Eigenaar en Sanitair verantwoordelijk: wie beslist?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eva___

Eigenaar en Sanitair verantwoordelijk: wie beslist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 12:38

Hallo,

Ik heb al een tijdje een pasport voor mijn pony. Aangezien ik <18jaar ben, is mijn vader de "sanitair verantwoordelijke" en ik (nu 16) ben de eigenaar. Nu vroeg ik mij af, wie beslist nu eigenlijk wat er met haar moet gebeuren?

[*] Kan de sanitair verantwoordelijke zeggen ik verkoop de pony zonder mijn toestemming?
[*] Kan ik alleen beslissen of de DA komt? En instemmen met eventuele behandeling?
[*] Hoe zit het als zij komt te sterven: Kan ik beslissen wat er met haar moet gebeuren of moet de sanitair verantwoordelijk deze beslissing maken?
[*] Zal dit automatisch veranderen wanneer ik 18 word of moet ik dit zelf aanvragen? (maw Kan ik dan eigenaar en sanitair verantwoordelijke zijn tegelijkertijd )

Dit zijn eigenlijk vraagjes waar ik al een tijdje mee zit :)
Kunnen jullie mij hier duidelijke antwoorden op geven?

Dankjewel Eva

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:43

Het lijkt me raar dat de sanitair vertegenwoordiger kan beslissen over verkoop. Dat denk ik niet. Volgens mij mag hij wel beslissen over behandelingen enzovoort. Je kan je pony uitsluiten voor de slacht (hier in België).

Mocht je twijfels hebben over je vader als sanitair vertegenwoordiger, vraag dan iemand anders. Bel anders naar de dienst en vraag wat de rechten zijn van de sanitair vertegenwoordiger. Dan ben je direct op de hoogte.

Als je 18 bent, zal je dit zelf moeten laten veranderen.

Eva___

Re: Eigenaar en Sanitair verantwoordelijk: wie beslist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 12:48

Ze is uitgesloten van de slacht,dat is zo beslist. Ik bedoel (even als voorbeeld)stel: mijn vader wil haar haar naar het vilbeluik brengen en ik wil haar laten cremeren bijvoorbeeld. Wat moet er dat gebeuren?

Ik denk dat de hoofdvraag is: Wie heeft de hoogste "stem" zeg maar :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:51

En vooral wie betaald. Je kan wel wat willen maar als je vader niet wil betalen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:24

ik denk dat je dit soort dingen beter van tevoren met je vader kan overleggen ipv hier te kijken wat je 'rechten' zijn, hoop dat je dat in goed overleg wel kan beslissen.
Mocht hij een evt crematie niet willen betalen (wat ik heel goed zou kunnen begrijpen) dan kan je misschien afspreken dat jij het betaald.
Over medische handelingen zou ik het overleggen, denk ook dat het daar heel belangrijk is wie degene is die betaald.
Ik zie het zo, degene die betaald heeft ook het laatste woord in de beslissing.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 13:58

Dit alles is puur hypothetisch gezien hé :)
Allemaal met het woordje "stel" ervoor!

Ik heb er nog niet echt met m'n ouders erover gesproken. De DA betalen m'n ouders (dit kan ook niet anders, ik heb ook geen inkomsten) Ik heb een zeer goede verhouding met mijn ouders dus ik zie niet echt problemen maar ik wil dit weten moest er plots iets zijn bv. ze wordt ziek,er zijn verschillende wijzen van behandelen en ik wil de beslissing make.

Ik mocht ook zelf kiezen of ik haar in de voedselketen zou laten opnemen. Zoiezo moest Fleur nu (ernstig) ziek worden dan zullen m'n ouders hier voor in staan (dat wisten ze ook voordat we Fleur kochten dat ik NU op dit moment niet instaat ben om zelf een pony te onderhouden op het vlak van geld). Ook de hoefsmid enzoverder betalen zij echter...

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 14:03

Wil dit dan ook zeggen bv. We vertrekken op reis met de trailer, we hebben een ongeval en Fleur sterft (wat een horror voorbeelden := ), is mijn vader dan verantwoordelijk voor de schade als sanitair verantwoordelijke of ik als eigenaar?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:09

dat hangt er natuurlijk ook vanaf wie de veroorzaker is van het ongeval.
Als er een vrachtwagen vol gas achterop je trailer klapt en je pony komt te overlijden dan is de vrachtwagen chauffeur aansprakelijk, die moet namelijk afstand houden.
Als je vader daarentegen ergens achterop klapt en je pony komt als gevolg daarvan te overlijden is je vader de veroorzaker..

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 17:17

Ah oke,ik dacht wel dat het zo was... Zou toch logisch zijn natuurlijk?
Toch bedankt voor je antwoorden :)