paard uit de wei halen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ukje112

paard uit de wei halen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 19:02

jaja, ook hier koesteren wij het probleem, paard uit de weide halen.
Mevrouw heeft natuurlijk nooit geen zin om na een volle dag buiten te hebben gelopen, weer naar binnen te gaan.
De ene keer gaat het goed, maar de andere keer is het weer een drama.

Zo ook vandaag. Ik was er zelf niet bij.
er kwam echt ee nzware onweersbui aan en ze wouden de paarden binnen zetten.
De andere 3 stonden binnen en ja, je raad het al, de "mijne" kwam weer eens niet. Ze hebben het hele land doorgelopen maar ze verrekte het gewoon. De eigenaresse, eigenaar, de verzorgster van een ander paard probeerden het steeds maar ze kwam maar niet, terwijl er echt heel slecht weer aan kwam en het begon ook al te regenen.

Wie herkent dit probleem en heeft een oplossing voor dit gedoe???
Vaak krijg ik haar wel te pakken, maar loopt dan eerst ook weer een paar keer weg.
Het is een hele tijd veel beter gegaan en ze doet dit ook niet altijd.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:03

Bij onweer blijven paarden veel liever buiten, dus dat zal niet geholpen hebben.

het helpt natuurlijk als ze haar brok krijgt zodra ze uit het land komt. Dat weten ze gauw!

Tenslotte kan je de rollen omdraaien; zodra ze wegloopt, ga je haar juist wegjagen, gewoon het land door. Op een gegeven moment zal ze juist bij je komen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:06

oooo vervelend is dat!!

Ik heb er gelukkig nu geen last meer van bij mijn paard. Bij mijn vorige stal was maar een klein stukje gras, en de paarden mochten daar om de beurt een uurtje in. Mijn paard dacht nadat uur: no way, het is veel te lekker hier. Ik heb toen een handje gras geplukt en hem verteld dat ik iets heel lekkers voor hem had. Dat gras in mijn hand zag er inderdaad heel lekker uit, hij kwam aangelopen, nam het gras uit mijn hand, en ik grijp zijn halster vast. hihi de sukkel :D

Ik neem aan dat je paard iets intelligenter is dan die van mij :+ maar misschien kan je hem lokken met wat lekkers? Als dat lukt een tijdje vol houden, misschien werkt het.
Waar ik nu op stal sta worden de paarden meteen gevoerd als ze uit de wei op stal komen. De motivatie om naar binnen te gaan is er dus altijd wel. Misschien ook een idee?

dancer_

Re: paard uit de wei halen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:07

Hee rammel met eeen voerschep met biks komt ze dan niet aangelopen??

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:54

Een ritueel maken dus. Zorgen dat de brokken of musli o.i.d. in de stal klaar liggen. Daarna nog uitgebreid knuffelen op stal. Het moet voor het paard overkomen alsof de stal géén strafkamp is.
Als dat niet werkt toch eens kijken of je haar in een kleinere weide kunt plaatsen. Niets is vervelender dan zelf over 2 hectare te moeten hollen om je paard te pakken. :D

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 08:41

dank je voor de reacties. Voor brokken en dat soort dingen komt ze echt niet naar je toe. Ze doet het ook niet altijd, maar hoevaak we wel niet met bix staan te rammelen en dat ze het gewoon verrekt. Ik begrijp het ook wel, tis buitne veel leuker dan binnen.
Bij mij duurt het vaak 5 min dan heb ik haar te pakken, want ik ga net zo lang door totdat ik haar heb.
Ik ga er vandaag eens even mee aan de gang, kijken hoe het gaat.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:48

5 minuten maar? Nou dan is het ook niet rampzalig..
Als ik mijn paard uit het land haal, mag ze eerst even in het lange gras buiten de draden eten en ze wil graag even lekker gekriebeld worden op haar hoofd dus je zou kunnen kijken wat je paard lekker vindt en dat als beloning geven...

Edit: en als je paard echt niet wil komen, laat je hem toch eens een nacht alleen buiten staan? Zal die vast niet leuk vinden en dan zal ie zich de volgende keer wel even goed bedenken of ie zich laat vangen of niet.
Laatst bijgewerkt door monica08 op 13-07-10 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:52

door altijd te voeren als ze op stal komen. gaan ze graag naar binnen.
als ze dan nog zelf naar binnen kunnen komen, gaat het helemaal makkelijk

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:00

Idd voeren als ze binnenkomen, dat hebben ze snel genoeg door.

