Eigenwijze shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irmy

Eigenwijze shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 13:08

Hallo,
Ik heb 2 vragen, die over mijn vz-shet Pipo gaan.

Als ik met Pipo ga springen, moet ik er altijd eerst overheen voordat hij eroverheen gaat. Als ik er niet overheen ga, gaat hij er ook niet overheen.
Hoe kan ik hem dit afleren?

En als ik een stukje wil rennen met Pipo in de wei, rent hij letterlijk op mijn hakken. Hij is lomp en stormt gewoon over me heen.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij naast me komt rennen?

riannetjhe

Re: 2 vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:10

zoals ik het hier lees ben jij niet echt de ´baas´ van je paard met dat springen is gwn verwendigheid. met dat rennen je moethem afstraffen. slaa hem maar eens voor de kop ofzo hij hoeft niet over je heen te lopen.

Irmy

Re: Eigenwijze shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 13:14

Jawel, ik pak hem ook goed aan.
Er is nog een probleem, Pipo valt me aan als ik hem (ook al is het zachtjes) aantik met de zweep. Hij wordt woest en komt echt op me afstormen. Ik vind het gewoon heel moeilijk om dat af te leren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:17

Kan idd een dominantieprobleem zijn, maar kan ook zijn dat hij je gewoon niet begrijpt, en jij bijv. verkeerde signalen geeft.
Om hem dan maar direct voor z'n kop te slaan is natuurlijk onzin en helemaal niet nodig; tuurlijk, als die van mij zich echt misdragen krijgen ze ook wel eens een knal, maar volgens mij is dat in dit geval echt helemaal nergens voor nodig.

@ TS: hoe kan de pony op je hakken lopen?? loop je er dan echt vóor en de pony er achter? Neem aan dat je toch náast je pony loopt? Ik zou eerst eens de basisbeginselen leren; netjes aan het halster naast je lopen, zijn schouder niet voorbij jou heup. Stilstaan als hij moet stilstaan, dat soort dingen.
Vind het niet zo gek dat hij dan op je hakken rent..

Edit: voor wat betreft dat aanvallen.... als ik het zo hoor ziet hij jou totaal niet als leider, en heb je het ook wel erg ver laten komen. Laat je anders helpen door een wat ouder, ervarener persoon.
Gezien hij jou niet als leider ziet en gewoon over je heen knalt, lijkt het me ook niet verstandig rare fratsen uit te halen als springen en rennen aan de hand, daarmee wek je het alleen nog maar meer op. Ga werken aan de basisprincipes, begin bij het begin.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:38

Nooit spelen met je pony!!
Zeker niet in het weiland. Dat wordt van kwaad tot erger.
En zie ik nu prikkeldraad op je profiel foto's??

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:50

Johanna59 schreef:

:roll: >;) := Als je pony jou gewoon als leider ziet en er is geen dominantieprobleem, dan kun je gewoon 'spelen' met je pony.
Alleen in 't geval van de TS doet ze er verstandig aan idd even niet meer te springen en rennen e.d. want dat werkt in dat geval niet.

Voor wat betreft prikkeldraad; prikkeldraad is echt troep, maar helaas zijn er nog veel paardenweide's waar prikkeldraad als afrastering gebruikt wordt. Niet iedereen heeft daar wat over te zeggen; pony v/d TS is haar verzorgpony als ik het goed begrepen heb; neem aan dat de TS dan zeker niet over de omheining gaat, dus er ook niets aan kan doen.
Ik huur een wei en ook daar is prikkeldraad te vinden, voornamelijk langs de buitenomheining (in combinatie met gaas en mijn stroomlijntjes), daar heb ik helaas ook niets over te zeggen.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 14:43

Johanna59 schreef:

Ik speel er ook niet mee hoor. Ik probeer alleen dingen te leren.
Dat prikkeldraad is alleen het bovenste randje, daar onder is stroomdraad (waar geen stroom op staat)
Pipo kan hier ook niet bij.
En ik heb er inderdaad niks over te zeggen, want het is niet mijn weiland.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:25

Je pony hoort altijd schuinachter je te lopen. Schuin zodat als 'ie schrikt, dat ie nog vooruit weg kan springen en achter je omdat jij de leider bent en daar hoort je pony achter te lopen. En wel zo ver dat 'ie met z'n neus jou niet aan kan raken.
Ik zou zelf wat grondwerkdingetjes gaan doen. Jouw eigen ruimte kenbaar maken enz :j

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:19

Als je pony je aanvalt maak je groot, kijk boos en zeg NEE!

LizzieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 15:50

dat hij over je heen loopt moet je idd afleren,
hoe sneller hoe beter,
elke keer als hij op je voet staat,
geef je hem een tikje op zijn neus,
& belonen als hij het goed doet natuurlijk;)

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 21:26

ik heb het soms ook met mijn paard dan loop je ernaast en dan ineens komt ze steeds dichter bij,, dan krijg je weer bijna haar hoef op je voet.. maar dat komt gewoon omdat ze dan geknuffelt wilt worden :+ das wel schattig hihi.
maar wat ik doe is gewoon een duwtje op de hals dat se weer wat verder weg gaat. (en als dat niet lukt gewoon je het halster pakken, en je arm gestrekt houden kan die nooit bij je komen :P ) en dat bijten moet je hem wel afleren ja;) toen 1 van mijn paarden me een keer beet toen heeft die wel een tik gehad..;)(niet dat het dierenmishandeling was) en toen poosje terug deed die het weer toen zij ik heel hard NEE en toen schrok die wel even van owh dit mag niet,, en toen kwam die me weer knuffelen,, dus gewoon even streng zijn! dan lukt het vast wel!
succes!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 22:03

Als je paard zo dicht bij je loopt/rent dat hij dat doet zou ik er eerst mee oefenen. Loopt Pipo los als je in het weiland met hem speelt? Neem dan een halstertouw mee, en als hij te dicht bij je komt, geef dan je persoonlijke ruimte aan door met het touw te swiepen op die plek. Als het goed is en Pipo niet ongevoelig is, blijft hij uit die ruimte.

btw, het woest worden omdat je hem aantikt is ook meer omdat hij je niet respecteerd he... Je zet hem op zijn plaats en dat accepteerd hij niet.
Laatst bijgewerkt door Mastrootje op 11-07-10 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnaLivia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 22:16

Irmy schreef:
Jawel, ik pak hem ook goed aan.
Er is nog een probleem, Pipo valt me aan als ik hem (ook al is het zachtjes) aantik met de zweep. Hij wordt woest en komt echt op me afstormen. Ik vind het gewoon heel moeilijk om dat af te leren.

Als hij da doet moet je tonen dat het je teleurstel en hem op een of andere manier te straffen. Niet door een tik van de zweep ofzo. Als hij je echt grag heeft zal hij het wel begrijpen zo moet je het een pzzr keer doen ;)

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 22:21

is het nog een hengst?

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 10:26

savanna04 schreef:
is het nog een hengst?

Hoe bedoel je, nog een hengst?

Ja het is een hengst.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:29

Hoe bedoel je, hoe bedoel je nog een hengst :P dat is toch een logische normale vraag?

Is er een specifieke reden waarom hij nog niet geruind is?

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 10:31

Millanka schreef:
Hoe bedoel je, hoe bedoel je nog een hengst :P dat is toch een logische normale vraag?

Is er een specifieke reden waarom hij nog niet geruind is?

Oh zo!
Sorry, ik las het verkeerd :o
Ik dacht al: Waarom zou het opeens een merrie worden?

Ik weet niet waarom hij niet geruind is, maar ik denk omdat er verder ook geen andere pony's in de wei staan.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:23

Dat is ook niet fijn voor die pony he, dat 'ie alleen staat. Kan best zijn dat 'ie met een pony erbij al een stuk makkelijker in de omgang zou zijn.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 11:46

_Tara_ schreef:
Dat is ook niet fijn voor die pony he, dat 'ie alleen staat. Kan best zijn dat 'ie met een pony erbij al een stuk makkelijker in de omgang zou zijn.

Ik weet het, maar ik kan moeilijk tegen de eigenaar zeggen koop nog een pony erbij. (dan zeg ik het natuurlijk wel op een andere manier, maar ik kan dat gewoon niet zomaar voor hun beslissen ;))

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:43

Ik heb ook een shetlanger henstje, en hij heeft hier ook nog wel eens de neiging toe, en wat bij mij goed hielp is grondwerk, en hem longeren zodat hij weet dat hij op afstand moet blijven!