Bij mijn wei staan een paar bomen, oa een kersenboom en een eikenboom.
Sinds een aantal weken lijken er vanuit de bomen een soort, tja, brombeesten te komen
Ze hebben ongeveer de grootte van een hommel, ook een beetje die vorm. Hun lijfje is bruin richting rood.
Ze zijn vliesvleugelig, en hebben vier vleugeltjes. Hun kopje lijkt behaard. Ze brommen heel hard, ook een beetje als een hommel.
Wat vooral vervelend is, is dat zodra ik in de buurt van de bomen de mest wil weghalen, ze op je af komen.
Ze vliegen echt op je af en achter je aan, soms ook in mijn haar. Een hommel of een bij komt vaak wel even kijken maar vliegt weer weg, maar deze beesten niet. Ze lijken elkaar ook te waarschuwen, want als je niet weg gaat komen er meer.
Ik heb nog geen hele zwerm achter me aan gehad hoor, maar van 1 worden het er 5 ofzo. Nou dan heb ik al gemaakt dat ik weg kom.
Ik heb nog niet ontdekt of ze ook steken...
De paarden vinden ze wel wat irritant, soms zoemen ze met zijn drieën onder de buik van mijn ijslander, maar ze gaan niet echt zitten om de prikken ofzo.
Ik heb echt geen flauw idee wat dit zijn. En ik vind ze daarom ook echt doodeng. Vooral omdat ze gewoon achter je aan komen... Killer hommel, brrr...
Terwijl ik voor bijen en wespen helemaal niet bang ben...
Iemand enig idee??
Ik heb internet al afgespeurd maar kan niks vinden wat er enigzins op lijkt.