Voernijd, hoe afleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boterfliegje

Voernijd, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 15:41

Ik heb mijn paard nu 2 maanden. Ze komt van een wei bij boeren en had nog nooit een mens van dichtbij gezien. Er stond een groot bad in de wei waar het eten in werd gegooid, hieruit moesten de paarden zoveel mogelijk te pakken krijgen...
Nu doet ze alles erg goed, gaat goed vooruit en ze is erg braaf. Behalve bij het voeren.
Ik heb geen voerluik, dus dit is geen optie. Ze is niet enkel zuur maar probeert ook een schop te geven of te pletten.
Als ze haar kont naar mij gericht heeft is straffen ook geen optie meer ;)
Ik probeer haar nu te negeren en gewoon verder te wandelen naar haar eetbak. Ze zal haar kont dan niet draaien maar pletten zit er altijd wel in.
Als ik haar dan 'weg duw' dan zal ze haar kont draaien.

Ik heb al enkele keren de neiging gehad om gewoon de stal uit te wandelen en haar geen eten te geven maar ik vrees dat dit de situatie enkel zal verergeren.. Iemand ideeën of tips?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:44

Vastbinden.
Gewoon eerst aan het halster vastbinden in de buurt van de voerbak en pas daarna voer geven.
Op deze manier heb je iig nooit weer zicht op het achterwerk bij het voergeven.

Ik heb toch wel een motto voor dit soort gevallen:
"Als respect niet mogelijk is..., nou, dan maar angst".
Je eigen veiligheid komt op de eerste plaats, onthoudt dat goed. Een paard mag nooit baas worden, in geen enkele situatie.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:45

uit de stal halen voer in de bak dan terug zetten, meerdere keren per dag kleine hoeveel heden zodat ze weet dat ze het allemaal echt wel krijg.
als ze haar kont gaat draaien zou ik persoonlijk een zweep pakken en haar is goed duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is!

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 15:46

Dees schreef:
Vastbinden.
Gewoon eerst aan het halster vastbinden in de buurt van de voerbak en pas daarna voer geven.
Op deze manier heb je iig nooit weer zicht op het achterwerk bij het voergeven.

Ik heb toch wel een motto voor dit soort gevallen:
"Als respect niet mogelijk is..., nou, dan maar angst".
Je eigen veiligheid komt op de eerste plaats, onthoudt dat goed. Een paard mag nooit baas worden, in geen enkele situatie.

klopt, daarom wil ik er graag iets aan doen. Maar heb hier nooit ervaring mee gehad..
Ik moet links de stal binnen, rechts hangt haar voerbak... Als ik haar vast hang sta ik dus net achter haar kont.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 15:47

roybrit schreef:
uit de stal halen voer in de bak dan terug zetten, meerdere keren per dag kleine hoeveel heden zodat ze weet dat ze het allemaal echt wel krijg.
als ze haar kont gaat draaien zou ik persoonlijk een zweep pakken en haar is goed duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is!

De paarden hier staat in inloopstallen (met deuren aan die enkel dicht gaan bij het voeren) dus ik moet als ze buiten staat nog altijd met het eten langs haar.. Ook gaat ze dan de arme shetlander hier aanvallen. Kleine hoeveelheden kan ik wel proberen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:50

oke dat is dan dus geen optie, dan zou ik idd vast zetten proberen als dat zou lukken. en dan met kleine hoeveel heden, doet ze het ook met hooi? of de voerbak op een (veilige plek hangen?

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 15:52

roybrit schreef:
oke dat is dan dus geen optie, dan zou ik idd vast zetten proberen als dat zou lukken. en dan met kleine hoeveel heden, doet ze het ook met hooi?

