Pony voor het eerst op buitenrit. Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bey

Pony voor het eerst op buitenrit. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 19:33

Hallo,

Ik wil morgen voor het eerst een buitenritje maken met mijn nieuwe pony.
Ik heb haar nu ruim anderhalve maand. Ze is nu helemaal aan mij gewend en is lekker ontspannen met het rijden.
Bij de vorige eigenaar is ze 1 keer op buitenrit gewees, en daar was ze braaf bij. (ze is nog niet zo heel lang onder het zadel vandaar dat ze nog geen buitenritten heeft gemaakt)

Maargoed het is nu voor haar pas de 2e keer dat ze naar buiten gaat.
In de bak is zo mak als een lammetje (in omgang trouwens ook).
Voor de buitenbak rijden soms auto's en trekkers maar daar doet ze niks op. Soms schrikt ze wel even als er een fietser vanachter de schuur voorbijkomt die ze niet zag aankomen. Dan staat ze in een keer stil. Maar gaat er niet vandoor en springt niet opzij enzo.
Ik moet soms wel een klein stukje over de weg als ik op les ga bij de buurvrouw (15 meter rijden), dan kijkt ze wel veel om haar heen, maar is niet gespannen.

Ik weet dat er beter een ander paard mee kan gaan, maar ik ken simpelweg niemand daar (waar mijn paard staat) die een paard heeft en met me mee wil.
Vanuit de stal is er een lang zandpad met fietspad ernaast (rustig landweggetje), af en toe wat fietsers en soms een trekker. Ik dacht eraan om dat pad gewoon af te rijden en dan weer terug te gaan. (is lang genoeg voor een eerste keer) En dan gewoon in stap, en als het heel rustig is een drafje.

Heeft er iemand tips waar ik op moet letten? Iets wat ik mee moet nemen? Of iets anders?
En wat doe ik als er een trekker aankomt? Afstappen? Of erop blijven? Of als er andere paarden langskomen?

Vind het erg spannend, maar heb vooral een eigen pony gekocht om er lekker recreatief mee te rijden, dus eens moet de eerste keer zijn :)

Groetjes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:28

Ik zou liever een klein rondje rijden dan aan het eind van een pad omkeren. Veel paarden gaan dan nl drammen omdat ze onmiddelijk thuis willen zijn.

Als jij je zekerder voelt als je ernaast staat, gewoon doen. Ontspannen ergens langs is veel belangrijker dan dat je erop blijft zitten. Achterop komende trekkers, etc. worden minder eng als je ze even "wegjaagd" door er zeg 20 meter achteraan te draven als ze voorbij zijn. Daarna stap je gewoon verder.