tips voor verkeersmak maken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_KellyAV

tips voor verkeersmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 11:12

ik krijg een nieuwe pony maar die is volgens mij niet verkeers mak. Nu wil ik dat zelf gaan doen.
En ik had al wat bedacht:

ze staan vlak bij de weg in het weiland dus hij kan dan een beetje wennen aan het geluid. En er
komen ook regelmatig trekkers op het terrein. Ik wil eerst vooral veel met hem gaan lopen langs de weg.
Eerst zal ik over rustige weggentjes lopen om hem te laten wennen. Hierzo langs de snelweg ligt een weg
en daar wil ik dan later overheen gaan lopen zodat hij groter verkeer ziet. En ik wil waarschijnlijk een
schriktraining met hem gaan doen.

hebben jullie verder nog tips of ideeën?
ik hoor het graag!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:50

Eerst zorgen dat de basis (stilstaan, volgen, achterwaarts/zijwaarts gaan) er perfect in zit en ze jou vertrouwd als leider. Daar kun je dmv grondwerk goed aan werken.

Ik ben met mijn arabische merrie ook bezig, ze kende eigenlijk nog helemaal niks, maar het gaat al erg goed :)
Ik heb eerst op het erf geoefend met auto's, scooters, draaiende trekker, draaiende vrachtwagen en rijdende trekker, daarna op zondag (dan heb je meestal geen groot verkeer) door de wijk gaan lopen en nu ook in de buurt van het spoor en langs wegen waar auto's harder rijden.

Het belangrijkste is dat je zelf rustig blijft en doet alsof het allemaal normaal is. Als er iets is wat je paard eng vindt, kijk dan naar het "gevaar" en niet naar je paard. Ook niet gaan sussen etc, dan geef je toe dat het iets is waar ze bang voor moet zijn.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 12:02

Ireen_ schreef:
Eerst zorgen dat de basis (stilstaan, volgen, achterwaarts/zijwaarts gaan) er perfect in zit en ze jou vertrouwd als leider. Daar kun je dmv grondwerk goed aan werken.

Ik ben met mijn arabische merrie ook bezig, ze kende eigenlijk nog helemaal niks, maar het gaat al erg goed :)
Ik heb eerst op het erf geoefend met auto's, scooters, draaiende trekker, draaiende vrachtwagen en rijdende trekker, daarna op zondag (dan heb je meestal geen groot verkeer) door de wijk gaan lopen en nu ook in de buurt van het spoor en langs wegen waar auto's harder rijden.

Het belangrijkste is dat je zelf rustig blijft en doet alsof het allemaal normaal is. Als er iets is wat je paard eng vindt, kijk dan naar het "gevaar" en niet naar je paard. Ook niet gaan sussen etc, dan geef je toe dat het iets is waar ze bang voor moet zijn.

ik zorg eerst dat ik hem goed voor elkaar heb onder het zadel in de bak. En in de omgang net als wat jij zegt door middel van grondwerk. Bedankt voor de verdere tips ik zal er zeker wat aan hebben!

ArnoBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:11

Bestaat er nog geen officiële verkeersopleidingsinstantie voor paarden ?

_KellyAV

Re: tips voor verkeersmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 13:43

geen idee hoezo?

vanLotje

Re: tips voor verkeersmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:49

inderdaad zorgen dat je 'm in de bak volledig onder controlle hebt voor je naar buiten gaat.

Tip: neem, als je naar buiten gaat de eerste tijd een (of liefst 2) hele brave paarden mee. Daar kunnen ze zich meestal aan 'vasthouden'

success!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:52

Wat je denk ik het best kunt doen is idd die schriktraining. Daar leer je wat precies de schrikreactie van jou paard is (verschilt per paard, de een springt opzij, de ander staat in een keer stil, en sommige zetten het meteen op een rennen, da's wel iets wat je dan echt af zult moeten leren). Ook leer je hoe je met die schrikreactie om moet gaan, en hoe je je paard overhaalt om toch rustig langs een eng voorwerp te gaan. Als je dat eenmaal kan is niets te gek meer en kun je rustig op buitenrit en zo als doende je paard echt bomproof maken.

Mijn tip: Ga vooral veel gekke dingen doen met je paard, doe ik ook en daar worden ze zo supermakkelijk van! Denk aan: Ijsje halen in de stad, in je achtertuin zetten, paarden gewoon ergenst vastzetten in bv het bos of langs een rustig terasje voor een pauze. Is voor mijn vzpaardjes de normaalste zaak van de wereld.

emmyenharry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:52

heey,
ik heb een verzorgpaard dat nog lang niet verkeersmak is.
ik ben al een tijdje bezig op het erf lopen, langs de auto's op het erf etc. maar ik merk dat hij heel nerveus is op het erf. in de bak kan ik alles doen maar zodra we op het erf gaan lopen, maakt hij zich super groot en je merkt dat hij heel nerveus wordt. maar als een ander paard(z'n halfzus) mee loopt dan doet hij net aslof hij het al helemaal kan en dat gaat hij rustig meelopen.
maar dan wil ik hem later op het erf vastmaken en dan is hij weer heel nerveus. kunnen jullie mij misschien tips geven??

oja,
ik ben de raarste dingen met hem aan het doen.
bijvoorbeeld; ik speel met hem met de bal(ik gooi de bal in de lucht, voetballen, rollen en ik 'aai' mijn verzorgpaard met de bal.
ook zet ik hem overal vast en elke dag is er wel weer wat anders.

dus kunnen jullie mij alsjeblieft tips geven om hem minder nerveus te laten worden en verkeersmak maken?