Ze is altijd met eten wel 'opdringerig'. Met hooi, koekjes, ... maar dan zal ze niet gemeen uit de hoek komen.
Ik heb alleen geen idee hoe ik haar kan vasthangen? Zelfs zo kan ze me nog makkelijk pletten lijkt me.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:58

mijn merrie kan ook vreselijk nijdig zijn met voeren.
Trapt bij voorbaad al tegen de deur omdat het niet snel genoeg gaat volgens madam.
Op de stal waar ik nu sta word daar extra aandacht aan geschonken.
Mijn merrie krijgt pas voer als ze zich netjes gedraagt.
Ik kan nu in de stal gaan, dan doet ze netjes een paar pasjes terug zodat ik er makkelijk bij kan.
schopt ze tegen de deur, word ze even achter in haar stal gezet.
Net zo lang tot ze het helemaal zat is en beseft dat het geen zin heeft tegen de deur te trappen.
Misschien ka je je paard leren daar te gaan staan waar jij er geen last van hebt en pas eten geven als ze dat goed doet.
Gaat wel even tijd in zitten maar als je vol houd gaat het je veel goeds opleveren.

Paard op de juiste plek zetten en bij het eerste stapje te vroeg jouw richting op dan geen voer maar terug op de plaats enz enz.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 16:00

alison_belle schreef:
Trapt bij voorbaad al tegen de deur omdat het niet snel genoeg gaat volgens madam.
Ik kan nu in de stal gaan, dan doet ze netjes een paar pasjes terug zodat ik er makkelijk bij kan.
Net zo lang tot ze het helemaal zat is en beseft dat het geen zin heeft tegen de deur te trappen.
Misschien ka je je paard leren daar te gaan staan waar jij er geen last van hebt en pas eten geven als ze dat goed doet.
Gaat wel even tijd in zitten maar als je vol houd gaat het je veel goeds opleveren.

Paard op de juiste plek zetten en bij het eerste stapje te vroeg jouw richting op dan geen voer maar terug op de plaats enz enz.

Trappen alvorens ik in de stal ben doet ze niet. Helaas probeer ik altijd om haar afstand te laten houden en hierdoor draait ze haar kont.
Dus ik wil haar 2 stappen achteruit en ze draait zich om. Ik kan dan inderdaad wel proberen om elke keer terug naar buiten te gaan.

Katja

Re: Voernijd, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:10

Verplaatst van MD naar OPG.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:12

Boterfliegje schreef:
alison_belle schreef:

Trappen alvorens ik in de stal ben doet ze niet. Helaas probeer ik altijd om haar afstand te laten houden en hierdoor draait ze haar kont.
Dus ik wil haar 2 stappen achteruit en ze draait zich om. Ik kan dan inderdaad wel proberen om elke keer terug naar buiten te gaan.

dat zou ik persoonlijk nooit doen dat betekend dus dat jij aan de kant gaat voor je paard en jou paard dus hoger staat als de paarden hier de kont draaien blijf ik gewoon staan en er is er nog nooit 1 geweest die heeft getrapt en er zijn er heeel veeel geweest, vaak is het meer dreigen als dat ze wat doen heb je het als een met flink wat stemgebruik geprobeerd? dat werkt vaak ook goed!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:15

gewoon niet accepteren dat ze zich omdraaid.
Kan je doen met behulp van een touw oid.
Kont draaien zou bij mij vreselijk fout zijn.
Als ik een kont zie word het tijd voor mijn schoenzolen om aan het werk te gaan }>
Jij bent haar meerdere en dus heeft ze te luisteren!!!
Als ze jou kan bedreigen als het haar uit komt worden de problemen op den duur alleen maar groter.

roybrit....als een paard dreigt moet je ingrijpen, ze zijn te groot en sterk om adf te wachten of ze ook gaan slaan.
TS heeft het paard niet lang genoeg om in te kunnen schatten wat het paard gaat doen.
Jij moet ten alle tijden de overhand hebben anders kweek je een groot probleem!!

