Ik heb mijn pony bijna de hele week al min of meer stilstaan omdat ik 's avonds te moe was na het werken om te gaan rijden.
Gistermiddag om een uur of 3 samen met een vriendin het bos in geweest met de pony. Vriendin kwam nl speciaal om in het bos te rijden en kon alleen dit weekend, was al meer dan een maand terug afgesproken.
Ik op de fiets mee, met water etc. Pony heeft onwijs gezweten, maar bleef super fit en gewoon aantrekken in galop en was af en toe boos als hij (voor zijn eigen bestwil) ingehouden werd om eens een eind te stappen.
Hebben 2 uur gereden en pony kwam superfit thuis, zonder uitdrogingsverschijnselen (turgor was echt super) of enorm hoge temperatuur (heb gemeten meteen bij terugkomst, was de temp 38,4).
Heb overigens zijn dikke manen wel gevlochten tot lange vlechten om warmte afvoer te creëren.
Verbaasde mij enigszins maar pony was echt superfit. En het is een haflinger, dus in principe niet echt een type pony die goed gedijt bij dit soort weer.
Ook 's avonds toen ik terugkwam om te voeren had ik nog een superfitte pony en vanmorgen maakte hij ook alweer een drafje door de wei, waaruit niets anders dan een gezonde pony bleek.
Ik ben daar echt superblij mee, had dat niet verwacht van te voren. Maar ponylief kan dus blijkbaar meer aan dan ik dacht.
Millanka schreef:Terwijl de manege's hier wel gewoon midden op de dag gewoon 'lekker' gaan rijden...
Over het algemeen passen maneges het werk voor de paarden ook wel aan, meer stap tussendoor, minder zware oefeningen, koelen, etc.
Ik kom voor mijn werk af en toe op professionele stallen (De Nieuwe Heuvel in Lunteren, Holstud in Harskamp) en daar wordt ook gewoon gewerkt met de paarden. Uiteraard een iets aangepast programma kwa duur en intensiteit, maar getraind wordt er wel degelijk. En kan ook prima, als je maar een beetje op de dieren let.