Voor het eerst naar buiten!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Voor het eerst naar buiten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 13:46

Hallo allemaal,

Vandaag ben ik met mijn verzorgpaard voor het eerst echt naar buiten gegaan. Ik heb vaker op een recht, smal stuk grond naast de bak gereden, maar dat is niet hetzelfde als echt naar buiten. Verder heb ik een keer op hem buiten gezeten met een ander paard en allemaal andere mensen erbij, en maar een heel klein stukje. Vandaag dus voor het eerst naar buiten, zonder ander paard, en met iemand op de fiets erbij. Ik heb hem eerst wat moe gereden in de bak. Hij gedroeg zich op zich best goed, maar er waren toch wat minpunten. Hij is heel vaak stil gaan staan, wilde niet mee vooruit, ging draaien en achteruit lopen (een keer een greppel in). Uiteindelijk (soms met hulp) ging hij weer vooruit. Hij was wel erg alert en soms wat drammerig (hij wilde liever draven/galopperen dan stappen), maar het ging redelijk goed. Op een bepaald moment ging hij weer stil staan, en heel driftig met zijn hoef over het asfalt schrapen. We zijn toen weer omgedraaid en teruggegaan, om het rondje ook niet te groot te maken. Op de terugweg was hij nog veel drukker. Hij had ook veel last van vliegen, trok voortdurend de teugels uit mijn handen omdat hij vliegen van zijn borst/voorbenen wilde wegjagen; kortom, niet echt helemaal lekker rijden. Toch ben ik er erg blij mee dat hij het best goed deed voor de weinige buiten rijden ervaring die hij heeft; hij is wel verkeersmak, maar vind het moeilijk om bij de kudde weg te gaan. Helaas heb ik niet een extra paard tot beschikking dat met hem mee kan en waar hij achter aan kan hobbelen. Hij is ook de leider van de kudde en altijd erg gericht op 'zijn' paarden, waar hij altijd bij wil zijn. Op de terugweg hebben we nog een flinke draf gedaan, hij wilde al galopperen maar liet zich wel terugnemen.
Hebben jullie nog tips voor mij voor een volgende keer?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:43

Omdraaien met een paard wat toch al liever naar huis wil is echt af te raden. Rondje rijden geeft minder gedram dan omkeren. Omkeren voelt nl veel meer als naar huis dan rondje rijden.
Als het kan rij dan ook een stukje verder dan je oprit, totdat paard netjes op de hulpen reageert (paar pasjes draf bv), stap dan af en loop terug naar stal. Je kan ook als dat mogelijk is 8-jes rijden als je een klein (10-15 min stap) rondje hebt naar links en naar rechts vanaf je uitgang. Dan leert paard ook minder te drammen, omdat je wel langs huis gaat, maar er niet in.

Stilstaan tijdens een rit kan te maken hebben met enge dingen waar hij niet langs durft. Zolang paard geen gevaarlijk gedrag vertoont gewoon laten staan, mits hij duidelijk aangeeft dat er iets engs is. Enige wat je doet is zorgen dat aandacht bij dat enge ding blijft, hoe lang hij erover doet om het te bestuderen en te besluiten dat het niet eng is maakt niet uit.

Paard dat dramt naar huis en dus harder wil moet je niet mee richting huis gaan draven. Eerst in stap netjes controleerbaar zijn. Paarden leren ook heel snel welk pad, welke gang is. Ken dat al helemaal van de manegepony's vroeger, je had nauwelijks hulpen nodig, behalve dat je de route moest weten anders stond je binnen 15 min weer thuis.

Wegbenik

Re: Voor het eerst naar buiten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:48

Ja ik zou toch kijken of er niet iemand met je mee wilt op een ander paard. Paarden reageren heel anders met een ander paard erbij. Als dat echt niet lukt, dan zou ik sowieso de volgende keer niet omdraaien als je paard zo ongeduldig en zeurderig met zijn been gaat staan schrapen. Zo onthoudt het paard dat als hij dat doet hij naar huis mag en dat wil je dus juist niet. Verder is dat stilstaan echt heel lastig op de lossen. En idd niet als tamary zegt, nooit met een drammerig paard richting huis draven als hij al heel druk voelt. Gewoon rustig stappen, het paard moet op jou wachten ;) Succes en veel plezier!!

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:49

Ik zal toch wel proberen om verder te gaan desnoods ga je oefenen aan de hand maar mij bent en blijft natuurlijk de baas, Ik had dit probleem ook, maar ben steeds een stukje verder weggegaan, en nu kunnen we grote lange buitenritten maken!!!

Je kan ook aan iemand vragen of die met jou mee gaat een buitenrit maken, is ook erg gezellig!

Maar al wil die omdraaien, ga desnoods een paar passen verder en draai dan om, anders gaat die er straks in galop vandoor, omdat die terug wil, heb er ook ervaring mee en dit is geen pretje!!!

Maar heel fijn dat het gezellig was. ;)

Probeer bijvoorbeeld iets eerder te gaan rijden zodat ze/hij minder last heeft van de vliegen, of antivliegen spray, zijn ook kleine rollers van 6.95 die je op de ergste plekken kan smeren..