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 16:18

Boterfliegje schreef:
alison_belle schreef:

dat zou ik persoonlijk nooit doen dat betekend dus dat jij aan de kant gaat voor je paard en jou paard dus hoger staat als de paarden hier de kont draaien blijf ik gewoon staan en er is er nog nooit 1 geweest die heeft getrapt en er zijn er heeel veeel geweest, vaak is het meer dreigen als dat ze wat doen heb je het als een met flink wat stemgebruik geprobeerd? dat werkt vaak ook goed![/quote]

stem gebruik ik genoeg :) Hier zal het zeker niet aan liggen.. Ik weet ook dat ze 9/10 niet trapt maar neem het risico liever niet.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 16:19

alison_belle schreef:
gewoon niet accepteren dat ze zich omdraaid.
Kan je doen met behulp van een touw oid.
Kont draaien zou bij mij vreselijk fout zijn.
Als ik een kont zie word het tijd voor mijn schoenzolen om aan het werk te gaan }>
Jij bent haar meerdere en dus heeft ze te luisteren!!!
Als ze jou kan bedreigen als het haar uit komt worden de problemen op den duur alleen maar groter.

roybrit....als een paard dreigt moet je ingrijpen, ze zijn te groot en sterk om adf te wachten of ze ook gaan slaan.
TS heeft het paard niet lang genoeg om in te kunnen schatten wat het paard gaat doen.
Jij moet ten alle tijden de overhand hebben anders kweek je een groot probleem!!

Ik durf niet op haar kont stampen als die naar mij gericht staat hoor :) al heb ik daar vaak wel zin in..
Ik kan inderdaad wel een touw aandoen en achteruit laten gaan waarbij ze toch niet kan draaien.. Dom dat ik daar nog niet aan gedacht had.
Zal ik deze avond eens proberen!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:27

mijn jonge paarden leer ik met een halster.
Dus ze een halster aandoen voordat je het voer pakt. Dan wanneer je het voer hebt dan doe je een halstertouw aan. Dan mag ze een hapje pakken... loop je met haar mee naar de box en doe je het voer in haar bak, laat je haar weer met je meelopen naar buiten, geef je haar een koekje en dan wanneer jij weer staat waar je veilig bent, dan laat je haar weer los en geef je haar nog wat lekkers. Ze zal dan snel naar haar voerbak gaan en dan heb je het op een veilige manier gedaan.
Op die manier haal je de stress weg. Je gaat je paard nu straffen voor iets wat ze geleerd heeft om te overleven.

Je kan haar ook vast zetten buiten de stal wanneer je het voer erin doet en dan loslaten, maar het probleem is dat ze dan NOG moet wachten op haar voer terwijl ze het al ziet en dat geeft nog meer nijd!

Paarden doen dit soort dingen niet omdat ze je niet aardig vinden, ze doen dit omdat de geschiedenis ze geleerd heeft dat het een van de weinige manieren is om aan hu nvoedsel te komen en het te behouden.

Belonen werkt een stuk beter dan straffen. Je moet ze niet vertellen wat ze NIET mogen doen, maar leren wat ze WEL mogen doen. Leer haar dat als ze netjes en rustig met jou mee loopt dat ze gewoon uit de bak mag snoepen en dat ze gewoon rustig haar voer krijgt zonder dat iemand het afpakt. Wanneer ze dat eenmaal geleerd heeft dan ga je haar leren dat ze netjes moet wachten totdat het in haar bak ligt voordat ze eraan mag komen. Maar wanneer je haar nu bij haar voer weg gaat halen, bevestig je alleen de reden waarom ze het doet. Vechten voor haar eten, want anders heeft ze niets!

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 16:30

LecyTinker schreef:
mijn jonge paarden leer ik met een halster.
Dus ze een halster aandoen voordat je het voer pakt. Dan wanneer je het voer hebt dan doe je een halstertouw aan. Dan mag ze een hapje pakken... loop je met haar mee naar de box en doe je het voer in haar bak, laat je haar weer met je meelopen naar buiten, geef je haar een koekje en dan wanneer jij weer staat waar je veilig bent, dan laat je haar weer los en geef je haar nog wat lekkers. Ze zal dan snel naar haar voerbak gaan en dan heb je het op een veilige manier gedaan.
Op die manier haal je de stress weg. Je gaat je paard nu straffen voor iets wat ze geleerd heeft om te overleven.

