Morgen weer zo warm... Buiten laten staan of op stal???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara21

Morgen weer zo warm... Buiten laten staan of op stal???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 14:43

Zat zojuist de krant te lezen en zag dat het morgen weer zo extreem warm gaat worden..
Ze geven nu ook een code geel op: waarschuwing voor extreme hitte!!..
Nu zit ik er over te denken om hem op stal te zetten, dit omdat hij totaal geen schaduw heeft in zijn weiland..
Heb hem wel onder een UV-werende deken staan maar die heb ik ook om met 25 graden.. ;)
Vorige week heb ik hem met die hitte ook op stal gezet en toen ik tussendoor ging kijken stond hij flink te zweten en ze eigen erg druk te maken.. (stond nog een paard binnen)
Daarom zit ik nu erg te twijfelen wat ik moet doen, buiten laten wat ik eigenlijk tewarm vindt of binnenzetten maar dan staat hij ook vreselijk te zweten..
Wat vinden jullie ervan??
En wat doen jullie zelf met jullie paardjes???

lisanne013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:45

mischien kun je hem op het warmste moment binnen zetten en een grote ton water in de wei :)
op wei is het warm, maar op stal dus ook :S

mijn paardje staan heel de zomer bijna altijd op de wei maar heeft wel veel schaduw een veel waten *D
je kan ook zelf schaduw maken
door 4 palen van 4 meter in de grond te slaan ( 2,50m boven de grond uit komt) en er een doek boven te hangen dan heeft die schaduw en staan die eventueel nog droog tegen de regen
dit had ik een keertje gezien
bij een vriendin 8-)
Laatst bijgewerkt door lisanne013 op 08-07-10 14:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:46

Bij ons gaan ze rond de middag naar binnen en rond een uurtje of 8 weer naar buiten.. zowel vanwege de warmte als vanwege de dazen.
Ze staan ook te trappelen aan het hek om naar binnen te gaan. Op stal is het echt heerlijk koel.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 14:47

lisanne013 schreef:
mischien kun je hem op het warmste moment binnen zetten en een grote ton water in de wei :)

Grote ton water staat er sowieso..
Ook ga ik 3x per dag even kijken.. (of hij nou op stal staat of in het weiland)
Ik weet niet zogoed of hij zweet omdat het warm is in de stal of omdat hij zich druk maakt..
Andere paard die ook op stal stond was niet zo bezweet namelijk!!

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:53

FitzChivalry schreef:
Bij ons gaan ze rond de middag naar binnen en rond een uurtje of 8 weer naar buiten.. zowel vanwege de warmte als vanwege de dazen.
Ze staan ook te trappelen aan het hek om naar binnen te gaan. Op stal is het echt heerlijk koel.

Bij ons ook; die van mij komen vanzelf een keer richting de stal als er te veel beesten komen en het ze te warm wordt, dan gaan ze op stal en 's avonds als het wat afgekoeld is gaan ze weer naar buiten de hele nacht.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:56

Tamara21 schreef:
lisanne013 schreef:

Grote ton water staat er sowieso..
Ook ga ik 3x per dag even kijken.. (of hij nou op stal staat of in het weiland)
Ik weet niet zogoed of hij zweet omdat het warm is in de stal of omdat hij zich druk maakt..
Andere paard die ook op stal stond was niet zo bezweet namelijk!!

maar ieder paard is anders
de ene zweet sneller
ik zou zoals anderen in de middag op stal en dan de rest van de dag op de wei
als het kan snacht`s ook want dan is het best wel lekker :)

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 14:59

Citaat:
maar ieder paard is anders
de ene zweet sneller
ik zou zoals anderen in de middag op stal en dan de rest van de dag op de wei
als het kan snacht`s ook want dan is het best wel lekker :)

Ja dat is ook zeker helemaal waar..
's Nachts staat hij sowieso altijd buiten..

aukv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:00

Bij ons gaan alle paarden rond een uur of 09.00 uur naar binnen en in de loop van de avond naar buiten. Dan heb ik het over fokmerries, veulens, jaarlingen en 2 sportpaarden. De sportpaarden blijven niet de hele nacht buiten. Onze shet blijft altijd buiten, maar heeft voldoende schaduw en water.

Vjestagirl

Wat ze vaak leuk vinden is een sproeier in het weiland waar ze onder kunnen gaan staan, en/of een huis tuin en keuken parasol neerzetten...

marleen_usar

Je kan ook ergens een goedkope party tent halen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:01

Paarden en schapen gaan om 12.00 u naar binnen tot ca. 17.00 u.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:01

Geen mogelijkheid tot een schaduw plek? Ik zou hem dan op stal laten staan. Smorgens vroeg een paar uurtjes naar buiten, smiddags bij de hitte binnen laten staan en savonds weer naar buiten doen. En dan snachts ook buiten laten staan.

