Draaiboek ponykamp, vergeet ik nog wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Draaiboek ponykamp, vergeet ik nog wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 18:17

Ja ik heb een draaiboek voor het kamp waar ik deze week moest begeleiden gemaakt. Er was er namelijk nog geen voor de verzorging van de pony's en dat vond ik niet kunnen. Ga er volgende maand weer, en dan hoop ik dit aan te kunnen houden. Maar mis ik nog punten?

Draaiboek Shetlanderkamp

Met extra info en regels voor de verzorging van de pony’s.

Inhoud

Inleiding
Algemene info voor alle animatoren
Pony’s
Onderkomen
Verzorging
Omgeving
Materiaal
Begeleiding
Schema’s

Inleiding

Omdat de verzorging van de shetlanders een extra belasting is voor de monitoren heb ik dit draaiboek gemaakt. Het is de bedoeling dat het wat meer duidelijkheid verschaft, en dat dit de gezondheid van de pony’s en de veiligheid van de kinderen ten goede komt. Heb het zo professioneel mogelijk in elkaar gezet, maar als er fouten in staan kan dat (na overleg) uiteraard gewijzigd worden.

Algemeen

Dit stuk staat als eerste, omdat hier info in staat die van belang is voor alle monitoren. Hoewel het niet de bedoeling is krijgen zij indirect toch met de pony’s en de verzorging daarvan te maken en dat is af en toe nogal lastig. Wat zij moeten weten:

-Pony’s zijn levende dieren, hun gezondheid gaat (na die van kinderen en begeleiding uiteraard) altijd voor! Zij krijgen in de ochtend voor het ontbijt, en in de avond voor de vergadering water, de pony’s hebben dan voorrang. Mocht het water op andere tijdstippen toch op zijn, heb er begrip voor en overleg even. Water is een eerste levensbehoefte en dient altijd aanwezig te zijn.

-Kinderen van andere kampen hebben niets met die pony’s van doen, ze dienen ze dan ook met rust te laten en uit de buurt te blijven. Dit voor hun eigen veiligheid!

-Is er iets met de pony’s, meld dit dan zo snel mogelijk bij een van de begeleiders van het shetlanderkamp. Als er direct ingegrepen moet worden (ontsnapping etc.) zorg dan dat iemand anders het gaat melden.

Alvast bedankt voor ieders begrip!

En voor de begeleiders van het shetlandkamp:

Wijs een iemand aan die de eindverantwoordelijkheid heeft voor de verzorging van de pony’s. Zorg dat er structuur in komt, regel desnoods diensten. Anders schiet het er gewoon bij in.
Noteer wat ze eten en drinken, en eventuele bijzonderheden. Zo zie je het eerder als ze ziek zijn! Verder moet degene met de eindverantwoordelijkheid het nummer van de dierenarts in zijn gsm hebben staan, en ook het adres precies weten zodat in een noodgeval de pony snel behandeld kan worden.

Pony’s

Om te zorgen dat er fijn met de pony’s gewerkt kan worden, moeten er ook aan hen een aantal eisen gesteld worden. Er kan gewoon geen genoegen genomen worden met zieke of zwakke pony’s. Een aantal punten die in orde moeten zijn:

-De pony’s moeten een wakkere en levendige indruk geven.

-Een goed gewicht, een beetje te dik mag, maar absoluut niet te mager. Bij een oude pony mogen ribben te zien zijn, rug mag wat uitsteken en heupen ook, maar niet in extreme mate. Daar kan simpelweg niet mee gewerkt worden.

-Een mooie effen en glanzende vacht, zonder al te veel korstjes.

-Schone oogjes.

-Nette en bekapte hoeven. Ze mogen niet te lang zijn of vol scheuren zitten, daar kunnen ze niet fatsoenlijk mee lopen.

-En uiteraard moeten de pony’s fatsoenlijk ingereden en kindvriendelijk zijn.

Onderkomen

-Er moet altijd op 2 plekken water beschikbaar zijn in de wei.

-In de wei dient altijd voldoende gras te staan, afhankelijk van de behoefte van de pony’s.

-Gezien de warmte moet er altijd een schuilplaats zijn, die minimaal overdekt is en aan twee kanten (die naar de felste zonkant toe staan) dicht is. Hier moeten ze allemaal in kunnen. Een riante partytent die stevig vast staat voldoet prima. Het moet immers ook nog te verplaatsen zijn. Wel opletten of er niet aan gejeukt word door de pony’s.
Erg belangrijk want dit is gewoon wettelijk verplicht!!!