Je kan haar ook vast zetten buiten de stal wanneer je het voer erin doet en dan loslaten, maar het probleem is dat ze dan NOG moet wachten op haar voer terwijl ze het al ziet en dat geeft nog meer nijd!

Paarden doen dit soort dingen niet omdat ze je niet aardig vinden, ze doen dit omdat de geschiedenis ze geleerd heeft dat het een van de weinige manieren is om aan hu nvoedsel te komen en het te behouden.

Belonen werkt een stuk beter dan straffen. Je moet ze niet vertellen wat ze NIET mogen doen, maar leren wat ze WEL mogen doen. Leer haar dat als ze netjes en rustig met jou mee loopt dat ze gewoon uit de bak mag snoepen en dat ze gewoon rustig haar voer krijgt zonder dat iemand het afpakt. Wanneer ze dat eenmaal geleerd heeft dan ga je haar leren dat ze netjes moet wachten totdat het in haar bak ligt voordat ze eraan mag komen. Maar wanneer je haar nu bij haar voer weg gaat halen, bevestig je alleen de reden waarom ze het doet. Vechten voor haar eten, want anders heeft ze niets!

Lijkt me een goed en veilig plan :) Zal ik ook eens proberen!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:34

Haar op een ander stuk laten eten dat ze tot rust kan komen. Voernijd komt ergens vandaan en straffen vind ik niet de oplossing. Met hooi is ze wel braaf?

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 17:36

PBA_ schreef:
Haar op een ander stuk laten eten dat ze tot rust kan komen. Voernijd komt ergens vandaan en straffen vind ik niet de oplossing. Met hooi is ze wel braaf?

Hoezo op een ander stuk? Ze krijgt bij mij apart in een stalletje eten hoor? Bij hooi is ze wel opdringerig maar niet agressief..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:39

Ah ik begreep (verkeerd gelezen dan) dat ze in de loopstal eten krijgt.

Maar krijgt ze haar voer via de binnenkant of de buitenkant. Is ze dat alleen naar jou of reageert ze zich ook af naar buurpaarden (als die er naast staan).

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 17:44

PBA_ schreef:
Ah ik begreep (verkeerd gelezen dan) dat ze in de loopstal eten krijgt.

Maar krijgt ze haar voer via de binnenkant of de buitenkant. Is ze dat alleen naar jou of reageert ze zich ook af naar buurpaarden (als die er naast staan).

Ik wandel haar stal binnen om zo het eten te geven. De stallen zijn zo gemaakt dat de paarden geen contact met elkaar kunnen hebben dus hier kan ze niet op reageren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:49

Gelukkig is mijn paard niet zo, dat lijkt me een ramp.

Zelfs als er gevoerd worden in de stallen, blijft mijn paard vriendelijk op de poetsplaats staan, als ik aan het poetsen ben.

Want hij weet zijn eten loopt niet weg en het is alleen voor hem en staat in zijn box.

Jouw paard heeft voordat ie bij jou kwam altijd moeten vechten voor het voer. Dan heb je een probleem. Helaas weet ik niet zo gauw een oplossing voor jou.

1 ding weet ik wel, je paard is jou min of meer de baas, die mag hoe dan ook nooit de kont naar je toe keren, ik zou er kwaad om worden zeg.

Ik zou je paard gewoon in de paddock zetten als er gevoerd wordt en pas als er gevoerd is mag je paard naar de eigen box gaan, misschien dat ie dan leert dat het voer niet wegloopt dat het er wel nog ligt als ie naar de box mag.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:57

Mijn paard heeft in het verleden heel erg voernijd gehad. Keek dan altijd boos en erg dreigen (nooit precies naar mij maar als ze hoger in rang stond had ze het wel gedaan). Ik ben van stal verwisseld (niet hierom) en heb haar op een apart stukje staan (staat met nog een paard dag en nacht buiten) tijdens het eten. Ik hang het voer op en laat haar dan pas komen. Dan laat ik haar met rust. Ze is wel al erg bijgetrokken hierdoor en heeft nu ook geen haast meer met eten. Mag ook weer bij haar staan maar het zal er altijd inblijven gewoon blijven opletten en niet teveel pesten hiermee. Ze zitten eigenlijk met zichzelf in de knoop en doen het niet expres.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:00

