paard in trailer krijgen, hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

petra1994

paard in trailer krijgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 20:25

hey bokkers.

ik weet niet wat ik er aan moet doen, ik krijg mijn paard niet in de trailer. ik heb er al van alles aan gedaan. maar zonder blauweplekken en schrammen krijgen we anders het paard niet in de trailer. het paard is niet bang, maar wil gewoon niet. en ze geeft niet zo makkelijk over. ik zal wel opnoemen wat we allemaal hebben gedaan.

1- longeerlijn achter de kont, en trekken.
2- bix voor der neus houden.
3- 30 keer steeds opnieuw naar de trailer lopen
4- benen een voor een optillen en naar voren zetten
5- een jas om de ogen van het paard doen.
6- eerst het andere paard en dan zij.
7- aan het halstertouw blijven hangen, en wachten tot ze een stapje veder zet
8- weten jullie nog iets?

ze word knettergek als ze biks hoord rammelen, dus we hebben de emer met bix in de trailer gezet, maar verdomt, ze gaat niet in de trailer.

dus ik weet niet meer wat ik moet doen.

ze gaat alleen steigeren, en ik heb al bijna een hersenschudding van der gehad, ik was bij dat ik nog mijn cap op had.

claudialaska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:27

ik heb gehoord dat je met dit weer dan toch de pony ongeveer een uur zonder water moet laten staan, en dan met een emmer water voor in de trailer gaan staan.
Ook longeerlijnen aan de zijkant (dus dan krijg je een soort pad naar de trailer) helpt bij sommige!

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:31

claudialaska schreef:
ik heb gehoord dat je met dit weer dan toch de pony ongeveer een uur zonder water moet laten staan, en dan met een emmer water voor in de trailer gaan staan.
Ook longeerlijnen aan de zijkant (dus dan krijg je een soort pad naar de trailer) helpt bij sommige!

:=
Wil je m doodhebben?

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:31

Kun je de trailer niet precies in een deuropening (stalgang/binnenmanege) zetten zodat de ruimte aan de zijkant afgesloten is? Als je zeker weet dat het puur eigenwijzigheid is dan kun je iemand anders met kleine tikjes van de longeerzweep het paard naar voren laten drijven.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:32

Margoot schreef:
claudialaska schreef:

:=
Wil je m doodhebben
?

De gemiddelde duur van een lesuur is een uur, ik ken weinig paarden die zo'n les niet levend hebben verlaten.......
Dus dit lijkt me iets een rare reactie.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:41

Hi, Ik heb de tip!

Mijn paard was doodsbenauwd voor de trailer (echt er niet in willen geen koppigheid maar bang). Vrachtwagen geen probleem maar trailer nee dat vond ze doodeng.

Geen van de reguliere methoden werkte (teveel om op te noemen). Toen hebben we weer contact gezocht met degene die haar ook zadelmak heeft gemaakt, hij is namelijk een soort 'paardenfluisteraar' en ik wist dat hij ook trailerproblemen kon oplossen. Andre Noordman werkt volgens de methode van Monty Roberts en dat heeft mijn paard weer binnen 2 uur (in alle rust) in de trailer gekregen. (en nee ben absoluut geen 'natural' of hoe mensen het tegenwoordig noemen). Na 2 sessies met Andre kan ik nu weer ALLEEN op concour! Ik moet rekening houden met m'n lichaamstaal en hoe ik haar benader in en om de trailer maar dat is peanuts en wordt alleen maar beter.

Kijk eens op http://www.stalequus.nl/
En als je meer wil weten, pb me maar!

Jua

Re: paard in trailer krijgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:49

ik heb geprobeerd een goede clip voor je op youtube te vinden, maar helaas... Dus dan maar proberen uit te leggen.

Allereerst, zorg dat druk van het traileren verdwijnt. Jouw fixatie maakt alleen maar dat het paard meer in verzet zal gaan.

Ga niet hangen aan het halster, ga niet trekken aan het halster, gaat je paard achteruit of trekken... Laat hem dan sneller en verder achteruit lopen, probeer dan weer vooruit te lopen, gaat het paard nog steeds in de achteruit... Wederom harder achteruit laten lopen. Net zo lang tot het paard snapt dat achteruit lopen geen oplossing is.

Dan de trailer. Je laat het paard halve cirkels lopen en aan je linker en rechter kant laat je hem draaien. Dit oefen je eerst een stukje bij de trailer vandaan.
Dan ga je beetje bij beetje naar de trailer, je paard heen en weer laten lopend. Stel je zo op dat je paard tussen jou en de geopende achterkant van de trailer heen moet lopen.
Blijf rustig en doe alsof je helemaal de trailer niet in wil.
Wanneer je paard de oefening goed doet geef je hem een moment rust bij de opening van de trailer. Daarna weer heen en weer. Heb je een loopplank dan laat je hem van links naar rechts en andersom over de loopplank lopen.
Wat je doet is hem laten werken en rust geven bij de trailer.

