Maten longeerzweep?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Slucky

Maten longeerzweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 22:06

wat is het verschil tussen de maten van longeer zwepen , ik heb er nu een van 1,80 maar vind het zo mega groot lijken aangezien ik 1.60 ben en er ook nog een super lang touw aanzit.

Slucky

Re: Maten longeerzweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 09:14

weet echt niemand dat?

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:02

Zo'n lange longeerzweep is juist goed, omdat je dan je paard ook echt kunt raken als jij op het midden van de cirkel staat en hij op de hoefslag draaft. Dat is soms nodig, aangezien je zweep als je longeert niet alleen je aanwijsstok is, maar soms ook functioneert zoals je been zou doen wanneer je erop zou zitten. Je moet je paard als hij niet (direct) luistert aan kunnen tikken en dat lukt alleen als de zweep en de slag lang genoeg zijn.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:05

Zelf heb ik liever juist een kortere... Vind ik praktischer om mee te werken (aanwijzen). Aanraken doe ik er nooit mee.
Aanvullend ander punt: mocht je overwegen om een nieuwe zweep te kopen, denk dan ook even aan het gewicht van je zweep. Zo'n leren ding is erg mooi, maar zo zwaar dat ik er kramp van krijg. Zelf heb ik nu een hele licht; superfijn :)

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 17:21

Ik longeer nu meestal met mijn menzweep, die zijn lichter in mijn hand en wat korter :)

LoveCartoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:38

Ik heb zelf liever een lange want ik heb een aantal verzorgpaarden gehad,
ik heb er 2 gehad die vielen je aan, of die kwamen gewoon stilstaan voor je neus. daar is een lange handig bij,
toen 2 shetlanders, 1 wou niet lopen, daar was de lange ook handig bij,
die andere liep ook niet en als ze liep (was op een weiland ze hadden geen bak) gallopeerde ze je met je over het weiland,
en die ik nu heb gaat zonder zweep goed omdat die er bang voor is.
dus het verschilt naar mijn idee per paard.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:42

Tja, het ligt eraan waar je de zweep voor gebruikt.
De meeste 'problemen' kunnen goed worden opgelost met de juiste houding van het lichaam.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:59

je heb veel verschillende soorten en maten.
mijne is ook 1.60 en heb nog een andere van 1.80,
maar die heb ik eigenlijk nog niet echt gebruikt.
een lange is wel handiger als je bijv in de wei longeerd en je de lijn op het langste kan doen.
verder heb ik de zweep eigenlijk alleen maar in mijn hand.
en soms die ik het ook gewoon een dressuurzweep en zonder longe.

Slucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 11:42

ik heb met galop de lijn bijna op zn langst ik longeer in de bak. Heb gister gebruikt en de longeerzweep was goed, want hij reageert wel op aanwijzen en slaan op de grond maar dan gaat ie een klein beetje draven maar niet echt snel dan moet ik m echt aanraken (Niet hard). Galoperen doet hij echt niet. Dus moest iemand dichterbij gaan staan en achter zn kont slaan niet raak dus dan reageert hij wel maar galopeerd hij maar 2 stappen, hij kan t wel maar hij is heel koppig en hij wil ook nog wel eens lui zijn.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:46

mischien moet je een keer proberen met aanspringen ind e gallop een geluidje met je zweep te maken mischien reageerd die daar op.
en anders met de gallop je lijn iets korter doen (als het dan niet te kort word) zodat je zelf goed een tikje kan geven en dan steeds iets groter maken.