als je hem thuis houdt kom je dat ook tegen hoor!.
Ik ben zeker voor opfok maar niet op een stal waar ze honderden paarden houden, en van mensen die met hart en ziel leven voor de paarden!

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:39

Als de mogelijkheid er is om in de buurt in een groepje te staan neem ik liever zoiets, bij ons staan een enter, twenter, 2 shetland en grote ruin bij elkaar. Is er die niet zeker naar opfok of iets dergelijks, zolang het veulen niet alleen is ben ik al blij :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:43

Ik ben zeker voor opfok, maar wel de kleinschalige!
Dus niet met grote groepen bij elkaar want dan is de kans op trauma's mij iets te groot...

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:49

mijn paard staat in de opfok, maar wel in een klein groepje. Ook staat hij gewoon in de winter 's avonds op stal en overdag op het land in hetzelfde groepje. Het is niet de opfok zoals veel mensen die kenne (je paard voor 1 a 2 jaar ind e wei dumpen en hem als een wilde terug krijgen) Ik kan mijn paard op ieder gewenst moment pakken en meenemen om te poetsen of iets anders. Hij staat dus eigenlijk gewoon in een groepje op het land vlakbij stal zodat je hem goed kan zien. Ik heb hem dan ook veel door handen en dit vind ik een heeeeeel groot voordeel. In zo'n grote opfok zou ik mijn paard nooit doen, want ik heb al een aantal paarden gezien die er slecht uitzagen toen ze eruit kwamen (veel plekken en beschadigingen die niet waren opgemerkt omdat er nooit iemand kwam kijken) Ook zijn paarden vaak erg wild als ze nooit door handen zijn.