Ook heb ik het wel eens gehad dat een merrie onmogelijk te vangen was, die heb ik toen 2 keer nog minimaal 3 uur laten staan, nu als ik binnen sta en ik fluit komt ze aangehinnikt (alleen op de wei vond ze natuurlijk niet veel aan, nu wil ze als eerst naar binnen ;) )

LrssRwnkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:02

miss idd voeren zodra ze op stal staat, doen wij eigelijk met vrijwel alle paarden ;) toch is er 1 die dit ook wel es doet, als je er bijjjjna bent, snel een schijnbeweging en weg issie :+ maar na een paar x komt ie dan naar je toe gelopen.

Pips

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:20

Dat had ik ook bij mijn verzorgpony, maar ik kreeg haar soms echt niet te pakken |( . En als ik dan achter haar aan bleef lopen begon ze naar me te bokken enz. en dan hield ik er maar mee op, want ik heb geen zin om raakgebokt te worden #) . Maargoed, ik ben toen gewoon een keer op een zonnige dag in de wei met een boek gaan zitten en heb alleen aandacht aan haar gegeven als ze naar me toe kwam, maar ik pakte haar niet. Ik gaf haar soms alleen een paar snoepjes. De volgende dag ben ik weer in de wei gaan zitten maar nu met het halster in mijn hand. Weer pakte ik haar niet, maar gaf ik haar alleen wat aandacht als ze naar me toe kwam gelopen. De dag daarna, ben ik in de wei gaan staan. De pony kwam vanzelf naar me toe gelopen. Ik haar wat snoepjes en aandacht geven en haar aaien en vervolgens mijn arm om haar nek slaan. Ze bleef gewoon staan. Dus weer de volgende dag ben ik weer in de wei gaan staan met een halster om mijn arm. Ze kwam naar me toe gelopen en ik gaf haar snoepjes en aandacht. Ik deed mijn arm om haar nek en deed langzaam het halster om. Ze bleef gewoon staan! *D Sindsdien kan ik gewoon naar haar toe lopen, geef haar een snoepje, sla mijn arm om haar nek en doe het halster om. Klaar is kees! :D

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 13:16

het is niet altijd 5 min. en met het weer van gister hebben we ze liever op stal en als ze dan wer eens begint te donderjagen tja, dat is dan niet op een leuk moment.
Ze krijgen altijd voer als ze net op stal staan dus dat is het ook niet.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:25

Opjagen als ze weg loopt... Dan neem je het spelletje al snel over en is het voor je paard ook niet leuk meer. Wil je lopen? Goed dan, ga maar een paar gangen harder ;) Meestal komen ze vanzelf wel naar je terug of kun je m zo pakken
Deed ik ook altijd als ze van me weg liep, na een paar keer hebben ze dat wel door.

LoveCartoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:12

Ik heb ook een probleem met uit het land halen alleen dan anders,
mijn verzorgpaardje is bang voor schrikdraad, en hij kan niet alleen even op het weiland lopen staan want ik ben dan bang dat hij de hele wei kapot rent, (het is een groninger vandaar)
dus wij doen het altijd met z'n 2en en dan lok ik hem met pepermunt, misschien is dat een optie?

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:33

Misschien heel suf, maar ga gewoon eens de wei in zonder voorbedachte rade ? Dus gewoon op een krukje gaan zitten of zo tot ze uit nieuwsgierigheid naar je toekomt ? Misschien associeert ze je teveel met "uit de wei" of "weg van het lekkere gras"

flippi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:40

Als alles wat hier boven staat niet werkt ga dan met drie personen hem uit de wei halen. Door twee een lange draad vast te houden en een derde staat bij het hek. Sluit hem dan langzaam in, maar niet zover dat hij het touw raakt, ze gaan al vanzelf als ze de dreiging van het naderende touw zien. Doe dit een paar keer en het is opgelost.
Bekijk ook de positieve kant, je paardje kan nooit gestolen worden :D

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:50

ik heb dit met Vera ook gehad, ik kreeg de tip om haar op te blijven drijven, dus niet opjagen, maar gewoon met haar "meelopen". De eerste keer heeft ze dit een uur volgehouden, de volgende dag stond ze na een kwartier al stil en kon ik haar gewoon benaderen. De tijden werden steeds korter en tegenwoordig kan ik haar gewoon pakken. Soms komt ze al zelf naar me toe, het is even een kwestie van geduld hebben, maar die is bij mij echt beloond :D
Ik heb in het verleden allerlei trucjes uit moeten halen om haar te pakken te krijgen, zoals op het voorste stuk (waar de paarden nooit stonden) een 2 bakken voer neerzetten, draadje open doen. Paardjes gingen samen eten en ik kon Vera een halster omdoen. Maar op het huidige weiland is zoiets niet en moest ik het anders oplossen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:55

Heb idd ook vaak gelezen dat dat werkt Verafjord .