Vervolgens ga je weer een stukje bij de trailer vandaan, weer het paard laten werken in hgalve cirkels, laat hem zijn benen bewegen, laat hem draven. Daarna loop je naar de trailer en geeft hem bij de opening een moment rust.
Op het moment dat hij wil snuffelen aan de trailer laat je hem dat doen.
Daarna weer weg van de trailer en werken.

Daarna ga je een stap verder, je laat hem werken een stukje bij de trailer vandaan, rust geef je bij de trailer maar vraagt nu dat hij een stukje verder naar binnen gaat.
Een voet in de trailer en rustig laten staan...
Daarna weer terug, een stukje van de trailer vandaan weer laten werken.

En zo ga je iedere keer een stukje verder de trailer in. Is het paard halverwege, laat je dan niet verleiden tot versnellen omdat dit ervoor kan zorgen dat je weer helemaal van voor af aan kunt beginnen.

Waar je naar zoekt is dat het paard snapt dat hij in de trailer rust krijgt en daarbuiten moet werken.
Met als gevolg dat het paard er zelf voor kiest om liever in de trailer te willen staan.

Het is jammer dat je het niet even kan zien, want een filmoje is vele malen duidelijker!

Succes!

Anwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:52

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:57

Kijk eens op http://www.diagonaal-paardenvervoer.com/?page_id=73 Hier kun je een e-book van Eddy Modde aanvragen.
Daarin staat in principe alles wat je nodig hebt. En je kunt hem ook gewoon mailen met vragen. Hij antwoord snel.

Maar stop met wat je nu allemaal doet. Want zonder het te beseffen ben je je paard nu aan het trainen om alles behalve die trailer in te gaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:42

amen!
Alleen op de juiste manier oefenen boekt resultaten, de 1e 7 manieren van je lijstje gaan niet werken, en nr 8 is de gouden tip die Kukkie je gegeven heeft.
Lees Eddy's Ebook en er gaat een wereld voor je open! :D

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 21:03

Ik weet niet waar je woont, misschien kunnen wij je helpen.
Paard moet er zelf in willen lopen anders lukt het niet.

FalcoMirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:27

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Je moet eerst eens thuis oefenen want het kan zijn dat hij bang is voor de trailer. Laat hem eerst eens kijken, loop eens een paar keer langs de trailer, loop dan eens tussen de trailer en een stoel (ofzoiets) door en probeer dan weer eens langzaam op te lopen. Na een paar dagen is het bij mij al gelukt! Eerst was hij altijd bang, maar nu blijft de trailer altijd droog (qua poep ofso) :P

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 00:47

Hoe is je paard verder in omgang? Heeft ie dan ook gewoon "geen zin" om mee te werken?

Geeske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 05:22

Heb ik ook wel eens gehad. Ik ging voorin de trailer op grond zitten met brokken en deed zelf alsof ik de brokken at... kauwen en smakken... merrie kijken... ehum... en toen liep ze de trailer in...

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 07:40

99 van de 100 paarden zijn niet bang voor de trailer, maar voor wat er achter gebeurd, als ze er eenmaal bijna of helemaal in staan, hoe word er aan stang in gedaan, krijgt hij nog een tik of een duw als hij nog met een voet op de klep laat staan, vaak lopen ze de klep op 1 of 2 voeten en kijken achterom en stoppen, veel oefenen, klopjes geven, net doen of je de stang er in doet, niet trekken als hij er uitloopt, weer opnieuw er naar toe en blijven rommelen,kost een paar uur. :(:)

Meisje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:56

Ik heb ook van alles gedaan om mijn paard in de trailer te krijgen. Hij durfde zo van de een op de andere dag niet meer de trailer in. Ik heb uiteindelijk een expert gevraagd. En .... Het kost wat maar dan heb je ook wat!!! Achteraf gezien had ik dit gewoon veel eerder moeten doen. Dat had me een hoop frustratie en ellende bespaard.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:00

Mijn fjord deed het ook, ze was echt niet bang, maar ze vertikte het gewoon, de 1e keer ging ze er dan ook gewoon in 1 keer op, maar toen begon ze steeds moeilijker te doen. Toen zijn we er gewoon met een zweep achteraan gegaan, niet leuk om te doen, maar na 2 keer snapte ze dat ze het toch echt niet kan flikken en nu loopt ze er zo op.