-Om ontsnappen zoveel mogelijk te voorkomen moet er natuurlijk altijd stroom op staan. Tenzij er kinderen bezig zijn. Ook moet er bij de ingang een sluis gemaakt worden, om bij het pakken van de pony’s problemen te voorkomen. Wanneer er dan een mee loopt, staat ‘ie eerst nog in de sluis en niet meteen buiten. Pas als de sluis afgesloten is open je het hek naar buiten toe.

Verzorging

De verzorging van de pony’s mag er echt niet bij inschieten, dus zorg dat het op vaste tijdstippen gebeurt. Dagelijks moet het volgende gebeuren:

-Water geven. Dit kun je het best voor het ontbijt en voor de vergadering in de avond doen. Spreek dit met iedereen af, water geven heeft op dat moment voorrang op douchen en andere activiteiten die niet van levensbelang zijn.

-Voeren. Spreek met de eigenaar af wanneer en hoeveel voer ze moeten. Zorg dat het op vaste tijdstippen gebeurt, en dat je even in de gaten kunt houden of alle pony’s het opeten. (Zo herken je eerder een zieke pony.)

-Verdere verzorging. De hoeven zitten al snel vol steentjes, die moeten er iedere dag helemaal uitgehaald worden, anders word het lopen pijnlijk, of de hoef gaat zelfs ontsteken. Regel ook hier een vast moment voor.

-Eventuele medische verzorging. Als er pony’s zijn die aan een klein probleempje zoals een huidziekte of een wondje behandeld moeten worden, regel ook hier een vast moment voor.

-Poep ruimen. Iedere dag dient op een vast moment de poep van de pony’s opgeruimd en op de daarvoor aangewezen plek gegooid te worden. Spreek ook dit af.

-Verplaatsen van de wei. Dit moet met behulp van de kinderen te gebeuren, het best wanneer alle pony’s ergens anders vastgebonden staan. Probeer dit systematisch en ordelijk te doen. Overleg met de eigenaar hoe vet het gras mag zijn en hoever het verplaatst mag, in verband met hoefbevangenheid bij het eten van te veel gras.

Omgeving

De kinderen moeten op een veilige plek kunnen poetsen en rijden, en ook voor de pony’s moet het in orde zijn. Liefst ziet de omgeving er dus zo uit:

-Proper, zonder papiertjes of andere verkeerde dingen die de pony’s kunnen eten. Ook vreemde planten liever niet, en zeker niet gedroogd aangezien de pony’s ze dan sneller zullen eten maar nog steeds vergif binnen krijgen.

-Met een muur of hek waaraan de pony’s vast kunnen staan. Liefst iedere apart tussen 2 palen omdat je dan de minste kans op geplette kindjes heb, maar ik snap dat zoiets niet haalbaar is.
Aan de bomen gaat over het algemeen wel, maar het is niet ideaal. Op het moment dat een pony gaat rennen kan een kind tegen de boom ingedraaid worden met touw! Ook moeten de pony’s ALTIJD met een goede veiligheidsknoop vastgezet worden, in geval van nood kan deze door aan het uiteinde van het touw te trekken meteen losgetrokken worden. Dit kan gewoon levensreddend zijn.

-Met een “bak” waar de kinderen veilig in een rijtje met minimaal 1 instructeur en 1 meeloper kunnen rijden. Gewoon met vier paaltjes en wat lint (snijd minder als ze er in vallen) een rechthoek maken met een verhouding van 1 op 2. Dus 1 meter aan de korte kant is 2 meter aan de rechte kant. Het slimst is om dit op een kaal(gegeten) plek te doen, hier zullen de pony’s het minst in de verleiding komen om te eten.

Materiaal

Voor de pony’s:

-Er moet voor iedere pony een passend, goed onderhouden halster, touw, hoofdstel en zadel zijn. Dit moet gelabeld, anders krijgen ze een verkeerd zadel op. Net zoals verkeerde schoenen is dit zeer vervelend, maar je rijd er bij een pony ook nog eens zijn rug mee kapot, dit zie je niet, maar op den duur zal de pony geen ruiter meer willen en kunnen dragen. De halsters moeten ook passend zijn, dit hebben ze de hele tijd om, en knopen hierin gaan schuren, dat is niet comfortabel. Ook moeten ze goed vast zitten, als er een losgaat terwijl je met een kind aan het wandelen zijn kan de pony er zomaar vandoor gaan.

-Er moeten borstels en hoevenkrabbers aanwezig zijn, dat zowiezo. Ook kan shampoo voor een warme dag leuk zijn. Dit moeten de begeleiders apart bewaren, anders gaat er mee geknoeid worden.

-Er moeten poepscheppen en liefst ook een kruiwagen zijn.

