Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Marigold schreef:als een paard heel bang is moet je eigenlijk ook niet proberen het rustig te maken door te aaien enzo,
dan doe jij ook 'raar' en bevestig je de angst zegmaar.
beste is om door te pakken, vrij streng, vooral duidelijk en no nonsence voorwaarts houden.
en niet eerder halt houden of proberen tot haar door te dringen dan dat die stress er uit is.
ikdoemaarwat schreef:Marigold schreef:als een paard heel bang is moet je eigenlijk ook niet proberen het rustig te maken door te aaien enzo,
dan doe jij ook 'raar' en bevestig je de angst zegmaar.
beste is om door te pakken, vrij streng, vooral duidelijk en no nonsence voorwaarts houden.
en niet eerder halt houden of proberen tot haar door te dringen dan dat die stress er uit is.
sorry maar hier kan ik het absoluut niet mee eens zijn
als TS deze raad gaat opvolgen kunnen er wel eens fikse ongelukken gebeuren
een paard van 600 kilo in blinde paniek, pak je niet even vrij streng,dat kan zorgen dat ze flipt en in het wilde weg gaat....
ik vind dat je ten aller tijde de veiligheid van jezelf en het paard in hoog vaandel moet houden
carolalisa schreef:sizzle: boos worden helpt bij haar echt niet. ze raakt alleen nog maar meer in paniek dan. aan de longeerlijn rent ze ook tot op veiligere afstand. op het moment dat zo een ding op 100 meter passeert interesseert het haar ook niet.. alleen als het een bedreigende situatie word waar hij echt dichtbij komt.

Sizzle schreef:carolalisa schreef:sizzle: boos worden helpt bij haar echt niet. ze raakt alleen nog maar meer in paniek dan. aan de longeerlijn rent ze ook tot op veiligere afstand. op het moment dat zo een ding op 100 meter passeert interesseert het haar ook niet.. alleen als het een bedreigende situatie word waar hij echt dichtbij komt.
Ik bedoel ook niet slaan of zo hoor. Maar gewoon zo streng mogenlijk onder de duim houden. Als dat niet lukt zou ik het liever even uitbesteden denk ik
ik heb het al geprobeerd.Sizzle schreef:carolalisa schreef:sizzle: boos worden helpt bij haar echt niet. ze raakt alleen nog maar meer in paniek dan. aan de longeerlijn rent ze ook tot op veiligere afstand. op het moment dat zo een ding op 100 meter passeert interesseert het haar ook niet.. alleen als het een bedreigende situatie word waar hij echt dichtbij komt.
Ik bedoel ook niet slaan of zo hoor. Maar gewoon zo streng mogenlijk onder de duim houden. Als dat niet lukt zou ik het liever even uitbesteden denk ik
edit: Mijn merrie was trouwens bang voor hoog tegemoedkomend verkeer omdat ze als 3-jarige een keer is aangereden door een vuilniswagen en met aanspanning en al in de sloot geland is.
In het begin heb ik haar altijd omgedraaid zodat de vlucht reactie onder controle te houden was (voorwaards weg is makkelijker onder controle te krijgen dan achteruit en draaien). Later stond ze dusdanig aan de hulp dat ze wel op de plaats hupste maar niet weg 'kon' tussen mijn been en hand.
Sizzle schreef:Het omdraaien (met de kont naar de tractor) ook geprobeerd? Ik kon op den duur gewoon accuut het paard omkeren en die bleef dan braaf stilstaan terwijl ze met de neus naar de wagen toe de neiging had om er volledig voor te springen en net zo gek te doen als wat je beschrijft.
carolalisa schreef:als ik haar echt met haar kont ernaartoe zet dan gaat ze gewoon rennen en kan ik haar nog net houden.
Sizzle schreef:carolalisa schreef:als ik haar echt met haar kont ernaartoe zet dan gaat ze gewoon rennen en kan ik haar nog net houden.
Zo ben ik dus begonnen. Wegrennen is makkelijker te houden dan draaien.
Bij extreme gevallen (bagger machine voor sloten) was de enige optie voor mij om er achterwaards voorbij tegaan. Het heeft zich over de tijd verbeterd.

carolalisa schreef:sallandval: ik ben me heel bewust van mijn eigen houding en gedrag op het moment dat een trekker of vrachtwagen nadert. ik doe zelf alsof er niks aan de hand is. het aaien is eigenlijk een poging om haar te bereiken. een dominantieprobleem o.i.d. is absoluut niet aan de orde. ik ben absoluut de baas. het op mij hangen tijdens spannedne momenten is echt om bescherming te zoeken bij mij. ik ben ook de enige die haar op de trailer krijgt. het trailerladen is ook niet het probleem. ze valt om in de trailer omdat ze voor de bocht zo in de stress rakt dat ze haar benen tegen elkaar aan zet waardoor ze vervolgens geen evenwicht meer heeft. en na een half uur 3 kwartier in de trailer word ze vreselijk onrustig.
( ik werk met de clicker). Soms is ze even van slag maar dat duurt nooit meer lang. Laatst waren ze de bomen aan het snoeien met zesvan die enorm hoge lawaaimakers.... da's dan een mooi moment voor een lesje schriktraining vind ik!