Kukkie schreef:Op zich moet je vanaf nu wel toe kunnen werken naar 6 km wandelen. Veel stappen en rechte lijnen zijn goed voor een jong paard.
Maar: als je bedenkt dat een jaarling nog maar de concentratiespanne van een minuut of tien heeft, vind ik het niet eerlijk naar een dier van 2,5 toe om daar een uur mee te wandelen en dán nog eens te moeten leren longeren. (om over het uur terug nog maar te zwijgen). Dat duurt gewoon te lang voor een zo jong paard.
Bovendien is meteen 6 km wandelen ook best veel. Bouw het op. Het lichaam kan het wel al aan, maar jonge dieren kunnen erg onzeker worden van zo lang en zo ver weg te zijn van hun thuis en hun vriendjes.
Het kan best zijn dat je dan te maken krijgt met een mate van paniek.
Liever dus eerst thuis op het erf werken (dmv grondwerk) aan een goede vertrouwensband en jouw leiderschap. En dan het wandelen bij het erf vandaan verder uitbouwen. Fijn is ook als er een paardenvriendje mee kan, in het geval dat je paardje echt onzeker wordt verder bij huis vandaan.
Longeren wil je toch pas later mee beginnen, want een paard van 2,5 is daar lichamelijk ook nog niet aan toe.
Ik wandel nu ook al stukjes van 1 km en weer terug. Dat gaat prima (hadden we al opgebouwd). Ze geeft eigenlijk weinig om 'thuis' en hinnikt alleen even rustig als we weer terug op het erf zijn. Verder doen we al iets van een soort grondwerk (voetjes geven, stilstaan etc. het basiswerkje zeg maar).
6km heen, longeren en 6km terug is ook een behoorlijk iets. Daarom wil ik het eerst opbouwen. We wandelen nu 1x per week 1 km heen en 1km terug. Misschien moet ik beginnen met 2x per week heen en terug (1 km) en dan na een week of 3 een halve km erbij pakken? Heb geen haast, alle tijd. Ik mag zelf bepalen wanneer ik naar die stal toe kom om te longeren, er is niets afgesproken (gelukkig niet!)
Tnx voor je info