paard vertouwd niets en niemand.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kirsten1990

paard vertouwd niets en niemand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 16:28

hoi allemaal..

ik heb sinds een week of 3 een paard van 5 jaar gekocht...in 1e instantie leek het een lief en leuk paard..hij kan alleen nog niet zo heel veel maar was volgens de eigenaar wel heel braaf maar dat hij nog niet zo vaak een zadel op heeft gehad..maar wel verkeersmak en trailermak..

alleen in die 3 weken dat ik hem nu heb is het een heel ander paard geworden..
volgens de arts is er medisch en lichamelijk niets aan de hand maar hij vermoed dat hij nog nooit een zadel of iets heeft gezien en dat die waarschijnlijk 3 of 4 is..en geen 5..en dus nog helemaal niets kan..

zogauw als je de wei, stal of maar in zijn buurt komt rent hij kei hard naar de verste uithoek en vertikt het er uit te komen..
hij is gewoon ontsettend bang voor alles..ik vermoed zelf ook dat hij met geweld een hoofdstel ed in heeft gehad..

wie heeft er tips hoe ik hier mee om moet gaan..ik wil namelijk niet direct het bijltje er bij neer gooien en een ander kopen!
het is namelijk wel een heel mooi paard wat wel heel wat kan worden!

alvast bedankt

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: paard vertouwd niets en niemand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 16:32

heb je geen paspoort van je paardje?

kirsten1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 16:33

jwel daar staat gewoon 5 in..

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 16:34

wat erg.
en een raar iemand, vooral dat ze tegen je liegen.
succes in iedergeval

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 16:36

sommige paarden zijn eenkennig bij mijn paard was dat ook
met veel geduld denk ik dat je het vertrouwn van je paard moet winnen
in iedergeval hielp het bij mij

kirsten1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 16:37

@ maaike jaa klopt...ik vind het vooral vervelend voor hem..
@ 105159 het is volgens mij echt geen eenkennigheid..hij is gewoon echt bang..

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 16:38

Ik ken iemand met een vergelijkbaar verhaal..

Zij heeft dat paard, wat toen 6 jaar was geloof ik, helemaal opnieuw alles geleerd. Dus beginnen aan halster te lopen, poetsen, soms rare bewegingen maken en dan gerust stellen, zadel in de buurt leggen, dan er op etc etc.. Na een jaar kon ze wedstrijden rijden en is hij super braaf. Toen ze hem kreeg was hij ongeloofelijk bang en schuw, je kon er niet eens in de stal komen.. Maar met veel geduld is het nu helemaal goed gekomen!

Succes iig.

kirsten1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 16:40

dankjewel!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 16:43

het is denk ik ook vanwege de nieuwe omgeving
alles is nieuwe en het paard kent er nog niet veel

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 16:45

Ik kan niets anders doen dan beamen wat Floortje zegt. Zo heb ik nl een mishandeld dier weer vertrouwen kunnen geven, maar het kost wel erg veel tijd. Wij waren ruim een half jaar verder voor er een zadel op lag na elke dag ermee bezig te zijn geweest.

Ben begonnen met een emmer met lekkers en voer in het land te zetten en erbij te gaan staan of zitten wanneer hij nog heel ver weg is. Als je niets doet zou het kunnen zijn dat hij toch nieuwsgierig genoeg is om uiteindelijk te komen.

Ik zou in het begin niet eens aan hem zitten wanneer hij dan wat eet. Het mooiste zou nog zijn om hem dan in een paddock oid te zetten, want anders heeft hij voldoende te eten.

Het is maar een idee. Waarschijnlijk zijn velen het niet met mij eens, maar dit heeft mij geholpen.

Heel veel succes en geduld gewenst.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:20

Dat had ik ook bij mijn vorige paardje, helaas is die zo erg mishandeld geweest bij de vorige eigenaar (of die daarvoor, haar hele historie is onbekend bleek achteraf) dat ze ook nergens geen vertrouwen in had.

Ik ben gewoon elke dag ernaar toe gegaan, eten gegeven. In het begin was ze zo bang dat ze op minimaal 5 meter afstand bleef. Dus ging ik gewoon andere paarden aaien en knuffelen, om te laten zien dat ik geen kwaad in de zin had.

Na een maand kwam ze voorzichtig eens dichterbij snuffelen, ik bleef gewoon staan, niet hand uitsteken oid, dan schrok ze weer. Uiteindelijk is dit zo goed geworden dat ze hinnikend bij het hek stond zodra ik door de poort fietste. Als ik wegliep liep ze achter me aan, als ik rende rende zij achter me aan. We hadden in een jaar tijd zo'n sterke band opgebouwd, helaas bleek toen dat ze niet 5 was maar 7 en vanbinnen helemaal stuk, dus we zijn helaas keihard opgelicht. Helaas hebben we haar toen moeten laten gaan, maar het is wel een fijn idee dat ik haar gewoon wel liefde heb kunnen geven die ze haar hele leven waarschijnlijk niet gehad heeft.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:02

Dus het kan toch...en ik word dus schijnbaar niet door iedereen voor gek verklaard....

Dat is erg verdrietig Mickey, maar ze heeft iig de laatste tijd van haar leven een hele goede band gehad met jou en heeft kunnen voelen dat er van haar gehouden werd.

