Rijlaarzen verhitten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KambiusH

Rijlaarzen verhitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 17:17

Dag bokkers,

Ik heb zojuist mijn laarzen weggebracht omdat ik ze aan de kuit en onder de knie net iets te los vond zitten.
Toen zei de verkoopster tegen mij dat ze ze misschien konden verhitten en dat ze ze dan iets strakker konden maken om mijn kuit heen..
Iemand ooit hiervan gehoord, en/of ervaringen hiermee? Ik hoor ze graag! :D

KambiusH

Door2411

Re: Rijlaarzen verhitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:09

nog nooit van gehoord en het lijkt me ook niet goed voor het leer! Leer is namelijk een natuurproduct en zal gaan krimpen bij warmte, het krimpen is opzich niet verkeerd maar dan zal het leer ook gaan kreukelen omdat het overtollige leer ergens moet blijven. Zou er heel erg mee oppassen!

Ierseltje

Re: Rijlaarzen verhitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:43

Wanneer leer krimpt krimpt het natuurlijk niet met centimeters. Je zult niet makkelijk zien dat ze zijn ingedroogt tenzij het veel te hard gaat maar dan droogt het gewoon uit. Het is zelfs zo dat de schoenmakers de laarzen verhitten om de laarzen mooi strak om de leest/houten been te krijgen. Verhitten is dus wel een mogelijkheid maar het zal geen centimeters krimpen. Dan zullen ze er gewoon een stuk af moeten halen om hem passend te krijgen.

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 21:44

Ierseltje schreef:
Wanneer leer krimpt krimpt het natuurlijk niet met centimeters. Je zult niet makkelijk zien dat ze zijn ingedroogt tenzij het veel te hard gaat maar dan droogt het gewoon uit. Het is zelfs zo dat de schoenmakers de laarzen verhitten om de laarzen mooi strak om de leest/houten been te krijgen. Verhitten is dus wel een mogelijkheid maar het zal geen centimeters krimpen. Dan zullen ze er gewoon een stuk af moeten halen om hem passend te krijgen.

Kijk daar heb ik wat aan! :P Ze worden momenteel dus idd verhit, ongeveer 1 tot 1,5 cm kleiner!

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:21

Wat ierseltje zegt hebben ze ook mijn m'n vaders leren schaatsen gedaan.
Werden vacuum gezogen, en warm gehouden in een plastic zak om zijn voet heen.
Na die tijd stonden ze helemaal geweldig mooi om zijn voet heen.
Met een perfecte pasvorm