Ik ben nieuw hier en hoop op veel nuttige reacties! Ik heb een probleem met mijn paard. Het is een 9 jarige ruin, (friesxdraver) Het probleem begon een aantal jaren geleden. Wanneer ik buiten ging rijden, tussen de bordjes of een buitenrit brak hij steeds uit. Dit is nog niet zo'n probleem maar hij gooit zijn hoofd hals zover omhoog dat ik helemaal niet meer kan sturen. Hij vliegt dan als een gek weer richting stal. Wanneer hij dit doet zie je het wit van zijn ogen en wil hij wel eens zo de kluts kwijt raken dat hij bijna in de sloot beland. Hij is dan heel licht in de hand en wanneer je druk op de teugels zet gaat hij alleen maar sneller er vandoor.
Heel soms deed hij het wel eens in de binnenbak, maar dan kan hij geen kant op omdat alles afgesloten is. Nu rijd ik hem nog wel buiten, maar dan met slof. Dan vertoond hij deze praktijken niet.
Wie heeft dit ook wel eens mee gemaakt en wie kan mij hierme helpen.. Wat moet ik doen!??
Niet meer zien waar hij heengaat duid op paniekreactie. Schrikparcours maken en veel oefenen in kleine stapjes. Gaat het met een braaf paard erbij wel goed? En kan je er wel veilig mee aan de hand mee buiten wandelen? Paard mist als ik het zou lees zelfvertrouwen en vertrouwen in de ruiter.
Ik gebruik slof tijdens buiten rijden, dan geen problemen. Paard breekt ook uit wanneer er een ervaren amazone op zit die hem nog nooit gereden heeft. Ik heb nog niet geprobeerd te rijden met een ander paard erbij en dan zonder hulp teugel.
Pas op met slof dat als hij het doet je hem niet naar beneden trekt, dan kunnen ze namelijk in een koprol terecht komen en hun nek breken en jij overigens ook . Martingaal lijkt me toch veiliger..
lauraP
Geplaatst: 06-07-10 21:11
Inderdaad een martingaal, anders een thiedeman? Dat is de werking van een martingaal en slof in één als ik mij niet vergis. Wij weten natuurlijk niet waar je jouw slof voor gebruikt.
Withley
Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-10 21:15
Ik heb de slof er gewoon bij voor het geval hij het hoofd omhoog wil gooien en ik hem dan op dat moment kort kan houden maar ik heb de slof gewoon los. En wanneer ik die er aan heb breekt hij juist niet uit. Vreemd genoeg
Thiedeman is een gruwelijke afrader. Is een soort slof die je never niet los kan laten zonder de teugels los te laten.
Als je de slof er bij hebt (neem aan gewoon redelijk los?) en er is dan niks aan de hand, geeft het verder toch geen problemen? Jonge paarden die mee op buitenrit gaan, heb ik altijd een losse slof om.
nog even reactie op Quir: Nee dat maakt ook niks uit (de slof gebruiken) maar je mag niet rijden met slof tijdens een wedstrijd. Dan vliegt hij ook alle kanten op behalve de goede
Dat is waar, maar dan is het gewoon echt een kwestie van heeeeeel erg veel gaan rijden op de terreinen waar hij uitbreekt. Zorg dat er wel een hek oid om heen staat. Leer hem dat hij het niet mag en dat kan alleen door het heeeeel erg veel te doen, belonen als ie het goed doet, negeren als ie het fout doet. Nooit straffen!!