help, dekenprobleempje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_spunky_

help, dekenprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 17:06

hoi, ik heb sinds een kleine 2 maanden een 3 jarige merrie.
wat me opvalt is dat ze onder zo ongeveer elke deken haar vacht eraf schuurt, en niet alleen bij de borst maar ook op haar flank...
ze staat nu onder een rambo sweetitch hoody maat 190 omdat die deken haar tot nu toe het beste past. ik heb maar 185, 190 en 195 al geprobeerd, en al 14 verschillende dekens opgehad in verschillende prijsklassen.
zonder deken op de wei vind ik geen optie, omdat ze dan de hele dag last van vliegen en dazen heeft, en binnenhouden vind ik al helemaal geen optie. zijn er meer mensen die dit met hun paard hebben? en is er misschien toch een oplossing voor?
ik weet dat als een deken schuurt men zegt dat de deken niet past, maar de deken ligt gewoon heel netjes op haar.

alvast bedankt ;)
op onderstaande foto's kun je het zien

Afbeelding

Afbeelding

belle_boef

Re: help, dekenprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:06

Vliegendeken omdoen?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:07

deken pas service laten komen? (geen idee of die bestaan). Paard savonds op de wei zetten?

zijn genoeg optie's!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:08

op de foto's zie je haar toch zonder deken, dus kunnen we moeilijk beoordelen of de dekens goed liggen.
tja lastig omdat ze de dekens af schuurd. en haar goed insprayen met dazen sprey en dan zonder deken de wei in?

_spunky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 17:09

zal vanavond ff een foto met deken op maken, dan kunnen jullie dat ook zien

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:54

Herkenbaar. Meer dan antiklit op die plekken doen kon ik er niet tegen doen. Nu met de vliegen gebruik ik antivlieg met hertshoornolie, liever vieze witte dan opgevroten witte. Ik heb, mede hierdoordoor, een hekel aan dekens. Als het enigzinds mogelijk is zoek ik een andere oplossing.

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:25

Heb je je buikflap dan niet te strak?

Dars12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:14

waarom gebuik je nu geen anti vliegen sprai??? ik doe het ook bij mijn paardje!!

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:21

Kan er geen zand door de mazen van de vliegendeken komen dat dat misschien jeukt?? Geen flauw idee...ik opper maar iets.

Anderzijds zou het ook kunnen dat het met andere dekens ook zo is aangezien je er al 14 hebt geprobeerd. Past het model misschien niet goed. Gebruik je bilkoorden of een staartriem of niets?

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:27

Misschien kun je zo'n paardenbh proberen? Die voorkomt schuurplekken zeggen ze.

De mijne heeft ook ontzettend vaak schuurplekken, van zo'n beetje iedere deken die ze opkrijgt. Ben dus ook hard opzoek naar een oplossing. Ik ga haar niet een hele dag op stal zetten vanwege dazen, en ik kan haar dus ook niet zonder vliegendeken buiten zetten door de dazen!

Sprayen werkt niet, is na een paar uurtjes weer uitgewerkt, en mijn paard is doodsbang voor een spray!

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:44

Heb je niet een vliegendeken waarbij er bij de borst en bij de voorbenen een stukje gladde stof zit, zodat die gaatjes van je vliegendeken niet gaan schuren?

iLenkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:29

Ik snap sommige paardenliefhebbers niet,
waarom moeten jullie een deken hebben, ja, ik heb ook een zweetdeken voor na de lessen, die ik er hooguit een uurtje opleg.
Maar ik snap jullie niet,
jullie scheren jullie paard en dan leggen jullie er een deken op? Waar zit de logica?
Een paard ontwikkeld voor iets 's winters een dikke vacht. Ze kunnen er echt wel tegen...
En wat een zweetdeken betreft, dit is een fleece-deken kan onmogelijk schuren en ligt toch zo lang niet op een paard.
Ik leg s' winters nooit een deken op 1 van mijn paarden, ookal zitten ze meestal in de wei. Zo ontwikkelen ze een dikke wintervacht waarmee ze tegen lage temperaturen kunnen. Bovendien is dit ook beter voor het ruien en gezonder voor het paard.
Tegen allerlei insecten kun je een deken gebruiken, maar ik gebruik meestal een spray op natuurlijke basis. Het is ook leuker voor het paard aangezien ze dan niet te warm gaan krijgen.

iLenkaa

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:34

Een vliegendeken is tegenwoordig vaak UV-werend, dus koeler dan zonder deken ;)

Als ik mijn paard in wil sprayen, raakt ze zo in paniek dat ze in alle staten is en wie weet wat er dan gebeurt. (let op, mijn pony is vroeger mishandeld!) Een vliegendeken werkt voor haar gewoon beter, ze staat in een weiland die letterlijk aan een bosrand grenst. Als ze dan zo panisch is voor een spray, wat bijna niet weg te krijgen is(al geprobeerd ;) ) dan ga ik opzoek naar een andere oplossing. In dit geval een vliegendeken. Ik ga niet mijn paard een hele dag op stal zetten voor van die steekbeestjes hoor!

Dus ik zou eerst vragen naar de reden voor het gebruik van een deken, in plaats van meteen conclusies te trekken dat het zielig is enzovoorts :)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:34

Antiklit (equishine) erop spuiten, dan schuurt het niet zo. Zo te horen heb je al heel wat dekens gepast dus ik zou deze gewoon houden. Je kunt eventueel nog doorzoeken naar een echt passend deken maar daar moet natuurlijk wel tijd, geld en zin voor zijn. Maar antiklit/equishine helpt al goed tegen schuren (ik spoot het altijd op de schouders, dan gleed het deken makkelijker over de haren).

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 07:13

Ik vind zelf de Amigo (horseware) vliegendeken super. Hij heeft een super pasvorm, heeft een hals en is uv- werend, dat scheeltecht qua warmte! We hebben meerdere paarden die altijd schuurplekken krijgen, maar met de horseware dekens absoluut niet.
Hij is geloof ik E59,95