Britt

Re: Morgen weer zo warm... Buiten laten staan of op stal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:02

Hier gaan ze 's nachts naar buiten. Ze staan om half 9 's ochtends al te stuiteren en te springen omdat ze naar binnen willen omwille van de beesten. De warmte deert ze wat dat betreft nog niet eens zo volgens mij.
Ze gaan naar buiten van 22.00-08.00 ongeveer, dat houden ze goed vol :j

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 15:03

Vjestagirl schreef:
Wat ze vaak leuk vinden is een sproeier in het weiland waar ze onder kunnen gaan staan, en/of een huis tuin en keuken parasol neerzetten...

We mogen geen sproeiers op het weiland doen helaas..

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 15:04

Laura_x_ schreef:
Geen mogelijkheid tot een schaduw plek? Ik zou hem dan op stal laten staan. Smorgens vroeg een paar uurtjes naar buiten, smiddags bij de hitte binnen laten staan en savonds weer naar buiten doen. En dan snachts ook buiten laten staan.

Nee ik heb totaal geen schaduw op het land..
's nachts blijft hij sowieso altijd buiten..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:20

Hier gaan ze van 7 tot 10 naar buiten en van 20:00 tot naar bed gaan. Ze willen met dit weer niet eens buiten zijn. Veels te warm en dan van de steekvliegen maar te zwijgen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:36

Vorige week toen het zo heet was haalden we de paarden ook even naar huis voor de middag....ze staan dan in een paddock met uitloopstal.
Maar ze gingen net zo lief in de volle zon staan in de paddock en zochten niet persé de schaduw op, dus ik heb niet het idee dat ze er veel last van hebben.
En in een warme stal hebben ze het meestal warmer, ze vangen dan geen windje, niks...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:10

Verplaatst van MD naar SV.

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:23

Ik weet niet wat voor een stal je hebt, maar het is natuurlijk een ander verhaal als je op een grote hoge stalling staat, of dat je een klein stalletje hebt, en of er uitzicht naar buiten is, of dat ze echt binnen staan. In een kleine stal, waar ze binnen staan, is het natuurlijk veel warmer, dan op een grote stalling.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:26

Van pakweg 11.00 tot 18.00 staan er bij ons geen paarden buiten. Binnen in stal met dikke muren is het veel koeler en omdat we ze aan het begin van de zomer altijd schoonspuiten valt het daar ook (nog) mee met de vliegen.

Vanmorgen zat ik er al om 07.15 op, toen was het prima te doen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:32

Ik heb met deze hitte wel meer huis-tuin-keuken parasols en party tenten in de wei zien staan mag dat ook niet van de stal eigenaar?

Bij de sproeiers kan ik me namelijk nog wel iets voorstellen kost veel water en als je midden op de dag in de zon gaat sproeien verschroeit je gras :Y). Maar van een partytent oid heb je hoogstens een paar kleine gaatjes in de wei vooral als je het alleen met extreme hitte doet :)* . Binnen zetten zou ik dan niet zo gauw doen, als hij zich daar op staat te fokken word hij volgens mij net zo heet als wanneer je hem gewoon in de wei laat staan, vooral als er een briesje staat lijkt de wei me dan veel prettiger voor je paard!

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:33

Ik zet om half 9 de eerste groep buiten, die gaat rond half 1 weer naar binnen. Rond 4 uur/half 5 gaat de tweede groep. :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:57

Hier staan ze gewoon 24/7 buiten.
Ze hebben wel schaduw stroken van de bomen die om de wei heen staan.
Als we ze binnen zetten maken ze zich drukker en zijn bezweter dan wanneer ze gewoon buiten staan.
De waterbak (grote kuip) vullen we een paar keer per dag bij. Wel vinden ze het heerlijk om nat gesproeit te worden

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:06

op stal. Bij ons hebben ze ook geen schaduw op de weide helaasl. Hij gaat morgen rond 09.00 uur naar binnen. Rond 18.00 uur of later als het nog te heet is, gaat hij weer naar buiten.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 22:09

Farfalla_ schreef:
Ik weet niet wat voor een stal je hebt, maar het is natuurlijk een ander verhaal als je op een grote hoge stalling staat, of dat je een klein stalletje hebt, en of er uitzicht naar buiten is, of dat ze echt binnen staan. In een kleine stal, waar ze binnen staan, is het natuurlijk veel warmer, dan op een grote stalling.

Nee het is geen grote stal, kunnen 10 paarden staan.. Ook hebben ze geen uitzicht naar buiten, dus ze staan echt binnen.. De stal is altijd een stukje koeler als ik daar naar binnen ga.. De deuren blijven dicht tot 's middags en dan worden ze meestal opengezet.. Helaas tocht het helemaal niet door!!