niet echt endurance, maar trektocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

niet echt endurance, maar trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 17:51

halverwege in augustus doen we met enkele mensen een tweedaagse trektocht.
eerste dag doen we 45 km heen, tweede dag doen we een dagrit door de duinen en de zee, en savonds keren we naar huis toe met de grote vrachtwagen.
ik denk van twee weken voordien ze te laten bijvijlen, dat ze weer mooi rond staat op de hoefjes, en we moeten ze ook twee weken voordien ontwormen.
de eerste dag hebben we een rustplaats over de middag met een weide beschikbaar, en savonds hebben we weide, boxen, hooi a volonte, en krachtvoer ter beschikking voor de paarden, dus vrij goed geregeld dacht ik.

aan welke dingen moeten we zeker denken?
is 45 km niet te lang? er wordt voornamelijk gestapt.

paard in kwestie is het trekpaard uit mijn profiel, wordt 3-5 maal per week vrij intensief gereden, maar wel vrij "kort" (min 20 minuten stappen en halfuur trainen, minstens eenmaal per week 40 minuten stappen en een halfuur les)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:11

45 km per dag op een rustig tempo is goed te doen, maar ik zou proberen de conditie zodanig op te voeren dat je wel een aantal stukken kan draven. 45 km in stap zijn nl. 9 uren in het zadel! Dat is een lange dag. Bedenk ook dat het paard gedurende die tijd nauwelijks kan eten, terwijl ze normaal toch de hele dag aan het grazen zijn. Dus het zou zeker mijn voorkeur hebben om die 45 km wat sneller af te leggen, dan valt het je paard én jou (zadelpijn, doorrijden...) waarschijnlijk veel minder zwaar!

En je moet je paard natuurlijk wel langzaam gaan voorbereiden op langere afstanden, al wordt dat nog erg krap in een maandje... Want je wil hem ook niet overbelasten. Ik zou nu beginnen met 1 keer per week een langere rit, eerste keer 1-1,5 uur, dan opbouwen naar 2-4 uur. Je kunt niet van hem verwachten dat hij zomaar uren achter elkaar loopt, als hij normaal maar een uur loopt. De 3-4 dagen voor de trektocht rust zodat hij goed uitgerust en fit eraan begint.

Waarom moeten jullie ze 2 weken vantevoren ontwormen? :o?

Duhelo

Re: niet echt endurance, maar trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 07:52

de paarden overnachten bij iemand die een 50 tal paarden en fokmerries staan hebben.
ze hebben aparte boxen, en weides, maar voor alle zekerheid vragen ze om alle bezoekerspaarden, twee weken voordien te ontwormen.

paard heeft in het begin dat ik ze reed eens een koetsentocht van 36 km mee gereden (constant in een fikse draf met 2 dravers)
daar had ze totaal geen moeite mee, ook al had ze dan stukken minder conditie dan nu.

nu rijden we wekelijks buitenritten van 1.5 uur, met vooral draf en lange stukken galop...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:39

Duhelo schreef:
nu rijden we wekelijks buitenritten van 1.5 uur, met vooral draf en lange stukken galop...

Aha, dat stond niet in je eerste post. ;) Met die basis moet 45 km wel te doen zijn. :j

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:12

TEN => BRT

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:26

Houd er wel rekening mee dat te lang stappen niet in je voordeel werkt. Stappen (doorstappen) is energierovend en je komt maar langzaam vooruit. Beter is het als je paard een half uur tot een uur achter elkaar kunt draven met een stukje galop tussendoor en dan 10 - 15 minuten stappen etc... Als je paard aangeeft wat eerder in stap te willen kun je daar natuurlijk rekening mee houden.

Bovendien met veel stappen krijg je als ruiter gigantisch last van je kont :o

Vooral belangrijk is om onderweg af en toe de paarden te kunnen laten drinken, of een stuk fruit te laten eten als ze niet willen drinken. Zeker als het warm weer is.

Houd er ook rekening mee dat je zelf ook in conditie moet zijn om zo'n eind te rijden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:30

IK zou echt die 45 km in twee dagen plannen. Zo te lezen zijn noch jij noch je paard hier voor getraind. 45 km is in NL een korte klasse II afstand, niet iets waar je mee begint. Ook als je half stapt en half draaft ben je nóg 5-6 uur bezig. Dat zijn jullie niet gewend, met je buitenritten van 1,5 uur...

