Paard met de fiets halen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Paard met de fiets halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 16:38

Even een vraagje, (misschien dat het verkeerd staat).
Als ik nu besluit naast mijn paard te gaan fietsen, kan ik hem dan ook gewoon laten mee draven?
Is zoiets niet erg gevaarlijk?
Kan je met elk paard die makkelijk is aan de lijn gaan fietsen?
De afstand is 3 km en ik moet een viaduct over. Volgens mij gaat omhoog echt niet lukken :P
Ik ben benieuwd naar de reacties van mensen die wel hun paard op de fiets halen.

EllyC

Re: Paard met de fiets halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:42

Ik pak er soms zelf 2 tegelijkertijd, 1 van mjn weiden ligt nogal wat verder weg nl.
Vroeger trainde ik ook de jonge paarden zo, als ze erg mak waren zelf in galop (paard dan natuurlijk in de berm).
Wel een fiets met goede terugtraprem nemen. Ik doe het al tig jaren en tot nu toe 3 x mis gegaan en dan kwam dat doordat paard ineens stil stond en ik te laat. Remmen van het paard werkten dus beter.

o0horsey0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:54

Je kan je paard heel goed op de fiets halen. Ik zou dan wel proberen om je paard in de berm te laten lopen en als je een braaf paard hebt kan je hem ook makkelijk laten meedraven. Bij het viaduct zou ik als ik jou was wel afstappen en rustig erop en eraf lopen.

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:56

Ik fiets ook met de paarden naast me, als ze het gewend zijn is er niks aan de hand.
De shetter van mijn dochter die gallopeerd zelfs mee aan de fiets, prachtig vind ze dat.
Het viaduct vind ik wel wat eng en ik zu dan even afstappen en de fiets aan de andere hand mee pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:56

De mijne (2jaar) haal ik ook met de fiets. En dat gaat hartstikke goed. De mijne kent ook commando's heel erg goed. Ze kent, stap, draf, hoo en halt. Kan je wel een fiets met een terugtraprem aan bevelen. Ik heb alleen handremmen en ik heb toch al een paar keer op de grond toen paard besloot te stoppen en ergens een random weiland in te rennen.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:06

Persoonlijk vind ik t gevaarlijk want hij kan ook opzij springen of wegschieten. Daar lig je dan. Een kennis van me deed dit ook wel, ging altijd goed. Paard schrok een keer van iets felgekleurds in de bosjes, sprong de kant op van de fiets en stomte per ongeluk fietser om, paard loopt nog meer opzij, trapt zo op de spaken en fiets blijft hangen achter t been. Geloof me, toen brak de hel dus echt los. Zij had niks maar fiets helemaal kapot, paard een beenwond en totale paniek. Niet om je bang te praten hoor maar ze doet t nooit meer en ik ga t niet proberen.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:15

fiets ook wel eens :D
ook leuk als je geen zin hebt om te rijden ofzo!

doe wel meestal een stapketting aan het halster.
heb een heel vlug paardje maar ze draaft goed mee :D

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:04

Hoi!

Het ligt wel een beetje aan je paardje. Als je een groot sterk paard hebt, is het misschien niet slim. Met een rustig beestje kan het best hoor! Mijn moeder deed het vroeger regelmatig, dan kwam ze me van school halen. Dat ging super.
Ik kan je wel aanraden om de eerste paar keer een hoofdstel aan te doen. Dan heb je veel meer te zeggen. Ook zou ik het zadel van je fiets laag zetten, zodat je makkelijk kan afstappen.