Wat vast ook helpt is het ritme ietwat door elkaar te halen, als je haar uit de wei haalt zet haar dan niet meteen op stal maar ga wat leuks doen.
Mijn paard komt ook blij naar me toe gelopen als we de vorige keer wat hebben gedaan wat wel errug leuk was.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:03

suus_ schreef:
Heb idd ook vaak gelezen dat dat werkt Verafjord .

Wat vast ook helpt is het ritme ietwat door elkaar te halen, als je haar uit de wei haalt zet haar dan niet meteen op stal maar ga wat leuks doen.
Mijn paard komt ook blij naar me toe gelopen als we de vorige keer wat hebben gedaan wat wel errug leuk was.

Dat heb ik ook gedaan, nou is Vera een eczemer dus die moet ik echt regelmatig uit de wei halen (staan 24/7 op de wei) om in te smeren en dat vindt ze heerlijk. Dus de eerste keren haalde ik haar eruit, kreeg ze wat lekkers, prees haar helemaal de hemel in, masseerde haar manen in en dan gingen we vaak nog even wandelen, mocht ze lekker hoog gras eten.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:44

mijn merrie komt al uit haar eigen naar me toe als ik kom
en mijn vorige paard hoefde ik maar te roepen

SuuZ_AnnuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:15

Oefenen, beloning geven als ze naar je toe komt (niet te vaak van snoepjes worden ze vervelend) maar bij ons op stal weten ze dat de biks klaarstaat als ze naar binnen gaan!

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:19

Misschien moet je ze een keer uit het land halen en dan alleen poetsen of iets anders wat het paard leuk vind, gewoon knuffelen oid. Dan komt ze sneller omdat het paard weet dat ze niet alleen het land wordt uitgehaald voor werk, of om binnen gezet te worden. succes!

gracita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:08

Ik kan je alleen een paar tips geven die zouden kunnen helpen:
- je paard / pony niet alleen uit de weide halen voor werk
- een beloning in de stal klaarleggen (eten) ; paard moet het 'leuk' vinden om naar binnen te gaan (motivatoren om naar binnen te gaan kunnen natuurlijk per paard verschillen... als je paard geen honger / trek heeft, dan heb je bijvoorbeeld kans dat hij niet voor eten naar binnen wil komen ;) )
- paard een makkelijk grijpbaar halster omdoen, zodat pakken al makkelijker gaat

Ik zou eerlijk gezegd je paard niet gaan 'opjagen'... denk dat ie dan alleen maar banger wordt en dan juist negatieve ervaring krijgt en sommige paarden die niet naar binnen willen vinden het gewoon leuk als je achter ze aanrent en maken er een spelletje van...
Dus echt opjagen lijkt mij geen oplossing...

Hopelijk heb je er wat aan, want het lijkt me echt vervelend als je paard niet komt of zelfs wegrent van je...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:54

Jammer dat je niet goed leest Gracita, lees de berichten van TS voor de grap eens en daarna je eigen tips...

Opjagen zou ik wel aanraden. Al is het niet echt opjagen te noemen, meer het spelletje overnemen wat je paard speelt. Wil je rennen? Goed, ga maar hard dan, ik bepaal wanneer je spelletje is afgelopen en dan moet je bij mij komen, kom je niet of ren je weg? Dan ren je toch lekker? Maar wel omdat IK je opjaag en niet omdat jij denkt dat je wel of niet bepaalt of je komt.

Zo moet je het zegmaar zien, hoop dat ik het duidelijk uitleg.

Ook moet je niet meteen naar je paard toe om hem te pakken en daarna op te sluiten (afwisseling na het vangen is misschien voor jouw paard een goede tip), hij moet naar jou toe komen, nodig hem uit met je vriendelijke en optimistische lichaamshouding en gezichtsuitdrukking, doe een stapje terug achteruit als hij wil komen. Met een chagrijnige kop en (in paards ogen) dreigende lichaamshouding hem meteen willen pakken loopt hij vaak weg..

Als je je paard meteen opjaagt zal je hem nooit te pakken krijgen, je moet hem natuurlijk wel de kans geven bij je te komen/jij bij hem, als hij uitgerend is ook ffies belonen als zijn halster om is.

Zo doe ik het altijd en na 1 keer doet ze het lang niet meer. Soms wel, maar dan weet ze het wel gauw weer...

Met grijpbaar halster zal ook niet altijd werken, als mijn merrie dus geen zin heeft is ze al weg voor je bij dr hoofd in de buurt bent :P

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:54

Mijn merrie vertoond dit gedrag ook. Maar zijn vertoond het alleen als ze drachtig is. dan wordt ze heel kribbig en nukkig en dan doet ze alleen nog maar waar ze zelf zin in heeft.
maar ik rammel altijd met een bakje voor en dan komt ze uiteindelijk vanzelf wel.