E achter B, hoe ging dat bij jullie??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PartoutZ

E achter B, hoe ging dat bij jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 15:32

Ik heb me gister aangemeld bij de ANWB voor mijn E achter B.
Vind het allemaal reuze spannend en vroeg me af hoe dat bij jullie is verlopen??
Gewoon even wat ervaringen horen :D

pitbullgup

Re: E achter B, hoe ging dat bij jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:35

Mijn vriend heeft t 3 weken geleden gehaald. Hij heeft 2 halve dagen les gehad en meteen examen er achteraan. Hij kon eigenlijk al met aanhanger rijden dus hij had er niet echt moeite mee. Je moet gewoon laten zien dat je verantwoord rijd en als bijv. het achteruit rijden niet meteen lukt moet je kunnen laten zien dat je op tijd ingrijpt om het netjes op te lossen.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:35

haha nou ik het strontmazzel gehad met me examen! was met 10 min terug en hoorde i nde auto al dat ik geslaagd was met een rondje over de ring rijden
de eerste keer was wel beetje spannend. voor het eerst met de trailer en voo rmij vreemde auto en naar een stress wedstrijd. je moet gewoon rustig blijven. rustig op trekken, remmen en rustig door de bochten. liever iets te langzaam dan dat je paard plat ligt en alle autos die het niet zint, die halen je vanzelf wel in! ga echt niet harder rijden omdat er een auto loopt te drukken want je heb jezelf/paard er alleen maar mee!

ohjah ik heb 6 lessen gehad, 2x3 en toen examen. het stelt allemaal niet zo heel veel voor. goed luistern naar de aanwijzingen

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:37

Ik vond het wel leuk om te doen, je leert toch handigheidjes.
Alleen zei de instructeur dat ik wat sneller op moest trekken,
dus ik heel droog
*D ja dan gaat het paard achterin op zijn plaat, zegt hij ja maar nu leggen er tegels in :D

maar heb het met een eendags cursus toch gehaald, ben er zo blij mee, kan nu lekker zelf overal met mijn paardje naartoe. :o

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:38

Ik vond het niet zoveel voorstellen. Ik heb 's ochtends 3 uur gelest en toen 's middags nog één uurtje en daarna afgereden. Met vlag en wimpel geslaagt. Ik heb voor die tijd maar één keer geoefend en toen ging het waardeloos, vooral het achteruit rijden.

Gewoon doen! :D

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 15:39

Ik wil ook zo'n dagcursus doen :j
Heb nog nooit met een aanhanger gereden, dus dat wordt een hele week lessen denk :')

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:39

Niet zo goed bij mij, ben net zo handig. Ik reed al jaren met de trailer erachter en probeerde moeilijke situaties te voorkomen, keren enzo

Tot we een keer aangehouden werden en een boete kregen voor het rijden zonder geldig rijbewijs, vriend en ik besloten beiden een 1 dags cursus te doen, hij slaagde die dag en ik pas na 3x een dag en 3 x examen :o gedaan te hebben.

Ik ben wel blij dat ik de lessen gehad heb want eindelijk kan ik overal keren, en achteruit rijden etc :D

Succes met je lessen!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:44

LZP --> TAO

Leliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:47

Ik ga binnenkort ook voor dat examen. Ik heb al veel ervaring met trailer rijden dus ik vermoed dat het geen probleem zal zijn.

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:03

Ik heb een dagcursus gedaan, bij een rijschool hier uit de buurt. 's ochtends om 7uur begonnen met lessen, in totaal 7uur gelest en daarna afgereden. Voor het mooie vond ik het te lang achter elkaar, maargoed, voor die ene keer :P
Had daarvoor al een half jaar met de trailer gereden (Kleine stukjes van 3km), keren & achteruit rijden ging al (om de trailer de schuur in te rijden :)) ), al had de instructeur daar nog wel wat handige tips voor.

Heel veel succes alvast! :D

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:09

Ik ben onlangs geslaag. Donderdags begonnen met lessen en de woensdag erop geslaagd :-) Had nog nooit eerder met een aanhanger gereden en heb 8 lessen gehad.

Zelf vond ik het fijn om de "dagcursus" te verspreiden over meerdere dagen. 1e dag 4u les gehad en was daarna echt gaar , als ik daarna nog een examen had moeten doen :n

Succes!

Nieknollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:14

Ik heb om mij heen gemerkt dat examinatoren paardenmeisjes niet zo serieus nemen. Dus je kan beter een stoer verhaal vertellen waar je evt je E achter B voor nodig hebt. Tijdens mijn examen begon hij ook met: vertel, heb je net een caravannetje gekocht of heb je een paard?? Na een andere verklaring deed hij al veel minderwaardiger.
Het zijn natuurlijk allemaal verschillende mensen maar ik heb de tip meegekregen en dat voelde goed.
Ik had twee keer twee uur les gehad en toen meteen geslaagd.
Succes

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:18

Ik heb het vorige week gehaald!
10u les gehad in 1 week en toen examen.

Instructeurs zeiden gelijk allemaal, je moet zeker met je paard op stap :D

Bij ons zijn de bij de 'paardenmeisjes' juist minder streng...

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:23

Ik heb 3 weken geleden mijn E gehaald. Heb gereden bij www.rijschooleachterb.nl 8 uur les en gelijk examen. In één keer gehaald.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:25

Prima :D

Heb 2 uurtjes les gehad en daarna een dagopleiding. Met daar aansluitend het examen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:26

Ik heb drie keer een uurtje rondgereden en daarna axamen gedaan. Veeeel goedkoper dan een dagopleiding.

Gewoon zelf al goed oefenen met iemand die het goed kan!

