Dramatische houding bij galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dramatische houding bij galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 01:14

Even voor het begin ter info, ik ben een recreatief ruiter. En mijn paardje is 21 jaar. Zij heeft nooit dressuurmatig gelopen. Liep altijd met een herten nek naar de wolken te kijken, dat heb ik al aardig onder de knie.

Maar nu het uiteindelijke probleem. Mijn dramatische houding. Mijn paardje is een tuiger en ze gooit hoog op. Nu ben ik er langzaam aan wel wat aan gewend. Maar mijn houding met lichtrijden is dat ik als een zandzak ga zitten en er dus lomp uitzie op mijn paard :o Het echte probleem komt bij de galop. Dan willen mijn tenen zand gaan vreten,mijn hakken en knieen de lucht in. Dit om me beter in het zadel te drukken zodat ik er meer steun in heb. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

(ik wil GEEN commentaar dat ik geen cap op heb en geen laarzen aan, dat heb ik normaal wel kijk:
http://94.100.114.22/978500001-978550000/978522601-978522700/978522690_5_2zzu.jpeg

Hier 2 voorbeeldfoto's van hoe erg het eruit ziet.

Drafje:
Afbeelding

Galop:
Afbeelding

Hou het netjes he :D Graag opbouwende critiek waar ik wat aan heb en waar ik in de praktijk iets mee kan gaan doen :)

chocobroodje

Re: Dramatische houding bij galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 01:39

Het allerbeste is gewoon een aantal zit-lessen te nemen. Dan letten ze voornamelijk op je zit en de wisselwerking met je paard. Centered riding is daar een voorbeeld van.
Wat ik vooral zie is dat je voeten niet goed in de beugel zitten, en je benen niet netjes liggen. Goede degelijke rij schoenen of laarzen zullen zeker helpen om een betere houding aan te nemen. Op de onderste foto vind ik het eng om te zien hoe jij je benen op trekt en dan met zulke schoenen te gaan rijden is gewoon niet verstandig. Echt neem wat zitlessen daar worden jij en je paardje alleen maar beter van :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 01:46

Ja klopt, in de galop kan ik net zo goed geen beugels aan hebben :D
Ik ga eens kijken of ze dat hier in de buurt hebben. Bedankt alvast voor de tip :)
Het aanleggen van mijn benen is ook een punt ja. Met dit schoeisel rijden was eenmalig, normaal heb ik rijlaarzen aan of jodphurs. Maar dan zwabberen mijn benen ook nog vrij veel.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 01:52

Ga jij maar eens een rondje of duizend STAAN in je beugels, gewoon recht geen verlichte zit. Stap, draf galop en sturen en rijden maar zoals je anders doet.

Dit zal je helpen om je hakken uit te drukken, te veren in je enkels en knieën en uiteindelijk ook je bekken.
Bovendeen zal je onderbeen zijn plaats vinden.

Verder kun je hierna ook zonder beugels gana galopperen, zodat je leert om puur met jouw zwaartepunt (bekken en eerste stuk romp) evenwicht te houden en de rest daar los van te kunnen bewegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 02:50

Ik ga het morgen gelijk toepassen Poes.
Hetgeen over met het zwaartepunt mijn evenwicht houden is ook duidelijk mijn probleem. Ik ga klemmen.

Nou ik weet wat mij morgen al te doen staat: laarzen aan, cap op, en alleen maar staan. Ik ga ook even kijken of er foto's van gemaakt kunnen worden. En op zoek gaan naar iemand die zit-lessen geeft, of daar veel verstand van heeft .

Ook jij bedankt voor de tip Poes, zal hier bijhouden hoe het gaat ;)

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 06:03

Paard op zijn eigen benen leren lopen met een voorwaarts neerwaartse hals.
Dat scheelt al een heel stuk, een tuiger die zijn rug wegdrukt kan bijna
niemand uitzitten.
Heb zelf een tuigpaard gehad en een kruising daarvan, de eerste was niet
uit te zitten, de tweede ging prima, zelf gefokt en western beleerd en dat
ging prima.
De gekke houding komt door de onbalans die je op dit paard hebt.
Neem zitlessen en als je kunt ook op een paard met fijnere gangen zodat
je ook het verschil kunt voelen tussen spanning en ontspanning.
Succes.

Ps, vind je een australian stock echt lekker zitten?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 07:45

Idd het paard gaan rechtrichten , zodat hij jou gaar dragen met zijn achterbeen, hij heeft een veel te duwende beweging en loopt op de voorhand.
Als je dat voor mekaar gaat krijgen zal je hem echt kunnen gaan uitzitten.
Zitlessen is een optie , maat dat zal niet op dit paard gaan omdat hij jou niet laat zitten, met centered riding zijn de alleen met de ruiter bezig, daar heb je dus niest aan met dit paard,

Je zadel ligt ook iets te ver naar voren en jij moet uit je stoelzit, ga wat meer steun zoeken in je boven benen en niet met je billen, als jij meer op je boven benen gaat steunen heb je zelf meer balans.
Probeer in de draf te blijven ontspannen , want als je je benen op trekt zal het paard daar ook meer last van hebben en dus nog meer zijn rug weg drukken wat het lichtrijden ook weer erg moeilijk maakt.
Misschien de komende tijd eens erg veel gym oefeningen in stap gaat doen, stelling buiging vragen om het achterbeen sterk en soepel en dragend te gaan maken, draaf niet te veel , want je maakt het jou en je paard niet makkelijker daarmee.

IK weet niet of je les hebt?

Maar kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl staan heel veel nuttige dingen om jou en je paard de techniek aan te leren.

Leer onafhankelijk zitten je zoekt te veel steun in je teugels/bit en dat geeft het paard weer een pijnprikkel in zijn mond , waardoor hij ook niet kan gaan ontspannen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:54

RT-P >> RUI

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:53

OK bedankt allen!

Ik heb verder geen les. Mischien toch maar eens aan beginnen...

Lisa-pluisje: jaik vind een stock zadel heerlijk zitten :)

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 05:51

Helmoni schreef:
OK bedankt allen!

Ik heb verder geen les. Mischien toch maar eens aan beginnen...

Lisa-pluisje: jaik vind een stock zadel heerlijk zitten :)

Hoe is het mogelijk, heb er ook eens een aangeschaft in een
dolle bui, tis verschrikkelijk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 08:07

ieder zijn keuze. Heb hem vooral aangeschaft voor de polocrosse en buitenritten.

xQuint

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:40

Wat voor je tenen misschien kan helpen is schoenen gaan dragen met een hak erin.
je voet kunnen dan niet zo ver de beugel in glijden.
Het drukpunt op je voet moet bij je voetbal liggen, en bij jou ligt dat op het midden van je voet.
Probeer anders je beugels iets kkorter te doen zodat je je hakken beter kan uitdrukken.
Ook heb je dan meer steun. :)