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 20:00

tamary schreef:
Omdraaien met een paard wat toch al liever naar huis wil is echt af te raden. Rondje rijden geeft minder gedram dan omkeren.

Dat bedacht ik me later ook, dat ik dat niet zo goed had opgelost. Volgende keer doen we dat anders, dan gaan we gewoon verder en pas omdraaien als ik dat zeg. Volgens mij was het niet dat hij iets eng vond dat hij stil ging staan, maar was het meer dat hij zich verzette en terug wilde gaan.

CrossHorse schreef:
Maar al wil die omdraaien, ga desnoods een paar passen verder en draai dan om, anders gaat die er straks in galop vandoor, omdat die terug wil, heb er ook ervaring mee en dit is geen pretje!!!

Ik helaas ook (ook met hem, maar niet op een buitenrit, maar op dat smalle stuk waar ik wel eens heb gereden, achter de bak). Ik was daar ook een beetje bang voor, maar wilde wel draven vanwege de dazen (hij zat er serieus helemaal onder, minstens tien stuks ofzo), en zo kon hij een beetje stoom afblazen (hij leek erg geïrriteerd omdat ik hem kort hield). Maar misschien was dat toch niet zo handig.

Bedankt voor alle tips, er is zeker ruimte voor verbetering! Dit was de eerste keer naar buiten met hem, dus ik vond dat hij (en ik) het nog best wel aardig deden. Ik hoop alleen niet dat hij mijn fouten onthoudt en de volgende keer vervelender gaat doen (meer stilstaan, drammen, niet terug willen laten nemen). Hij pikt dingen altijd snel op...

Hier is een ander topic over hem, mocht iemand geïnteresseerd zijn: klik hier. Dit gaat over het rijden op het smalle stuk waar ik het over had. Daar mag ik wel galopperen, op een buitenrit niet van de eigenaresse (en lijkt me voorlopig ook niet verstandig). Tijdens het rijden vandaag had hij overigens niet heel erg de neiging om te gaan galopperen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:45

Ik denk dat je gewoon veel meer op moet gaan treden, je paard MOET ten alle tijden luisteren, anders een brul en de zweep erover. (Meerdere keren achter elkaar als het moet.) Hou dat vol, keihard optreden gewoon, en dan krijg je een superlief paard, wat niks meer eng vind, en anders alleen maar even kijkt, en altijd goed luisterd.

En niet doen alsof een buitenrit iets speciaals is. Al rijd je door de jungle of de binnenstad of whatever, jij bent gewoon de baas en jou regels moeten opgevolgt worden.

En ja hij gaat je fouten onthouden, je zult nu echt nog extremer op moeten treden ben ik bang...
Succes verder ;)

wilm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 00:19

Neem iemand anders mee met een ervaren paard. Niet alleen wordt jouw paard daar rustiger van, het is voor jezelf ook prettig, en nog gezellliger ook!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 08:29

Miss_Malfoy schreef:
Ik denk dat je gewoon veel meer op moet gaan treden, je paard MOET ten alle tijden luisteren, anders een brul en de zweep erover. (Meerdere keren achter elkaar als het moet.) Hou dat vol, keihard optreden gewoon, en dan krijg je een superlief paard, wat niks meer eng vind, en anders alleen maar even kijkt, en altijd goed luisterd.

En niet doen alsof een buitenrit iets speciaals is. Al rijd je door de jungle of de binnenstad of whatever, jij bent gewoon de baas en jou regels moeten opgevolgt worden.

En ja hij gaat je fouten onthouden, je zult nu echt nog extremer op moeten treden ben ik bang...
Succes verder ;)

Nou, die garantie krijg je er van mij niet bij! Wanneer je dergelijk gedrag op mijn paard los zou laten, dan eindige je in een boom, de hoogste om precies te zijn en dan niet omdat ik er iets mee zou doen, het paard zou me 10 keer voor zijn en dit onhebbelijke gedrag van de ruiter keihard afstraffen! Bedenk heel goed: it all depends....... (Yvonne Bijleveld, via equestra)

voor ts; dit klinkt als een typisch gevalletje paard-waar-ga-je-met-de-ruiter-heen.
Dat ga je in je eentje niet oplossen. Op z'n minst zou ik verwachten dat de eigenaar de moeite neemt om je te helpen en te leren hoe je met dit paard om moet gaan en neem daarnaast les van iemand die iets te melden heeft voor jou en het paard, ECHT iets te melden!
Wellicht heb je bovenstaand advies hard nodig, ik sluit het niet uit, maar mogelijk heeft het een totaal averechts effect en raak je van de regen in de drup. Vechten met een paard verlies je ALTIJD! De enige optie is slimmer zijn dan het paard.
Laatst bijgewerkt door ikke op 11-07-10 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 09:04

