Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

lanishafay schreef:Ik zou als het mijn paard was geweest toch sowieso meteen gaan kijken, zeker de volgende dag. Ik heb de wond verkeerd ingeschat en vind het echt heel erg.
meikemarieke schreef:eigenaar is aansprakelijk.
Dat is eigenlijk altijd zo, tenzij er een onrechtmatige daad jegens die persoon is gepleegd. dus als jij haar paard probeerde te stelen en het raakt gewond ben jij aansprakelijk.
Dit valt gewoon onder het risico dat zij haar paard daar stalt.
lanishafay schreef:Het was dus uiteindelijk een 4 cm diepe wond, als het 1 cm dieper was geweest (zei de eigenaar want ik was er niet bij toen de veearts er was) zou hij dood geweest zijn.
Ik had eergisteren gekeken en dacht echt dat het dicht was. Nu twijfel ik dus echt aan mezelf dat ik zo stom ben geweest dat ik niet beter heb gekeken.

lanishafay schreef:Ik haalde afgelopen dinsdagavond m'n 2 paardjes uit de wei, ze staan met een ander groot paard die dus ook mee liep en ik kon 'm niet tegen houden. Ik had m'n paardjes vast dus liet de grote meelopen tot aan het volgende hek. Kon geen kwaad, alles is daar afgesloten en ik dacht, zodra ik m'n eigen paardjes vast heb gezet, pak ik hem en zet hem terug
chocobroodje schreef:Dat het gaat ontsteken kun je natuurlijk weinig aandoen, zeker met dit weer. Weet je zeker dat de eigenaar niet eerder langs is geweest? Wie weet was ze op vakantie of iets anders dringends waardoor ze niet kon komen. Jij hebt haar gebeld met de mededeling "het valt wel mee" daar is zij wellicht van uitgegaan. Ik vind het nogal wat om zomaar aan te nemen dat de eigenaar het niet intresseert....... Beetje typisch weer
Juridisch gezien zou ik je WA even bellen, die kunnen je dat exact vertellen. Ik denk wel dat je aansprakelijk bent want jij hebt immers het paard mee laten lopen terwijl hij NIET in zijn wei stond(was immers al door het 1ste hek heen) . Maar meid ongelukken gebeuren, dat voorkom je nou eenmaal niet!
nina88 schreef:Ik heb geen idee hoe het officieel gezien zit, maar ik kan je wel mijn mening geven.
Het veroorzaken van de wond, dat ligt zeer zeker bij jou. Dat heb jij veroorzaakt, niet de eigenaar. Persoonlijk zou ik niet zo snel een uitspraak doen over ernstig of niet, omdat ze je daar nu op kan "pakken". Maar goed, dat is niet te veranderen.
Vervolgens heeft de eigenaar het te ver laten komen en is het gaan ontsteken. Daar heb jij niets aan gedaan.