Vervelend veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veroniekje

Vervelend veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 23:59

Wij hebben een hele lieve stoere friese merrie van 7,5 weken.
vanaf de 2e week zijn we begonne met een halstertje waar ze nu nog niet mee om kan gaan.
ze wil gewoon geen halster om. na een heel gevecht met het veulen is hij aan.
nu ze steeds sterker gaat worden word dit ook steeds moeilijker.
het veulen in de stal zetten met een touw lukt ook maar half.
dan sleept ze je gewoon echt me. op een gegeven moment lukt het wel
maar dat kan wel een poos duren

Heeft er iemand tips?.

ps ik weet niet zeker of dit hier goed staat & er zouden spellings fouten tussen kunnen zitten

Ojajoh

Re: Vervelend veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:02

waarom laat je haar niet gewoon achter dr moeder aanhuppelen?

Boemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:05

Hoe is ze als het halster om is? Ik vind het wel goed dat je haar nou al leert braaf mee telopen want ze worden alleen maar groter en sterker. Heb dit bij mijn veulen toender tijd ook gedaan. Lukt het ook niet om achter moeders aan te lopen?

Veroniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 00:07

ikdoemaarwat schreef:
waarom laat je haar niet gewoon achter dr moeder aanhuppelen?

Hahah ja dat is het probleem ze huppelt lekker achter der mama aan
tot bij de stal
en dan draait ze gewoon weer om

Veroniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 00:09

Boemke schreef:
Hoe is ze als het halster om is? Ik vind het wel goed dat je haar nou al leert braaf mee telopen want ze worden alleen maar groter en sterker. Heb dit bij mijn veulen toender tijd ook gedaan. Lukt het ook niet om achter moeders aan te lopen?

ze is gewoon hardstikke lief en braaf als het halster aan is. maar zou gauw je maar een touw pakt. dan loopt ze kei hard van je weg. achter mama aan wil ze tot de stal en dan niet meer.

FELINExxPINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 04:01

Ik zou gewoon vaker met halster om gaan oefenen, en dan desnoods terwijl ze achter haar moeder aan naar stal loopt alvast het halster omhebben, zodat het alsnog lukt. Gewoon een beetje geduldig op trainen.

SuuZ_AnnuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:13

Niet dwingen! daar worden ze alleen maar dwarser van (heb ik tenminste ondervonden) ik heb het gedaan door hem iets te geven (een pakje drinken :P:P daar was ie zo mee bezig dat ie t niet merkte, daarna met snoepjes en heeeeeeeel veeel geduld uiteindelijk gelukt

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:57

Een vriendin van mij heeft een merrie met veulen van nu bijna 4 weken oud. Het veulen hebben we op de eerste dag al een halstertje omgedaan. De eerste week deden we dat met zijn tweeën, de een de merrie en de ander het veulen. En zo iedere dag want s'nachts staan merrie en veulen nog op stal. Inmiddels loopt de merrie nu los zelf de stal in en nemen we het veulen aan de hand mee met halster en touw. Verder komt het veulen iedere dag meerdere keren 'in handen' en komt nu ook zelf naar ons toe zodat we haar kunnen aanhalen en het halster rustig om kunnen doen. Wel is de merrie in kwestie een rustige moeder, ik weet niet hoe de merrie bij jullie is? Als de merrie druk doet, wordt het wat lastiger om het veulen rustig te krijgen.

Probeer met rust en regelmaat meerdere keren per dag het veulen 'handzaam' te maken, dan komt de rest vanzelf.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 09:04

SuuZ_AnnuH schreef:
Niet dwingen! daar worden ze alleen maar dwarser van (heb ik tenminste ondervonden) ik heb het gedaan door hem iets te geven (een pakje drinken :P:P daar was ie zo mee bezig dat ie t niet merkte, daarna met snoepjes en heeeeeeeel veeel geduld uiteindelijk gelukt

Absoluut niet met snoepjes! Het paard moet het 'gewoon' voor jou doen, en niet omdat ze dan daarna een snoepje krijgt. Kijk is of je het boek van Richard Maxwell in handen kan krijgen, met als titel "Van veulen tot rijpaard". Hier staan heel veel tips in voor halstermak maken, respect krijgen, vervelend gedrag, enzovoort. Als je het niet voor elkaar krijgt pb je maar even, dan typ ik het stukje over halstermak maken wel voor je over.

Saraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:49

Ik zou vooral niet dwingen!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:52

Je veulen weet intussen dat ze sterker is dan een mens. Helaas. Dit soort dingen moet je aanleren door iemand die zeker van haar 'wint', zonder geweld, dat zorgt dat ze respect houdt.

Vraag iemand uit je omgevind die ervaring heeft én sterk genoeg is, om de uitdaging maar weer aan te gaan. Het kan nu even wat langer duren dan wanneer het veulen nooit had geleerd dat ze een loopje met je kan nemen.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:54

Ik heb uiteindelijk na heeel veeel andere probeersels mams een longeersingel aangedaan, veulen vast gemaakt aan singel (niet teveel ruimte geven), en met twee dagen had hij het zowaar door. Hij was toen al een maand of vier-en-een-half, en als je hem als mens vasthad rukte hij zich gewoon los. Dus besloten dat mams veeel sterker was dan ik :D