Protest sinds veulen bij andere merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaaikeMarlou

Protest sinds veulen bij andere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 10:56

Ik rij sinds een paar maand een haflinger(merrie, 8j) die reeds zadelmak was, maar waar verder nooit op was gereden.
In het begin dat ik haar reed gingen we met grote stappen vooruit. Kon haar netjes ontspannen naar beneden rijden en ze reageerde goed op de hulpen.

Nu is er 3 weken geleden een veulentje bij een andere merrie (bij haar in de wei) geboren.
Sindsdien kan ik weinig meer met haar onder het zadel en gaat ze steeds meer protesteren.
Stappen gaat prima, maar zodra ik in de draf wil overgaan, gaat ze constant een strijd aan. Ze gaat dan eerst bokken en komt af en toe een keer omhoog. Als ik dit heb gewonnen kan ik met geluk een paar rondjes draven waarna ze elke keer een paar passen in galop gaat en het bit vastpakt. Ze tilt dan bij het draven ook totaal haar benen niet op, waardoor ze vaak struikelt (en zelfs 1x onderuit is gegaan).

Wat kan ik hier aan doen?

Misschien nog handig om te weten... Ik rij in de wei waar normaal alle pony's staan. Als ik ga rijden gaan de anderen in een andere wei (er naast, dus ze kan ze nog wel zien). Ik heb geen mogelijkheid om ergens anders te rijden, want we hebben geen trailer en ze is onder het zadel en aan de hand heel onberekenbaar in het verkeer.

midgie

Re: Protest sinds veulen bij andere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:51

Je zegt zelf al dat ze onder het zadel en aan de hand onberekenbaar is, dus je geeft aan dat het paard jou niet gelooft en dus jou niet als leider ziet,

Ik zou gaan grondwerken om daar het een en ander te bevestigen,
Het rijden alleen in stap gaan doen en de techniek gaan leren , het paard echt aan je hulpen krijgen door zelf te snappen hoe en als het in stap goed lukt dan door naar de draf en galop gewoon even helemaal vergeten, want dat is gedoemd om fout te gaan als de draf en stap nog niet bevestigt is.

DE fout ligt gewoon echt bij jezelf, heb je les van iemand die jou af en toe kan controleren wat je fout doet en je de nodige handvaten kan geven om verder te gaan werken?

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 12:12

Ze is onder het zadel en aan de hand alleen onberekenbaar langs de weg. Dit komt omdat zij ooit iets heeft meegemaakt met landbouwverkeer.
Verder kan ik alles met haar.

Wat jij schrijft heb ik al gedaan voordat ik begon te rijden.. In eerste instantie heb ik puur grondwerk gedaan en zo haar vertrouwen gewonnen (behalve dus langs de weg, wat nog niemand bij haar is gelukt).
Verder loopt ze blindelings achter mij aan, waar ik ook heen ga en wat er ook gebeurd.
De stap is ook voldoende bevestigd volgens mijn instructeur.

Het probleem is echt meteen ontstaan nadat er een veulen bij een andere merrie geboren is. Donderdags had ik nog gereden, toen ging het super goed. Vrijdags is het veulen geboren, zaterdags ging ik weer rijden en toen deed ze dit ineens.

Er is altijd iemand bij als ik rij die er veel verstand van heeft. Hij weet ook niet waarom dit gebeurd. Het enige wat wij kunnen bedenken is dat het veulen de oorzaak is.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:02

RT-P >> OPG

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:09

heb je al gedacht aan Moederliefde?
je merrie wil graag het veulen verzorgen... heeft niet door
dat het haar veulen niet is...
als je haar ver uit de buurt van het veulen zet dan
is het denk ik wel over....

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:22

ik denk idd ook dat het moederliefde is.
Ik heb namelijk ook een paardje, dat helemaal gefocust is op veulens omdat ze zelf ooit veulen heeft gehad. Met haar is ook niets te beginnen als er ook maar een veulentje in de buurt staat.
Ik denk dat het gewoon even de tijd nodig heeft. Die moederliefde gaat vanzelf weg. Tot die tijd zou ik anders iets anders dan rijden doen. Longeren, of gewoon even lekker losgooien

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 20:51

Ja, dat zou inderdaad kunnen.. Wij zaten er zelf ook aan te denken dat het met het veulen te maken had, want een andere oorzaak kon er bijna niet zijn.

Op dit moment kan het veulen wel bij haar komen, maar zij niet bij het veulen.
Het veulen is van een minipaardje, dus heel klein. Zij kunnen precies onder een draad doorlopen, waar de haflinger vanzelfsprekend niet onderdoor kan. Toch doet ze verder weinig op het veulen uit.

We hadden al bedacht om eerst een aantal keren met de koets weg te gaan en haar af en toe te longeren en gewoon lekker aandacht te geven.

Weten jullie misschien ook hoe lang dit ongeveer kan duren?

Zoals ik al zei heb ik namelijk geen mogelijk om ergens anders te gaan rijden. Erg jammer, ik hoop dat het nog weer goed komt.
Kan wel elke keer opnieuw de strijd aangaan, maar dat is voor ons beiden niet leuk en volkomen zinloos.