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:37

Ik zou er gelijk opgaan ( als je erop zit heb je meer over hem te zeggen dan dat je ernaast loopt ) hij zal je omver springen joh, en als je erop zit is er niks. Het is alleen oppassen als er vrachtauto of iets aan komt, dat je ergens gaat staan waar hij wel opzij kan springen dat je daar rekening mee houd. Ik heb ook net nieuw paard arabiertje van 3, ik dacht ook niet zeiken en hup de weg op. Eerst schrikken ze van alles natuurlijk, maar elke dag ermee in aanraking brengen en na 1 week moet je maar 's kijken hoe veel vooruitgang ze boeken. Echt ongelofelijk. Gewoon doen!!! en vergeet je cap niet, ik ben er gelukkig niet van gevallen en zit heel vast in het zadel, maar je weet maar nooit natuurlijk.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:57

khalid schreef:
Ik zou er gelijk opgaan ( als je erop zit heb je meer over hem te zeggen dan dat je ernaast loopt ) hij zal je omver springen joh, en als je erop zit is er niks. Het is alleen oppassen als er vrachtauto of iets aan komt, dat je ergens gaat staan waar hij wel opzij kan springen dat je daar rekening mee houd. Ik heb ook net nieuw paard arabiertje van 3, ik dacht ook niet zeiken en hup de weg op. Eerst schrikken ze van alles natuurlijk, maar elke dag ermee in aanraking brengen en na 1 week moet je maar 's kijken hoe veel vooruitgang ze boeken. Echt ongelofelijk. Gewoon doen!!! en vergeet je cap niet, ik ben er gelukkig niet van gevallen en zit heel vast in het zadel, maar je weet maar nooit natuurlijk.

Vind je dat niet een beetje gevaarlijk? :')

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:56

Eigenlijk is dat de beste methode he, gelijk in 't diepen gooiën heet dat ;) . Ik heb mijn paard nu sinds april en rij nu overal al naar toe en gaat geweldig. alles die eerste 2 weken zijn eng, spannend en gevaarlijk, maar daar moet je toch op een of andere manier doorheen hoor! Nu heb ik er een geweldig paard aan en hij doet alles, loopt overal langs en gaat geweldig.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:57

Maar als het niet goed gaat heb je ook een probleem... paard een trauma en jijzelf ook ;)
Ik had geen keuze, want mijn paard was ook nog niet ingereden.

Overigens zal een paard dat respect heeft voor jou en je als leider ziet je NOOIT omver springen. Als je paard aan de hand nog niet netjes opgevoed is maar wel respect heeft voor je hulpen onder het zadel, dan is het wel een oplossing ja. Ik heb liever het paard eerst op de grond goed voor elkaar, dan verkeersmak en dan pas er op naar buiten.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 11:32

vanLotje schreef:
inderdaad zorgen dat je 'm in de bak volledig onder controlle hebt voor je naar buiten gaat.

Tip: neem, als je naar buiten gaat de eerste tijd een (of liefst 2) hele brave paarden mee. Daar kunnen ze zich meestal aan 'vasthouden'

success!

jaa inderdaad.
maar ik wil in het begin liever gewoon alleen naar buiten met een fiets ofzo. Want met het paard
die ik nu heb, heb ik dat wel gedaan en die loopt nu niet meer zonder een ander paard ervoor
en dat is echt heel vervelend. ;)

Miss_Malfoy schreef:
Wat je denk ik het best kunt doen is idd die schriktraining. Daar leer je wat precies de schrikreactie van jou paard is (verschilt per paard, de een springt opzij, de ander staat in een keer stil, en sommige zetten het meteen op een rennen, da's wel iets wat je dan echt af zult moeten leren). Ook leer je hoe je met die schrikreactie om moet gaan, en hoe je je paard overhaalt om toch rustig langs een eng voorwerp te gaan. Als je dat eenmaal kan is niets te gek meer en kun je rustig op buitenrit en zo als doende je paard echt bomproof maken.

Mijn tip: Ga vooral veel gekke dingen doen met je paard, doe ik ook en daar worden ze zo supermakkelijk van! Denk aan: Ijsje halen in de stad, in je achtertuin zetten, paarden gewoon ergenst vastzetten in bv het bos of langs een rustig terasje voor een pauze. Is voor mijn vzpaardjes de normaalste zaak van de wereld.

ik wil dit ook zeker gaan doen en ik weet wel een manege hier in de buurt die dat doet maar dat is niet zo vaak dus ik ga het gewoon in de gaten houden wanneer der wat is.

bedankt voor de tips ik ga het zeker proberen! alleen is paps niet zo blij als ik mun paard in de tuin zet :o maar ik doe het lekker wel :D

ik ga der niet gelijk op het is wel een beest en hij is nog jong. Ik ga der lekker veel mee lopen ook langs
de snel weg en rond een uur of 5 als het druk is maar dat is natuurlijk na een tijdje als het goed gaat. ;)

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:40

idd grondwerk en het is heel belangrijk dat jij zelf heel relax en nuchter ben, doe gewoon alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat jullie buiten lopen.

Mijn pony was ook niet verkeersmak, nu loopt hij overal langs, over of onderdoor!
Hij geeft echt nergens om, en dat is wel zo lekker rijden.