-Het stroom apparaat moet simpel te verplaatsten zijn. Dus geen geprutst met plakband en draadjes, en dan maar hopen dat er inderdaad stroom op staat en dat niet de volgende ochtend alle pony’s weg zijn.

-Voor het voeren moeten er scheppen aanwezig zijn, om zo hoeveelheid te weten. Gangbaar zijn de scheppen van 1 kg.

Voor de kinderen:

-Er moeten nette, verstelbare caps aanwezig zijn, die voldoen aan een bepaald keurmerk. Deze moeten goed passen, een cap die verschuift tijdens de val kan een kind zijn leven kosten. (keurmerk ga ik nog uitzoeken)

Begeleiding

Hier nog wat kleine op en aanmerkingen voor de begeleiding:

De pony’s zijn een hele belasting, alsof je 10 extra kinderen hebt. Dat is heel wat, denk er niet te luchtig over.

De begeleiding moet ten alle tijden, zeker als de kinderen er bij zijn, netjes omgaan met de pony en het goede voorbeeld geven. Als het past is rijden prima, maar als er kinderen bij zijn: Met cap!

Theorielessen moeten goed voorbereid worden, in overleg. Zo voorkom je dat je de kinderen onwaarheden verteld, of allemaal iets anders. Ook met rijden zorg je dat alle kinderen hetzelfde doen, of iig even lang rijden als er verschillende niveaus van rijden zijn. Ook geeft 1 iemand de lessen, anders raken de kinderen in de war. En ook deze lessen moeten voorbereid worden!

Zorg dat de regels voor de omgang met de pony’s duidelijk zijn en bij iedereen hetzelfde.
-In de buurt van de pony’s altijd een cap op/alleen met rijden een cap op. Maar niet meenemen, toch afdoen en kwijtraken.
-Niet rennen, gillen of druk doen bij de pony’s.
-Niet achter de pony.
-Enkel hurken, en nooit gaan zitten binnen bereik van een pony.
-De pony’s niet uit de hand voeren ivm bijten zou een goede regel zijn, alleen amper te hanteren.

Buiten de bak moet er altijd een begeleider de pony vasthouden, bij zowel rijden als gewoon ermee lopen.

Dat is het, jullie nog tips?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:41

Miss_Malfoy schreef:
Theorielessen moeten goed voorbereid worden, in overleg. Zo voorkom je dat je de kinderen onwaarheden verteld, of allemaal iets anders.

'Pony's hebben meerdere magen en zijn herkauwers.' _O- :+

Ik zou er nog bijzetten dat er met geschikte schoenen en broek word gereden. Cap moet worden gecontroleerd op correct passen. Er moet een schema voor voeren/poepruimen gemaakt worden. Dus als het schema van het kamp bekend is, ook erin tezetten wat wanneer gebeurd. Hoeven geen tijden bij, maar bijvoorbeeld na/voor ontbijten pony's eten geven. Na ontbijt met kinderen poepruimen, na vergadering drinken+eten geven. Enzovoort. Hiervoor zorg je ervoor dat het ook daadwerkelijk gebeurd en ook niet vergeten word. Verder is het handig om dat schema op de kamer van de animator te hangen. Hierdoor weet je zeker dat het niet gebeurd.

Verder is het handig om de telefoonnummer van de eigenaresse erop te zetten + de informatie dat wat er ook gebeurd, klein of groot, de eigenaresse altijd op de hoogte gebracht moet worden. Eventuele aanmerkingen over de pony's (welke hoefbevangen zijn, welke meer zorg nodig hebben) zou ook wel geschikt zijn voor het draaiboek, maar dit moet wel steeds aangepast worden. Hierdoor breng je iedereen op de hoogte en zorg je ervoor dat iedere animator op de hoogte is van de pony's.

Craftly

Re: Draaiboek ponykamp, vergeet ik nog wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:46

De pony's worden geleend van andere mensen?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:48

Jaa, ze zijn van een vrouw die ze heeft opgevangen. Met alle goede bedoelingen natuurlijk, maar niet ideaal voor een ponykamp. (Waren vroeger, als ik het goed begrepen heb, mishandelde en verwaarloosde pony's. Kwa karakter en omgang met kinderen bij de meeste niets aan de hand)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 11:24

Oja, ja schema's heb ik. Dat poepruimen zat ik over te denken of dat handig is om met de kids te doen. Mis tijdens het poetsen, maar moet er wel een mesthoop aangewezen worden.

Verder idd dat nummer ook nog ergenst anders opschrijven, en een notitieblaadje voor op en aanmerkingen over de pony's.

En idd dat die kids goede broek, schoenen en cap moeten.

Verder ben ik geloof ik nog dekjes vergeten, en pads voor boomloze zadels, en blankets voor westernzadels.