Zelf een rij jasje naaien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nynke_Z
Berichten: 107
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Amersfoort

Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 21:34

Hallo,

omdat ik een gierige student ben, en graag iets anders dan het eeuwige zwart aan wil, ben ik een rij jasje aan het naaien voor mezelf. Nu vroeg ik mij af, zijn er meer Bokkers met een zelfgemaakt jasje? Zo ja, wil je hier een foto plaatsen? Ik ben erg nieuwsgierig!

Ik gebruik trouwens dit patroon. Ik heb nog geen foto kunnen vinden van hoe het jasje eruit komt te zien als het klaar is, dus ik hoop maar op een goede afloop :D

elias

Berichten: 1537
Geregistreerd: 19-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:35

heb je een foto van hoe het jasje er nu uit ziet? :)
voor mij word het geen naaien, ik ga er maar niet aan beginnen, ben daar denk ik echt heeeel slecht in :+
vind het wel knap dat je dat kan! :D

Nynke_Z
Berichten: 107
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 07:56

Ja hoor, ik heb net 2 foto's gemaakt. Ik ben nog niet zo ver zoals je ziet, na het weekend wil ik de mouwen en kraag eraan hebben. De voering is een beetje slecht te zien, maar is grijs met roosjes erin geweven.

Afbeelding

Afbeelding

ifever

Berichten: 1540
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:21

Leuk hoor dat je het zelf aan het proberen bent :) Mag ik vragen nu je het jasje zelf maakt en je niet de eeuwige zwarte wil je voor een grijs jasje kiest ?

Mijn moeder heeft er ook een ontworpen een vriendin van mij rijd er nu mee :) Ik kan dit overigens zelf ook allemaal alleen wegens tijdgebrek heeft mijn mams ze gemaakt :D

Een blauw brons geruit jasje met blauwe voering en een zwart met krijt streep en hard roze doorgestikt en voering :)

Afbeelding

Afbeelding

Wijziging: ze heeft hier overigens mee op de Almelose Ruiterdagen gereden en daar alleen maar 8en en 2 x een 9 mogen ontvangen voor de verzorging en enkele complimenten over de "durf" met haar jasjes :) erg positief dus!

Anoniem

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:32

Wat ontzettend leuk dat je zelf je jasje gaat maken, ik ga je zeker volgen :j
Blijft het jasje helemaal grijs (behalve de voering dan) of komen er nog accenten in een andere kleur?

@ifever: Gaaf zeg, zij heeft écht wat anders dan anderen!

ifever

Berichten: 1540
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:38

Blijheid schreef:
@ifever: Gaaf zeg, zij heeft écht wat anders dan anderen!


Dankjewel :) ze zijn ook nog lichtgewicht, niet warm en te wassen! Ze is er erg blij mee, en ik vind het ook gaaf dat ze net even anders rond huppelt met haar fries dan andere! Gewaagd maar zeker mooi, mag van mij wel eens wat meer gewaagd allemaal!

vind het jammer dat ik zelf niet meer start anders had ik ook zeker een gewaagd jasje, kans is alleen wel nog heel groot dat het of erg gewaardeerd wordt of totaal niet... maar ach uiteindelijk gaat het om de kwaliteit van de proef!

Nynke_Z
Berichten: 107
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 09:33

Wauw! wat een gave jasjes zeg! Echt superknap ook dat je moeder het zelf ontworpen heeft

ifever schreef:
Leuk hoor dat je het zelf aan het proberen bent :) Mag ik vragen nu je het jasje zelf maakt en je niet de eeuwige zwarte wil je voor een grijs jasje kiest ?


Goede vraag :o Ik had zelf ook liever iets bonter gedaan, maar ik zag het niet zitten om lijntje en ruitje allemaal op elkaar aan te laten sluiten (model heeft zoooo veel naden) en de moed zonk me al in de schoenen in de stoffenwinkel....dus daarom probeer ik het eerst maar met een effen grijs. De stof is in het echt wel iet minder saai (gemeleerd) grijs dan op de foto, maar je hebt gelijk! Als dit lukt en past en alles, kan ik het met wat mooiere (en duurdere) stof proberen....

Ik ben nu bezig met de kraag. Ik wil daar wel een gekleurd accentje langs de rand, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat voor kleur....

ifever

Berichten: 1540
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: moordrecht

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:18

Klopt is ook erg moeilijk om op lijntje en ruitje te stikken! en vind het zeker knap wat je nu al gemaakt hebt :)

Het is mijn moeders vak, coupeuse dus die heeft veel meer ervaring ( ruim 30 jaar :+ )

Maar kan je niet hetzelfde idee als de roze accenten toevoegen aan je jasje?

Dit is een stevige dikke draad door stikken op afstanden, geeft misschien net dat beetje meer aan je jasje om het bijzonder te maken!

Suc6 met de kraag deze is erg pittig om er op te zetten !