Succes!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:28

die van mij is bijna 1.80, 700+ kg en dat gaat soms makkelijker dan de pony v 1.20

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:48

Ik heb ook weleens het paard naast de fiets gehad.
Het hangt idd van het paard af.
Als je een paard hebt die overal kabouters ziet zou ik het niet doen.
En altijd blijven opletten.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:49

Ja hoor fietsen naast je paard kan prima!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:52

Ik deed dat ook altijd met mijn verzorgpony, die was zo mak als wat en het was altijd rustig in de omgeving van de stal, dus kon het gewoon. Ik deed het wel aan het hoofdstel met een lijn door het bit, voor het geval dat. Heb het nooit nodig gehad druk op de lijn te zetten, ze was er altijd heel makkelijk in :j

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:54

als je paardje braaf is moet dat lukken ik neem er soms 3 tegelijk :+

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:01

Met mijn ex-verzorgpaard Generaal deed ik het altijd ;)
Maar met Amon zou ik het bijvoorbeeld nooit doen! Die kon nog wel eens ontploffen van vrachtwagens...
Met mijn huidige verzorgpaard heb ik het eigenlijk nog nooit geprobeerd... maar zou best kunnen denk ik. Behalve dat als zij schrikt ze op de rem gaat staan. En ik las net hierboven dat een fietsrem niet net zo snel is :P

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:04

Ik heb ze net alle 3 toch maar even tegelijk met de fiets uit de wei gehaald voor de regen/storm.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:10

ik vind het maar gevaarlijk :o
Lopend kan ik het paard indien nodig snel om me heen laten buigen en daardoor sterker zijn, op de fiets lijkt me dat niet kunnen?

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:17

Gaat prima. Wij doen dat al vanaf heel jong.
Heel handig als de weide idd wat verder is :D
Eerste keer doen we óf een hoofdstel in óf als ze dat nog niet kennen, een hengstenketting aan het halster.
Zodra ze braaf luisteren en alle commando's opvolgen gaat het gewoon aan het halster en evt. ook met twee tegelijk.

xxilse14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:38

ik fiets altijd met mijn D pony van zijn weide naar de manege, zonder tuigage etc. dus gewoon met halster
een aantal jaren geleden toen hij 4 was moest ie echt even wennen hij schrok van elk klein dingetje
maar nu gaat het gewoon braaf... :o

ik draaf er ook mee maar niet op de weg, alleen op gras en zand

ik adviseer je wel voorzichtig te zijn aangezien jou paard stukken groter is en omdat je langs de openbare wegen moet

veel succes in ieder geval :D

Linsey_XJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:52

chelletju schreef:
als je paardje braaf is moet dat lukken ik neem er soms 3 tegelijk :+

3te gelijk op de fiets :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:54

Knam er vroeger altijd 3 tegelijk mee, gaat makkelijk. Echter moet je wel beetje handigheid erin krijgen.

Linsey_XJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:55

Ik vind het al knap als iemand hier uit de buurt een super rustige shire en een rustige shetje tegelijk meeneemt op de fiets :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:58

Hier ging het 1 eigewijze shet, 1 normale E en 1 peperindereet arabier.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:03

Als mijn pony zijn touwhalster om krijgt en mn fiets ziet word die al helemaal :):)
Fietsen vind hij geweldig en doet hij ook heel netjes.

Zoals de andere ook zeiden. Je paard moet wel braaf zijn en naar de commando's luisteren.
Ik heb die van mij geleerd stil te staan als er wat engs is. Heb altijd een 3mtr lijn, dus als hij in ene stil staat kan ik daar een stuk van los laten :+ En hij mag ook gewoon in de galop. Op overzichtelijke goede stukken zelfs nog een tandje harder.

Lekker bij het begin beginnen!
Wandelen- Wandelen met fiets -Stappen naast de fiets..... etc

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:04

Ik fiets wel met 1 paard maar met meerdere doe ik dat niet hoor.

Lopend neem ik er ook wel meer mee (weleens 7/8 meegenomen van het land af) maar op de fiets durf ik dat niet hoor. Hoeft er maar één te klooien en de rest gaat vaak toch wel (een beetje) meedoen :j

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:17

Ik ging heel vaak fietsen met mijn pony toen ze nog in de polder stond. Wel met een heel lang touw voor het geval ze opzij mocht springen maar dat gebeurde eigenlijk nooit. Ze liep net als een hond naast de fiets mee en we galoppeerden zelfs. Wel goed commando's oefenen. Stap, draf en vooral ho!