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:34

Nou, het klinkt of jullie het allemaal maar makkelijk hebben gehad. Ikke niet hoor!
Dat terwijl ik tijdens mijn afrijden best handig was met manouvreren enzo.
Eigenlijk werd daar ook helemaal niet op gelet, het rijden was vele malen belangrijker.
Ik heb 15 lesuren gehad maar ik ben drie keer gezakt en pas de vierde keer geslaagd. Hemeltje lief wat een piepers!
De eerste keer had ik hem niet in de eerste versnelling mogen zetten in de bocht, de tweede keer reed ik te langzaam in de bochten. En ook de derde keer was het schijnbaar niet goed genoeg. Ik weet niet meer wat het was.
In elk geval had ik er toen zó de P -:(- in, dat ik het twee jaar heb laten liggen. Pas toen we gingen emigreren heb ik het nogmaals geprobeerd met een dagcursus bij een andere rijschool. Dat hielp, GELUKKIG!
En nu, ik zet hem in het kleinste gaatje.

Het viel mij erg tegen, geldklopperij vond ik het.
Misschien kwam het omdat ik niet zo´n goede relatie had met de rijschool.

Succes

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:37

Ik heb mijn E achter B gedaan in 1 dag en ik vond het alles meevallen, nu komt dat wel doordat ik al 2,5 jaar met een trailer rond reed :o
Had een hele goede instructeur en een leuke examinator en het was die dag echt bloedverziekend heet, dus die examinator had het na 15 minuten wel gezien en zei: We gaan terug, het is veel te warm.

Ik heb een stukje snelweg gereden, een rotonde opgereden en er weer af en een bochtje achteruit en klaar was ik :D
Denk wel dat als je echt nog nooit met een kar achter de auto hebt gereden, het wel lastig is met achteruit rijden en vooral bochten achteruit omdat de meeste mensen dan met sturen de fout ingaan :j
Voor de rest is het gewoon goed opletten en spiegeltje kijken is heel belangrijk.
Ik wens je succes.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:02

Ik reed met het examen het terein af, trambaan over, parkeerplaats op, achteruit een bocht, terug de trambaan over. En weer terug bij CBR.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:19

Ik heb het afgelopen november gehaald naar een dagcursus. Het was inderdaad een lange dag. Ik was bek af toen ik thuis kwam.
Ook ik kon al rijden met een trailer. Ook het achteruit rijden ging al redelijk. Maar tijdens de dagcursus heb ik veel tips gekregen. Tegenwoordig rij ik overal heen. Ik kan in de kleinste hoekjes keren en achteruit rijden. Mede hierdoor vind ik het het geld absoluut waard. Ik heb er geen moment spijt van gehad.

Ik kreeg inderdaad ook de opmerking dat ik vast een paard had. De jongens zijn vaak bouwvakkers en de meiden hebben paarden. Ik heb het eerlijk gezegd dat ik met de paardentrailer zou gaan rijden. De instructeur heeft toen veel tips gegeven over een comfortabele manier van rijden voor je paard. Ideaal!! Mijn paard gaat zelfs een stuk makkelijker de trailer in sinds ik rij :o .

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:19

Jaaaa ik heb hem dinsdag gehaald :D :D (2e keer)

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:55

ik heb mijn B rijbewijs nu 3 maanden en wil binnenkort ook voor E achter B gaan, lees dus even mee :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:01

Ik heb op mijn 18de mijn E achter B gehaald bij een normale rijschool. 5x 2uur les gehad en in één keer geslaagd. Dagcursus zou ik zeker niet aanraden als je nog nooit met een aanhanger hebt gereden!

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:25

Bij mij heeft 't even geduurd voor ik slaagde, maar dat lag meer aan examenvrees dan aan iets anders. Voor mij was 'n dagcursus geen oplossing, ik kan me niet de hele dag concentreren op die manier, dan ben ik totaal gesloopt van het lessen en dan moet dat examen nog! Het is voor iedereen anders natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat als je nog helemaal geen ervaring met aanhanger hebt, het fijner is om 'n paar losse lessen en dan examen te doen.
Dus nu om er weer in te komen 2 losse lesjes genomen en toen meteen examen, en hehe, nu slaagde ik (3e x) eindelijk voor het examen...
Zo te lezen verschillen de examens nogal, ik kwam er echt niet makkelijk vanaf, hij stelde eerst 'n aantal inzichtvragen op 'n manier die ik niet leuk vond en ik heb daarna zeker 'n halfuur gereden, driemaal een een bijzondere verrichting moeten laten zien, en echt door de meest onmogelijke bochtjes dwars door de binnenstad gestuurd, scholen die uitgingen, fietsers die overal vandaan komen, een triljoen rotondes, man, ik had het gevoel dat ik OVERAL ogen moest hebben :P Maar gelukkig ging het best goed en was ik geslaagd.
Het ligt heel erg aan je examinator denk ik, of je ze je als paardenmeisje serieus nemen. Ik run mijn eigen bedrijf, heb daarover enthousiast maar zonder penny-mentaliteit m'n woordje klaar, maar die laatste examinator had me ook best kunnen laten zakken als hij had gewild (echt niet ALLES ging feilloos). Je moet echt 'n beetje geluk hebben, maar go for it, het is de moeite waard het te halen!

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:30

Ik heb 2 dagen 3 uur les gehad en op de 2e dag het examen er achteraan.
Heb het ook in 1 keer gehaald.
Het ging verder wel goed, ook de bijzondere oefeningen. Je leert wel hoe je achteruit moet rijden en een bochtje achteruit enzo.
Ruime bochten nemen en luisteren naar de instructeur.