Even een vraagje. We zitten ondertussen alweer een behoorlijke tijd in het betere weer en de langere dagen. Toch heeft Silence nog altijd een vachtje. In Januari is hij erg ziek geweest en moest hierdoor noodzakelijk onder dekens. Dit heeft hij zijn hele leven niet gestaan. Toen het beter werd zijn deze eraf gegaan en Silence kwam redelijk mooi in de vacht terug. In mei zijn we verhuisd naar een nieuwe stal. Daar kwam hij veel meer buiten en ook veel langer. Hierdoor heeft hij weer een vachtje aangemaakt omdat de avonden/nachten toen nog een stuk frisser waren. Helaas heeft hij dit vachtje niet meer kwijtgeraakt, waardoor hij er nu erg slecht in zit. Hij heeft nog altijd een vachtje.
Kan ik hier nog iets aan doen? Of zijn dit nog de overblijfselen van dat deken-gedoe en zijn ziek zijn en wat zou ik hier eventueel aan kunnen doen?
Je zou eens zonnebloem olie of lijnzaad olie kunnen gebruiken. Lijnzaad olie en zonnebloem olie zijn goed voor de vacht. Ik heb een ruin van 21jaar en die komt ook moeilijk uit zijn wintervacht en als ik een paar weken zonnebloem of lijnzaad olie geeft, dan is dat zo weer weg... Hopelijk heb je iets aan deze tip;)
Silence
Gek genoeg heeft die van mij ook nog een vachtje, hij laat het gedeeltelijk wel los, poets goed, maar z'n echte zomervacht is nog niet te zien.. Volgens mij komt het ook door het hele wisselvallige weer.. Het ene moment onwijs warm, het andere moment behoorlijk fris en flinke regen...
Silence
Mijnes heeft ook nog best een vachtje.. Maar das meer door de leeftijd denk ik. Ze is 22jaar en dus ook niet meer de jongste Zij krijgt Lijnzaad door het voer en verder laten we het lekker zoals het is
Silence, ik denk dat het wel wat te maken heeft met het weer.. De 1 is daar natuurlijk ook gevoeliger voor als de ander...
Ik wacht nog wel even af en anders maar een vitamine spuit proberen
Silence
Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-10 22:35
het is ook wel extreem wisselend hé.
Mariposa11
Geplaatst: 15-07-10 22:37
Die van mij zit ook niet echt in dr zomervacht zoals vorig jaar.. Vorig jaar kwam ze onder een deken vandaan, dit jaar niet.. Denk ook dat het met het weer te maken heeft..
Het weide maatje van Daisy staat ook vrij dicht in z'n vacht. Toen hij begin april werdt gecastereerd kon je hem helemaal kaal plukken. en hij zat helemaal mooi in z'n zomer vacht. Maar als je nu kijkt nu zit hij alweer heel dik in z'n vacht. Hij is pas 2 jaar geworden en vorrig jaar kwam hij prima in z'n zomer vacht. Ze staan pas vanaf begin juni dag en nacht op het land. Voordat Daisy bij hem kwam staan ging hij iedere nacht op stal.... Hebben hem al extra (in 2x op advies van de da) ontwormd, vitamine boost etc..... Maar het helpt niets. Ook krijgt hij dagelijks lijnolie...
Ik zou eens een mestonderzoekje doen! Als je paardje wormen heeft komt hij ook slecht door zijn haar. Ook al ontworm je regelmatig ... Ik heb hier ervaring mee! T is het proberen waard Succes
Mijn ene pony (Valentijn) zit ook best wel in z'n vacht. Hij staat dan wel al weer een tijdje dag en nacht buiten(ook met dat extreme weer) Dus mischien komt het daardoor. Maar de andere paarden die bij hem in de groep staan hebben dit niet. Dus ik lees even mee
waarschijnlijk vallen die haren ook niet meer uit. Ik scheer voor andere mensen, normaal moet ik in de zomer 1-2 paarden scheren, ondertussen heb ik er al 10 geschoren en onze shet moet eigenlijk alweer voor de tweede keer :S. Dus je bent niet de enigste met een paard met wat dikker haar dit jaar. Denk toch echt dat dit aan het weer ligt, over ongeveer 2 maanden gaan de meeste alweer verharen. De ene is er denk ik gevoeliger voor als de ander (bijv. onze shet heeft precies hetzelfde ritme als de sportpaarden en die staan wel mooi strak in hun vacht).
Silence