Ik weet zeker dat als we met longeerlijnen en al die poespas aan de gang waren gegaan dat ze er dan nu nog steeds niet goed op zou lopen.

Lunalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:54

Wij hebben er ook zo ééntje.
Wat je eens moet proberen is alles uit de trailer halen, dus het tussenschot en de stangen eruit.
Zo houdt je dus een compleet lege trailer over, leg dan helemaal vooraan een goeie plak hooi en wie weet stapt ze er nietsvermoedend in. Is voor hen een heel ander zicht dan een "aangeklede trailer". En gezien paarden gewoontedieren zijn zou het kunnen met deze nieuwe aanblik ze de "gewoonte" van onwil laten varen.
Het proberen waard he
Succes !

deCent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:29

Hmm, handig topic.
Ik heb een paard wat altijd superbraaf de trailer in ging en er nu met geen mogelijkheid meer op te krijgen is! Ik snap er niks meer van.
Ik ben bang dat ik ook een 'pro' in moet schakelen...

Weet iemand er een in de buurt van Baarle Nassau?

@TS: Heb je al wat tips geprobeerd? En helpt het?

deCent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:34

Meisje73 schreef:
Ik heb ook van alles gedaan om mijn paard in de trailer te krijgen. Hij durfde zo van de een op de andere dag niet meer de trailer in. Ik heb uiteindelijk een expert gevraagd. En .... Het kost wat maar dan heb je ook wat!!! Achteraf gezien had ik dit gewoon veel eerder moeten doen. Dat had me een hoop frustratie en ellende bespaard.

Wie heb jij er destijds bij gehaald als ik vragen mag?

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:00

Ik heb laatst met mijn paard ook ergens honderd kilometer van thuis met mijn paard gestaan voor de trailer die in zijn hoofd had om er niet in te gaan! een tijd geleden is hij met zijn hoofd tegen het dak aan geknalt met een gat erin toen hij ging stijgeren in de trailer, de hele voorstang verbogen en alles, dus ik dacht misschien is hij echt angstig. maar na een tijdje zie je wel dat hij gewoon ontzettend koppig is en totaal niet meer bang is. na eerst al 2 uur met eten hebben gelokt had ie op een gegeven momentook geen honger meer, dus had dat ook geen nut, na een tijdje kwamen er allemaal mensen bijstaan met goede bedoelingen natuurlijk, maar dat vond ik ook maar niets. daarna met longeerlijn maar toen ging hij er bij zitten. Op een gegeven moment was er een masseur bijgekomen en die had hem bij zijn nek gegrepen en toen werd het paard zo boos, helemaal naar achter trappen. Na een tijdje werd ie rustig en hebben we heb weer voor de trailer gekergen. weer met die longeertouw erachter. en toen is hij er letterlijk bij gaan liggen. toen heeft hij een trap gehad en is er rustig ingelopen, net alsof hij toeon die knop had omgedraaid, en hij probeerde er ook niet meer uit te komen, ik weet niet of je hier iets aan hebt?

deCent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:30

@As_LoveYou: Ik moet eerlijk zeggen dat ik jouw verhaal wel herken, maar ik denk dat er een betere en rustigere manier moet zijn om je paard de trailer weer op te krijgen.
Dan is het toch wel een enorme heisa als je op die manier iedere week op wedstrijd moet...
Pff, dan neemt bij mij de motivatie al af om uberhaupt te gaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:17

Va-toutje, lees ook eens het Ebook van Eddy Modde uit de link van Kukkie, dan gaat er een wereld voor je open. Mocht je dan nog info willen weet je me te vinden, ik laad ook op die manier kijk maar eens op mijn site.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:29

mijn god wat een gruwelijke manieren weer om een paard op een trailer te krijgen. triest hoor als het zo moet! dan kan je beter een keer een expert laten komen die op een constructieve manier kan helpen om je paard op een trailer te krijgen. de bedoeling is tenslotte dat ze het altijd vrijwillig doen he en niet dat je ze met veel moeite één keer erin krijgt en dan nooit meer.

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:35

Ik heb/ Had er ook zo een..
Was absoluut niet bang maar wel heel koppig.

Ik laad hem nu met de hengstenketting. Voordeel ik kan heel rustig blijven en hij beloond zichzelf door een stapje naar voren te doen, aangezien de druk dan van de ketting afgaat.

Ik heb hem er nu met 5 minuten op (wel met longeerlijn er langs, maar niet achter zn kont langs.) Verwacht dat over een korte periode de Hengsten ketting niet eens meer nodig is.

Ik zweer erbij, ik blijf zelf rustig wat ook veel stress scheeld voor het paard.