Leren rijlaarzen tijd niet gebruikt: wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mirkim

Leren rijlaarzen tijd niet gebruikt: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 23:52

Ik heb mijn zwarte Petries in drie jaar al niet meer gebruikt vanwege het stoppen met wedstrijden + overgang naar mijn bruine laarzen <3 Maar aangezien ik weer de sport in ga, vind ik zwarte laarzen toch mooier. Ik wil mijn Petries dus redden uit hun zwaar verwaarloosde positie, maar ik weet niet goed hoe ik dit kan doen. Ik hoorde dat Divoza voor 15 euro je laarzen wel kan oprekken? Hebben jullie hier ervaringen mee? Of zijn er ook nog andere opties?

vraagje_

Re: Leren rijlaarzen tijd niet gebruikt: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:54

Zoizo even goed schoonmaken, en daarna vetten en goed laten intrekken. vanuit daar zal ik verder kijken, of zijn ze ook stuk van binnen?

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 00:01

verder kijken, waarnaar? :) Vorig jaar heb ik ze even aan gehad, maar dit was echt geen pretje (tot kramp aan toe, daarom maar snel uit gedaan)!
Ze zijn niet stuk van binnen :)

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 08:21

Eerst ze rond de plek waar ze pijn doen wat buigen en vouwen, zodat ze een beetje soepel worden, dan wat natte kranten in doen en ze vervolgens aan doen, dan gaan ze weer naar je voet staan

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 08:23

invetten is niks voor petries hoor. Tenzij je ze naar de maan wil helpen...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 08:33

Niet invetten, maar gewoon spul van Petrie zelf halen of van een ander schoenmerk. Door invetten raken de lijmlagen tussen het leer los en gaan je laarzen compleet stuk.
Ik kan me voorstellen dat je kuiten er moeilijk in komen, oprekken kan helpen, maar mijn ervaring leert dat het of niet helpt, of dat ze dan daarna te los zitten, dus persoonlijk zou ik er voor kiezen om even door de zure appel heen te bijten en de kramp in je voeten te accepteren. Eerste keer dat ik ze aandeed na een tijdje rust had ik geen gevoel meer in mijn voeten, maar nu zitten ze weer prima :D Wel proberen te blijven lope, of in ieder geval blijven staan, zodat het bloed naar je voeten kan blijven stromen :) Heb ze toen ook laten oprekken, maar dat had totaal geen zin bij mij, maakte weinig verschil...

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 08:37

Idd en petries staan er wel voor bekend om in het begin niet lekker te zitten.
En een rits in laten zetten? Is dat niks? Moest het dan echt echt echt niet gaan kan je hem onder het rijden ietsjes open zetten...

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:16

Haha kreeg vandaag leren laarzen die staan 13 jaar stil.. Lijken wel versteend! Fe kiezen tussen nieuwe aigle starters of dat stenen paar! :D. Veel succes! Xlieke

Riannex_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:50

Je laarzen schoonmaken met het spul van Petri zelf, dit is het beste voor ze ;)

wilm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:35

Ik zou ze eerst netjes schoonmaken, voor een keer een beetje vet moet best kunnen, ze zullen wel flink uitgedroogd zijn.
Als ze echt niet meer passen zou ik er een rits in laten zitten bij je ruitersportzaak, dat scheelt een berg bloed, zweet en tranen...

Ierseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:47

Eigenlijk moet je helemaal geen vet gebruiken voor op je laarzen, daar drogen ze op den duur juist van uit. Wanneer ze uitgedroogd zijn is het ook vaak goed om ze juist met water lekker nat te maken en dan aan te doen. Zo rekt het leer wat mee met je been. En inderdaad goed aan houden, ff doorbijten! Nadat ze dan wat droger zijn (niet in de zon laten drogen of bij een warmtebron) gewoon insmeren met schoenpoets. Zo houd je je laarzen het mooist.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 14:45

Dat oprekken heeft bij mijn laarzen goed geholpen :j
Je bruine kleuren trouwens best leuk bij Noa :9
x_Quinta_x schreef:
invetten is niks voor petries hoor. Tenzij je ze naar de maan wil helpen...

Haha, ik heb kennelijk magische Petries, want mijn stel doet het al tien jaar prima ondanks mijn gesmeer :+

rensje101

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:29

kijken of het nodig is ze op te rekken, anders gewoon even schoonmaken en evt invetten, succes!

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:32

Ik had mijn petrie's ook lang niet aangehad. Kreeg mijn been er met enorm veel moeite in en aangezien ze ook bijna niet ingelopen waren heb ik ze maar verkocht.
Ik zou ze invetten en kijken of je er anders met plastic zakken in kan komen? Dan zullen ze wss wel weer langzaam naar je been gaan staan (of je been moet dikker zijn geworden) .

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:37

Sommige modellen van Petrie moet je inderdaad niet oprekken omdat er een coating overheen zit die dan gaat bladderen. Even goed controleren welk model je hebt..

wendy95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 17:12

schoonmaken en daarna invetten ;)

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 18:03

Pff.. veel verschillende tips.. Oprekken lijkt me voor nu het beste.. Divoza raadde mij ook aan om de laars helemaal nat te maken en proberen om dan in de laars te komen... Hoeveel cm wordt de laars ongeveer opgerekt, weten jullie dat?

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:14

eerst goed schoonmaken en dan goed invetten en dat goed laten intrekken