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:31

Ik vind 45 km zelf erg ver voor de training die je beschrijft.
Het zal op zich wel kunnen en de paarden gaan er ook niet dood van. Maar ze zullen met dit niveau van training wel helemaal kapot zijn na die dag. En erg veel spierpijn hebben op dag 2, waarin je juist wilt genieten. Liever zou ik dan de 45 km over 2 dagen verdelen, want met hoe je nu traint, is 22 tot 25 km per dag eigenlijk al lang/ver zat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:09

Ibbel schreef:
IK zou echt die 45 km in twee dagen plannen. Zo te lezen zijn noch jij noch je paard hier voor getraind. 45 km is in NL een korte klasse II afstand, niet iets waar je mee begint. Ook als je half stapt en half draaft ben je nóg 5-6 uur bezig. Dat zijn jullie niet gewend, met je buitenritten van 1,5 uur...

Amen.......

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 19:39

probleem is dus dat de overnachtingsplaats om die afstand ligt, dus daar moeten we zowiezo raken.
we komen uiteraard nog samen, mss dat we op een punt dichterbij kunnen starten (mits we vervoer hebben voor de paarden)

de fruittip is een goede tip, die hou ik in gedachten.
dacht ook om een zakje slobber mee te nemen (half kilotje oid) om te mengen in wat water voor wat vocht, indien ze niet wil drinken.

kwa stappen of draven, paardlief prefereert zelf om te stappen of te galoperen, in draf maakt ze zich nog graag heet, laat mij niet zitten, en komt nauwelijks vooruit, maar in groep draaft ze wel lekker rustig mee, dus hangt ook beetje van de groep af.
ik wacht nog effe tot de bespreking af, en kijk of er mogelijkheid is om ergens in te pikken oid.

maar aan de andere kant, 45 km moet voor een beetje paard toch geen onoverkomelijke hindernis zijn? zeker als je bedenkt dat het vooral stappen is op het tempo van de paarden, ze regelmatig een hap gras kunnen meenemen, er pauzes ingelast worden, en we al zeker geen tijdsdruk hebben?
de dag erop hoeven we ook geen norm te halen, kunnen de ritten dan zo lang en zo kort maken als we willen ...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:44

Duhelo schreef:
45 km moet voor een beetje paard toch geen onoverkomelijke hindernis zijn?

Nee, onoverkomelijk is het niet. De Russen die in de tweede wereldoorlog hele stoerijen paarden midden in de winter uit Polen jatten en naar de Oekraine transporteerden deden ook niet moeilijk. Die hadden dagmarsen van dezelfde lengte. Er overleed maar 20% of zo. En dat waren Arabieren, geen zware trekpaarden.

Maar zo goed als ongetraind is het een zware opgaaf, zeker als je er, inclusief pauzes, tegen de 10 uur over doet, waarin je paard níet genoeg kan eten en níet genoeg kan rusten. Of je moet een pauze van 4 uur kunnen inlassen.
Wil je het leuk houden voor jezelf en je paard, of niet?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 19:51

Ibbel schreef:
Duhelo schreef:
45 km moet voor een beetje paard toch geen onoverkomelijke hindernis zijn?

Nee, onoverkomelijk is het niet. De Russen die in de tweede wereldoorlog hele stoerijen paarden midden in de winter uit Polen jatten en naar de Oekraine transporteerden deden ook niet moeilijk. Die hadden dagmarsen van dezelfde lengte. Er overleed maar 20% of zo. En dat waren Arabieren, geen zware trekpaarden.

Maar zo goed als ongetraind is het een zware opgaaf, zeker als je er, inclusief pauzes, tegen de 10 uur over doet, waarin je paard níet genoeg kan eten en níet genoeg kan rusten. Of je moet een pauze van 4 uur kunnen inlassen.
Wil je het leuk houden voor jezelf en je paard, of niet?

feit is wel dat de zware trekpaarden gefokt zijn om de hele dag te stappen (en te trekken), als we toch gaan vergelijken :D

tuurlijk wil ik het leuk houden, en ik ben ook niet van plan om mijn paard kapot te rijden,
maar ik denk dan, als ze 36 km met constant hoog tempo draf aankan, en bij thuiskomst nog actief en alert is, dan moet ze rond de 40-45 km in een rustig tempo ook wel aankunnen?
we hebben dus ook geen bagage mee op het paard zelf, wordt nagebracht met de auto, uitgezonderd een flesje water en een appeltje voor de paarden oid.
ikzelf weeg inclusief zadel ong 58 kilo, dus ze voelt mij amper zitten.
denk er ook over om ze bitloos mee te nemen, heeft ze daar ook al geen last van dan :D

ik zie ook enkele malen de opmerking voorbij komen dat ze ongetraind zou zijn? in mijn openingspost vermeld ik toch de training?

edit: over de middag hebben we inderdaad een pauze van minimum 2 uur (indien we al wat afstand kunnen afleggen hebben kunnen we de pauze langer maken) waar de paarden vrije weidegang en hooi krijgen, en krachtvoer en water uiteraard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:54

Duhelo schreef:
[maar ik denk dan, als ze 36 km met constant hoog tempo draf aankan, en bij thuiskomst nog actief en alert is, dan moet ze rond de 40-45 km in een rustig tempo ook wel aankunnen?