Je kan altijd nog als alles goed bevalt een nieuw ontwerp verzinnen! :)

Nynke_Z
Berichten: 107
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 10:25

Dat is wel een goed idee zeg, met een zo'n gestikte dikke draad en een accentje langs de kraag wordt het alweer heel wat anders dan alleen grijs natuurlijk :)

Ik ga dit weekend even bij de fourniturenwinkel kijken!

hippo

Berichten: 813
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:27

@Ifever,
Ik heb haar gezien op Almelo in het geruitte jasje, ik vond het heel gaaf!

Ik heb gewoon een bestaand jasje laten pimpen aangezien ik nog nooit achter een naaimachine heb gezeten.
Wel heb ik zelf mijn neusriem onderlegd zodat die weer mooi bij mijn jasje en laarzen staat.

Ik zou het wel graag willen leren misschien maar eens een cursus volgen ofzo.

Ben benieuwd naar het eindresultaat!

ifever

Berichten: 1540
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: moordrecht

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:31

klopt dan maak je het net even wat spannender :)

@ hippo, wat leuk dat je haar hebt zien rijden :D
Een bestaand jasje opfleuren is ook zeker leuk!

Een cursus volgen is altijd leuk, is namelijk er leuk om wat dingentjes te maken en zeker voor de paarden kan je zat zelf maken :)

Misschien gaan mijn moeder en ik wel is een cursus je eigen dressuurjasje maken doen ofzo :D komt ineens op een idee :+

Nynke_Z
Berichten: 107
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 10:24

Poeh, ik had toch niet zo heel veel motivatie dit weekend met die hitte, dus ik heb alleen de kraag gedaan :o

Afbeelding

Het biesje bobbelt nog wat, maar het is nog niet gestreken en zit aan de achterkant nog met rijgsteekjes vast.

En op aanraden van ifever alvast een leuk stikseltje op de zakken. Ik vind het echt een hele verbetering! :D

Afbeelding

Ssusan
Berichten: 394
Geregistreerd: 01-01-05

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:26

Wauw Nynke! Het wordt echt heel gaaf! :D

ifever

Berichten: 1540
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: moordrecht

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:35

Gaaf Nynke!! Mooi kraagje, en de stiksels op de zak (waarschijnlijk alleen de flap?) geven net dat beetje extra!!

Netjes hoor, erg benieuwd naar het eind resultaat :)

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5015
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:40

Heel erg leuk gedaan! Wil uiteindelijk zelf ook zo handig worden, maar vrees dat dat nog wel even gaat duren ;)

Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:41

Wauw! Ziet er al goed uit zeg!

Nynke_Z
Berichten: 107
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 10:43

Dank jullie wel :) Ik denk dat ik helemaal rondom wel een stiksel doe, net als in de foto van ifever. Vind die wel erg gaaf namelijk!

ifever

Berichten: 1540
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: moordrecht

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:44

Ik denk ook dat jou jasje dat heel goed kan hebben :)

Ssusan
Berichten: 394
Geregistreerd: 01-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:45

Je bedoelt helemaal langs de rand, ook langs de kraag?

Heb je vette knopen gevonden of hou je die grijs?

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:46

Wat superknap! :) Wordt mooi hoor, die andere twee ook, heel mooi geworden. :)

Nynke_Z
Berichten: 107
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 10:53

@Susan, idd helemaal langs de rand, zoals het jasje hierboven van ifever. En ik heb nog geen knopen. Ik ben er nog niet uit of ik grijze knopen neem, of meer van die metaal kleurige standaard dressuur jas knopen met een paardenhoofdje erop.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:53

hey, heb je het patroon ook bij die webshop gekocht? Of kun je die ook ergens in NL kopen? Ik wil ook wel mijn eigen jasje maken:)

Nynke_Z
Berichten: 107
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 10:57

@Rena100, wat leuk!

Het patroon heb ik gekocht bij http://www.naaipatronen.nl , ze zijn altijd netjes en betrouwbaar. Het lukt me niet om de juiste link naar het patroon te plaatsen, maar als de zoekt op suitability 5052 vind je het wel.

Wel jammer dat het patroon haast net zoveel als de stof kost :)

ifever

Berichten: 1540
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: moordrecht

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 11:01

@ nynke ik denk alleen dat jij de kraag niet extra door moet stikken omdat je daar al dat mooie randje hebt en het anders misschien TE wordt... maar dan moet je misschien even later bekijken :)

voor wat betreft knopen zou ik er denk ik subtiele knopen op zetten omdat het roze en de stiksels al knallen :)

Als je geen knopen kan vinden met een paarden hoofd erop, ik heb ze op voorraad liggen.. :)

Ssusan
Berichten: 394
Geregistreerd: 01-01-05

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 11:03

Ja dat denk ik ook, dat het te veel wordt met een stiksel om de kraag. Maar het is ook gek als je verder wel overal stiksels langs doet en bij de kraag niet. Hmm lastig :P Maar opzich, de jas is verder wel rustig (het grijze), het heeft geen streep zoals die van de tweede foto van ifever :)

Knopen met paardenhoofden is natuurlijk wel vet ;)