Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Ireen_ schreef:Eerst zorgen dat de basis (stilstaan, volgen, achterwaarts/zijwaarts gaan) er perfect in zit en ze jou vertrouwd als leider. Daar kun je dmv grondwerk goed aan werken.
Ik ben met mijn arabische merrie ook bezig, ze kende eigenlijk nog helemaal niks, maar het gaat al erg goed
Ik heb eerst op het erf geoefend met auto's, scooters, draaiende trekker, draaiende vrachtwagen en rijdende trekker, daarna op zondag (dan heb je meestal geen groot verkeer) door de wijk gaan lopen en nu ook in de buurt van het spoor en langs wegen waar auto's harder rijden.
Het belangrijkste is dat je zelf rustig blijft en doet alsof het allemaal normaal is. Als er iets is wat je paard eng vindt, kijk dan naar het "gevaar" en niet naar je paard. Ook niet gaan sussen etc, dan geef je toe dat het iets is waar ze bang voor moet zijn.
khalid schreef:Ik zou er gelijk opgaan ( als je erop zit heb je meer over hem te zeggen dan dat je ernaast loopt ) hij zal je omver springen joh, en als je erop zit is er niks. Het is alleen oppassen als er vrachtauto of iets aan komt, dat je ergens gaat staan waar hij wel opzij kan springen dat je daar rekening mee houd. Ik heb ook net nieuw paard arabiertje van 3, ik dacht ook niet zeiken en hup de weg op. Eerst schrikken ze van alles natuurlijk, maar elke dag ermee in aanraking brengen en na 1 week moet je maar 's kijken hoe veel vooruitgang ze boeken. Echt ongelofelijk. Gewoon doen!!! en vergeet je cap niet, ik ben er gelukkig niet van gevallen en zit heel vast in het zadel, maar je weet maar nooit natuurlijk.
. Ik heb mijn paard nu sinds april en rij nu overal al naar toe en gaat geweldig. alles die eerste 2 weken zijn eng, spannend en gevaarlijk, maar daar moet je toch op een of andere manier doorheen hoor! Nu heb ik er een geweldig paard aan en hij doet alles, loopt overal langs en gaat geweldig. 
vanLotje schreef:inderdaad zorgen dat je 'm in de bak volledig onder controlle hebt voor je naar buiten gaat.
Tip: neem, als je naar buiten gaat de eerste tijd een (of liefst 2) hele brave paarden mee. Daar kunnen ze zich meestal aan 'vasthouden'
success!

Miss_Malfoy schreef:Wat je denk ik het best kunt doen is idd die schriktraining. Daar leer je wat precies de schrikreactie van jou paard is (verschilt per paard, de een springt opzij, de ander staat in een keer stil, en sommige zetten het meteen op een rennen, da's wel iets wat je dan echt af zult moeten leren). Ook leer je hoe je met die schrikreactie om moet gaan, en hoe je je paard overhaalt om toch rustig langs een eng voorwerp te gaan. Als je dat eenmaal kan is niets te gek meer en kun je rustig op buitenrit en zo als doende je paard echt bomproof maken.
Mijn tip: Ga vooral veel gekke dingen doen met je paard, doe ik ook en daar worden ze zo supermakkelijk van! Denk aan: Ijsje halen in de stad, in je achtertuin zetten, paarden gewoon ergenst vastzetten in bv het bos of langs een rustig terasje voor een pauze. Is voor mijn vzpaardjes de normaalste zaak van de wereld.
maar ik doe het lekker wel