Nu zeg je iets heel anders. Ik kan 36 km op tempo niet rijmen met buitenritjes van anderhalf uur, of 20 minuten stappen en dan een half uur 'werken'.
Als jouw paard 36 km op tempo aankan, kan-ie ook 45 km op tempo aan, en dan moet je niet gaan klooien met 45 km stappen. Doe je jezelf en je paard óók geen lol mee.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 19:59

Ibbel schreef:
Duhelo schreef:
[maar ik denk dan, als ze 36 km met constant hoog tempo draf aankan, en bij thuiskomst nog actief en alert is, dan moet ze rond de 40-45 km in een rustig tempo ook wel aankunnen?

Nu zeg je iets heel anders. Ik kan 36 km op tempo niet rijmen met buitenritjes van anderhalf uur.
Als jouw paard 36 km op tempo aankan, kan-ie ook 45 km op tempo aan, en dan moet je niet gaan klooien met 45 km stappen. Doe je jezelf en je paard óók geen lol mee.

hier vermeld ik de 36 km :D
Duhelo schreef:
de paarden overnachten bij iemand die een 50 tal paarden en fokmerries staan hebben.
ze hebben aparte boxen, en weides, maar voor alle zekerheid vragen ze om alle bezoekerspaarden, twee weken voordien te ontwormen.

paard heeft in het begin dat ik ze reed eens een koetsentocht van 36 km mee gereden (constant in een fikse draf met 2 dravers)
daar had ze totaal geen moeite mee, ook al had ze dan stukken minder conditie dan nu.

dat was idd wel een hele tijd terug, maar wel zonder dat ze conditie had, inmiddels staat ze een heel stuk mooier in de spieren, kan ze dressuurmatig drie maal zo lang mee als toendertijd, en doen we nu regelmatig ritten van anderhalf uur op serieus tempo (constant draf met stukken galop/rengalop ertussen) en paard staat nog te springen bij thuiskomst (of ze nog zin heeft is een andere vraag, maargoed :D )

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:03

Ho, dat is iets héél anders.
Als jij nu onder het zadel dit níet kunt doen, (en niet één keer toevallig, maar iedere week 2 keer) is jouw paard ongetraind om 45 km op één dag te rijden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 20:08

Ibbel schreef:
Ho, dat is iets héél anders.
Als jij nu onder het zadel dit níet kunt doen, (en niet één keer toevallig, maar iedere week 2 keer) is jouw paard ongetraind om 45 km op één dag te rijden.

nu snap ik je niet meer :+
als ik onder het zadel wat niet kan doen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:13

36 km op tempo rijden. Daar ben je op dit moment niet op getraind. En op 45 km in stap ook niet.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:18

Citaat:
en we al zeker geen tijdsdruk hebben

Als ik jullie plannen zo lees, dan rijden jullie wel degelijk onder tijdsdruk.
Jullie rijden een behoorlijke afstand die vrijwel enkel stappend al zo'n 9 uur in beslag neemt.
Dan mag er helemaal niks mis gaan onderweg.
Daarnaast heb je het over meerdere pauze's waaronder een grote pauze van 2 uur.
Dan zit je dus al op zo'n 13 uur dat je onderweg bent.
Lijkt me toch een aardige tijdsdruk achter zitten.

Ik denk echt dat je dit anders aan moet pakken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 20:33

Silence schreef:
Citaat:
en we al zeker geen tijdsdruk hebben

Als ik jullie plannen zo lees, dan rijden jullie wel degelijk onder tijdsdruk.
Jullie rijden een behoorlijke afstand die vrijwel enkel stappend al zo'n 9 uur in beslag neemt.
Dan mag er helemaal niks mis gaan onderweg.
Daarnaast heb je het over meerdere pauze's waaronder een grote pauze van 2 uur.
Dan zit je dus al op zo'n 13 uur dat je onderweg bent.
Lijkt me toch een aardige tijdsdruk achter zitten.