Gewoon elke dag gaan. Soms gaat het goed en soms minder. Het gekke is dat mensen vaak maanden bezig zijn met een paard in de bak het een en ander te leren maar het buitenrijden moet in een middag geregeld zijn. Het is een stukje opleiding waar je ook gewoon je tijd en energie in moet stoppen. Wel is het aan te raden om goed vliegenspray te gebruiken. Is je paard erg druk dan kan een rustig drafje vaak meer rust geven dan dwangmatig blijven stappen. Rustig vooruit rijden en veel belonen. Teugels niet te kort zodat ze alles goed in zich op kunnen nemen. Het feit dat je geen ander paard bij je hebt hoeft geen probleem te zijn hij is immers met jou en niet alleen *D . Sucses ermee. 8-)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 09:08

Kies de tijd om een buitenrit te maken wat tactischer. Als hij erg reageert op vliegbeesten, ga vroeg op de ochtend, niet midden op de dag. En spuit hem eventueel in net voor je van het terrein afgaat of gebruik een vliegendeken.
Verder zijn de tips van Tamary zeker het proberen waard, die van Miss_Malfoy zou ik nog even in de koelkast zetten ;)

Ellen_Toko8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 09:11

Hee :D
Het is niet zo gek dat als je paard voor het eerst naar buiten gaat weer (in de zomer) en dan ook nog eens alleen, dat hij zich niet voorbeeldig gedraagd. Het kan dus eigenlijk alleen maar beter worden. En wat die vliegen betreft, gebruik je anti-vliegen spray? Dat werkt namenlijk erg goed hier bij mij thuis, dus misschien dat je dat eens moet proberen ;-)
Verder heel veel plezier nog met de buitenritten, en misschien dat je de volgende keer beter met 2 paarden kan gaan ;p?

Ellen_Toko8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 09:13

Miss_Malfoy schreef:

Succes verder ;)

Het deel dat je paard naar je hoort te luisten ben ik helemaal met je eens, maar haha, als je hem gaat slaan met de zweep dan word hij misschien wel bang en dan ben je nog verder van huis!
Het kan ook op een vriendelijke manier hoor ;-) Je moet je paard gewoon te slim af zijn, zodat er geen reden is om vervelend te doen ;-)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:21

Nee sorry, dat vind ik gewoon achterlijk. Bedoel je truucjes als: O hij loopt achteruit, nou dan moet 'ie achteruit tot ie niet meer wil en dan nog even, en dan wil hij weer graag vooruit?
Dan heb je toch dat paard al z'n zin gegeven!

Het gaat hier duidelijk over een dominant paard, die zul je even duidelijk moeten maken wie de baas is. Dat hoeft niet met geweld, maar hier zijn er niet veel opties meer over....

Ellen_Toko8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:09

Nou nou, wat denk jij, dat een paard straffen meteen acuut zin heeft? Hopsakee zweep erover? Ja, dat doe je goed! :j Paard had het waarschijnlijk gewoon bloedheet, irriteerde zich scheel aan de steekvliegen en wilde (natuurlijk!) niet naar buiten. Ga dan in eerste instantie gewoon helemaal níet en wacht op een beter weerstype in plaats van zo'n weer als wat jij had.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 13:40

Nou, de gemoederen lopen hoog op!
Ik heb helaas niet de mogelijkheid om elke dag te gaan, en het is ook niet makkelijk om een beter tijdstip uit te kiezen voor mij. Verder 'moet' het paard wel gereden worden, dus dan is het soms wel wat warm... Vanzelfsprekend houd ik daar wel rekening mee. Verder wordt het ook lastig om een ander paard mee te nemen, maar dat zou zeker helpen, daar ben ik van overtuigd. Vliegenspray heb ik nog niet gebruikt, maar ga ik zeker doen, want dit was gewoon echt niet leuk meer voor hem (of voor mij).

Wat zijn dominatie betreft, hij is best wel dominant, maar niet onhandelbaar ofzo. Het was ook gewoon de eerste keer, en ik had eigenlijk niet verwacht dat het beter zou zijn gegaan dan het ging. Het is voor hem ook spannend, bij de kudde weggaan, zonder ander paard, en dan was het warm en waren er veel dazen. Ik ben ook niet echt ontevreden over zijn gedrag, ik vroeg me alleen af of er ook tips waren hoe ik zijn gedrag beter kan maken als ik vaker naar buiten ga.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 15:39

Nou iig niet door het lief te vragen... Het enigste wat je kunt doen is een betere leider zijn, zodat het paard het niet erg vind om bij de kudde weg te gaan omdat 'ie jou vertrouwt. En daar zijn amper tips voor, je moet gewoon altijd daar zijn voor je paard en altijd de leiding nemen in alles wat je doet.

Tja ik ga ook wel eens met warm weer rijden, gewoon lang teugeltje dan helpen ze zichzelf wel van die vliegen af. Je kunt idd vliegenspray doen om ze te helpen, en af en toe met je zweep de boel wegjagen, thats it.

En ja straffen doe ik meteen. Als een paard stilstaat geef ik been, geen reactie ja sorry maar dat kan gewoon niet. In het verkeer moet je paard altijd per direct luisteren en anders moet je in de bak blijven.