De TS heeft haar paard nog aar twee maanden. In deze maanden is het zo wie zo al best moeilijk omdat je elkaar nog niet zo goed kent en nog niets van het paard zijn verleden kan zien omdat het dier nog zo bezig is om zich thuis te gaan voelen. Haar paard is niet alleen zijn routine kwijt, maar ook nog zn vriendjes en alles wat vertrouwd is. Ik vind het logisch dat dit soort dingen nu aan het licht komen.
Maar als TS gelijk na 2 maanden al bij elk dingetje haar paard gaat straffen, dan zal ze moeite hebben om een goede band op te bouwen. Belonen is de oplossing denk ik. Het paard is net zo onzeker als TS en dat voed de situatie alleen maar.
TS zou eraan moeten werken ipv een quick-fix oplossing te vinden en al helemaal proberen geweld en een machtsstrijd te vermijden.
Leer je paard dat jij haar vriendin bent en het best voor hebt met haar. Zorg dat je een hele dag wat brokjes in je zak hebt zitten en geeft haar elke keer als je bij haar komt een paar brokjes. Dan gaat ze jou in haar hoofd combineren met eten. Wanneer je dan eten komt geven zal ze niet zo de neiging hebben om je weg te jagen, omdat jij en eten hetzelfde zijn.
Leer haar netjes met je mee te lopen en ook weer netjes mee de stal uit te lopen. Dan is het voor iedereen veilig!

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 18:51

Ragdollcat schreef:
Gelukkig is mijn paard niet zo, dat lijkt me een ramp.

Zelfs als er gevoerd worden in de stallen, blijft mijn paard vriendelijk op de poetsplaats staan, als ik aan het poetsen ben.

Want hij weet zijn eten loopt niet weg en het is alleen voor hem en staat in zijn box.

Jouw paard heeft voordat ie bij jou kwam altijd moeten vechten voor het voer. Dan heb je een probleem. Helaas weet ik niet zo gauw een oplossing voor jou.

1 ding weet ik wel, je paard is jou min of meer de baas, die mag hoe dan ook nooit de kont naar je toe keren, ik zou er kwaad om worden zeg.

Ik zou je paard gewoon in de paddock zetten als er gevoerd wordt en pas als er gevoerd is mag je paard naar de eigen box gaan, misschien dat ie dan leert dat het voer niet wegloopt dat het er wel nog ligt als ie naar de box mag.

Ja, ik word er ook erg kwaad op soms :) dan moet ik even afkoelen voor ik haar iets aan doe ;)
In de paddock zetten heb ik als eens gedaan maar het lijkt dan alleen erger te worden.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 18:53

PBA_ schreef:
Mijn paard heeft in het verleden heel erg voernijd gehad. Keek dan altijd boos en erg dreigen (nooit precies naar mij maar als ze hoger in rang stond had ze het wel gedaan). Ik ben van stal verwisseld (niet hierom) en heb haar op een apart stukje staan (staat met nog een paard dag en nacht buiten) tijdens het eten. Ik hang het voer op en laat haar dan pas komen. Dan laat ik haar met rust. Ze is wel al erg bijgetrokken hierdoor en heeft nu ook geen haast meer met eten. Mag ook weer bij haar staan maar het zal er altijd inblijven gewoon blijven opletten en niet teveel pesten hiermee. Ze zitten eigenlijk met zichzelf in de knoop en doen het niet expres.

Als ik het eten op voorhand probeer klaar te zetten in de stal dan horen ze dit en word ze agressief tov haar wei-genoten.. Dit heb ik nog minder graag dan haar gedoe in de stal. Klopt dat ze hier niks aan kan doen, daarom wil ik er ook graag veel tijd in steken om het af te leren. Verder is het een heel leuk paardje maar op zo'n momenten komt er een echt merrie gedrag boven :)