Ik denk echt dat je dit anders aan moet pakken.

onder tijdsdruk verstond ik in de zin van: we hoeven niet bv perse om 18 uur aan te komen, of we nu om 17 uur aankomen, of om 22 uur, dat maakt niet veel verschil uit.

anders aanpakken, in welke zin dan?

hiervoor heb ik het topic geopend he, hoe pakken we dit het beste aan,wat met de dagen ervoor, hoe kan ik het beste trainen, etc?
we komen natuurlijk nog met de groep samen om de route vast te leggen, ruw geschat was het 45 km, kan een stuk minder zijn ook uiteraard.

ik ga wel zeker een paar keer mee gaan rijden met de groep om de reacties van de paarden te zien, en te bekijken of hun tempo past bij mijn paard.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:35

Sowieso om te beginnen voor een eerste tocht de aantal kilometers drastisch omlaag :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:38

Vergeet niet dat je de dag erna ook nog een dagtoch hebt staan. Dat bij thuiskomst na een ongetrainde rit het paard nog alert leek te zijn wil niet zeggen dat hij de dag erna nog een keer een flinke rit aan kan.

Stap is geen handige gang, tijd en energie rovend. Bovendien vind ik de training die je niet doet niet voldoende om ineens 45 km te rijden. Dat het ooit een keer, een poos terug, wel goed is gegaan wil niet zeggen dat het nu weer kan zonder voorbereiding.
Ik vind de verstandigste optie om het aantal kilometers te minderen. Of halverwege de route nog een slaapplaats te zoeken en de rit in twee keer te rijden. Of dichter bij de slaapplaats starten en er dus met trailer/vrachtwagen naar toe gaan.

Zelf vind ik het nu te laat om nog te gaan trainen voor de 45 km in één keer. Liever in twee keer dus.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 15:34

de dag erop is de rit naar keuze, dus dan bekijk ik uiteraard het paard, is ze fit genoeg mag ze mee voor een toer, indien niet, krijgt ze vakantie en amuseer ik me anders wel, de tweede dag maken we de rit dan ook zo lang en intensief als we willen (of net niet :D )

dus voor langere ritten is het beter om een draf te nemen, dan best de draf dat het paard aangeeft of?

hoeveel km zou wel doenbaar zijn? (slaapplaats veranderen is dus geen mogelijkheid, de route aanpassen of eventueel met de trailer een deel rijden en dichterbij inpikken is mss wel een mogelijkheid)

mss nog een domme vraag, na een normale training bij warm weer krijgt paardlief altijd een lekkere douche, ik heb er nog geen nadelen van gemerkt, maar met het oog op stijf zijn, is het een goed idee om de paarden savonds af te spuiten of net niet?

paarden krijgen ook vrije beweging op de weide, na de rit in de weide zetten en voor de rest gerust laten, of na een uur of twee nog eens uithalen en een kwartiertje afstappen aan de hand?

trimmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:37

wij rijden 1x in de 2 jaar een trektocht met trekpaarden en haflingers het eerste jaar dat wij mee gingen hadden we er dagen bij van 50 km en alleen stappen wij trainden altijd wel langere tijd van te voren voor ons zelf en voor het paard die de hardheid van de weg in de benen moet krijgen omdat er dan veel over verharde wegen moet worden gereden er zijn mensen bij die minder goed trainen en gebeurde wel dat ze halverwege de week uitvielen of een dag niet mee gingen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 07:02

50 km alleen stappen? Ja dan begrijp ik wel dat er mensen uitvielen... pff dat houden mijn pony en ik niet vol ondanks dat wij wel voor de endurance getraind (klasse 2) zijn!

S'avonds afspuiten als de zon al verdwenen is of bijna verdwijnt...ik zou in elk geval na het afspuiten zeker als er wat wind staat een zweetdeken opdoen zodat de wind de spieren niet pakt.
Als ze (bijna) droog is in de wei zetten (tijdens het drogen kun je haar voeren, lekker ruwvoer en een beetje bix) en met rust laten.

Een klasse 1 rit is meestal rond de 30 km, dat is wel te doen met 1,5 uur rijden per dag training en natuurlijk niet op een megasnel tempo. Dat moet je dan wil kunnen halen in een uurtje of 3,5 á 4 (zonder pauze)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 17:24

dinsdag paardlief goed aan het werk gezet.
ongeveer een halfuur over het verharde gedraafd in een goed tempo, op stukjes land galop meegenomen, bij aankomst in de manege 5 minuutjes gestapt, en daarna 3 kwartier les met een stappauzetje tussen van 5 minuten (was les in een goed draf-galop tempo, zijgangen en oprichting, dus behoorlijk pittig), daarna effe uitgestapt, kwartiertje op stal gezet dat ze iets kon drinken, en dan terug halfuurtje draf op de weg, en stukjes galop waar mogelijk
bij thuiskomst was mevrouw nog lekker fit, en kon nog klieren bij het afzadelen, dus dat loopt wel los :D