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:11

En paar keer per dag in het land gaan zitten. Hij komt vanzelf een keer bij je. Je moet vooral veel geduld hebben. Als je bukt ben je kleiner en vorm je geen bedreiging. Je kunt op je hurken een stapje dichter bij doen als hij nog ver weg is. Je moet niet verwachten dat je hem na 1 keer kan aanraken, dat gaat wel een tijdje duren. Kwartiertje blijven zitten en weer weg gaan. Iets lekkers in je hand trekt ook wel aandacht.

Hij komt vanzelf steeds dichter bij. De eerste paar keer je handen op je rug als hij je aanraakt en later je handen voor je dan gaat hij er wel aan snuffelen. Op den duur kun je meer je handen bewegen. Let wel op dat als hij 1 keer denkt dat je een bedrijging vormt hij die dag waarschijnlijk niet weer komt. Daarnaast zou ik gaan staan als hij een paar meter van je af is. zodat je er niet ondergelopen wordt.

Veel succes misschien heb je er wat aan.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 20:05

Kirsten laat even weten hoe het gaat. Ik ben erg benieuwd. Misschien werkt een andere methode beter...keep us posted plz.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 20:09

gewoon helemaal opnieuw beginnen en véél grondwerk doen dat versterkt de band en je leert je paard op een speelse manier kennen!
Erger je niet te veel,neem het gewoon zoals het is en begin eraan te werken dan komt het vast wel goed.
denk dat je paardje meer heeft meegemaakt dan wij "willen weten"!Maar ook dat kan opgelost worden hoor.
Succes,keep up the good spirit!!!

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 20:10

Zo en zo veel geduld hebben, rustig aan beginnen en niet te snel willen gaan. Zo hebben wij ook een paard gehad, dat eerst niets kon, je kon er niet eens in de buurt komen, maar later is het steeds beter gegaan, en toen is hij ingereden na 8 maanden wennen, en daarna was het zo een manegepaard, dus zo kan alles veranderen, met geduld! :)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 20:14

Er zijn al goede tips gegeven, ik hoop dat je er wat mee kan.
Ik wilde er nog aan toe voegen, dat als je in de wei gaat zitten, je hem niet aan moet kijken, ook niet als die bij je komt.
En mocht hij er over een tijdje aan toe zijn dat je hem gaat benaderen, loop er dan een soort "opzij'naar toe. Wederom klein maken en niet aankijken.
Komt goed, maar heeft véél tijd nodig, succes!
Mijn pony is in Rusland uit het wild gevangen, heeft daar gekluisterd gestaan en is toen naar Nederland vervoerd.
Freggle had dan ook 0,0 vertrouwen in mensen.
Nu kan ik met een halstertje door een vreemd bos rijden, geweldig!
Als je zo een paardje voor je wint heb je echt goud in handen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 20:23

Ik zou zeggen..zoek zo snel mogelijk profecionele hulp en ga niet zelf aan klooien!
Als het paard echt zo angstig is als je zegt, dan is er meer nodig dan alleen vertrouwen krijgen.
Waarschijnlijk kan je hem dan wel aanraken, maar beleren word dan weer een heel ander verhaal en dat kan behoorlijk mis gaan.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 00:23

@aerdenhout: volgens mij heeft ts het hier niet over beleren, maar vraagt ze om advies wat te doen. Er zijn al meerdere reacties waaruit blijkt dat vertrouwen een héél groot deel is van de omgang met het paard. Het inrijden is idd een totaal ander iets.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 00:48

Imo is ook het belangrijkste eerst vertrouwen winnen bij je paard dmv de verschillende goede tips die hier gegeven zijn.
Drie weken is erg kort bij een paard met een verleden.
Probeer het bijltje er niet bij neer te gooien wat je zelf al zegt met veel geduld zul je straks een heel bijzonder en fijn paard terug krijgen.
Hopelijk vind je snel zijn vertrouwen!
Heel veel succes gewenst!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 08:52

Het dier is 5 jaar, ik neem aan dat ze hem dus heeft om in de toekomst te willen rijden.
En vertrouwen is natuurlijk je eerste stap, maar ik weet ook hoe verschrikkelijk mis dat al kan gaan.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 08:56

Maar hoe was het paard dan bij de vorige eigenaar? Kon je het dier daar wel gewoon aaien? Stond ie in een stal of op het land?

3 Weken is niet zo heel lang he. Staat je nieuwe aanwinst met andere paardn op het land? Een verhuizing is niet niks he.
Al met al, ben ik enorm benieuwd naar foto's :D

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:03

Geef het paard de tijd om zijn plekje te vinden en ga lekker aan de slag met grondwerk. En heb je gedacht aan het gebruiken van Bach Bloesem? Kan misschien net dat beetje geven wat hij nodig heeft.

romeoluver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:41

beginnen vertrouwen te winnen. en aan de slag van grondwerk!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 15:32

Uit handen geven voordat je meer verpest, niet zelf aanklooien. Het is zelfs voor een prof die vaker met het bijltje gehakt heeft moeilijk om te zien of het gedrag van een paard aangeleerd is, of echte angst is. Misschien heeft het paard door de jaren heen geleerd dat hij met rust gelaten wordt als hij gemaakt angstig gedrag vertoond.

En dominant character en gemaakt angstig gedrag vertonen kan zeer zeker! Alleen, zie maar te herkennen wat het is, en daar dan naar te handelen...