Niet stilstaan bij de hoefsmid!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmazingGirl

Niet stilstaan bij de hoefsmid!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 16:01

Hallo allemaal,

Ik weet niet of het hier goed staat...

Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven...
Mijn paard is altijd erg vervelend bij de hoefsmid.
Hij kan werkelijk geen seconde stil staan en gaat ook altijd erg hangen op de hoefsmid.

Het duurt bij hem dan ook altijd 3 x zo lang eer dat al zijn hoeven bekapt en beslagen zijn.

Hebben jullie tips of advies wat ik er het beste aan kan doen?
Het is erg vervelend voor mij en ook voor de hoefsmid. Volgens mij kijkt hij er al tegen op als hij naar ons moet komen hihi.

Alvast bedankt!

melle_odet

Re: Niet stilstaan bij de hoefsmid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 16:11

dit had mijn paardje ook.
het wil meestal wel helpen om haar niet vast te zetten, maar gewoon aan het touw vast te houden.

en ik heb uit iendelijk een andere hoefsmid genomen en daar heeft ze veel minder problemen mee

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 16:14

Is ze wel gewoon braaf als je zelf voetjes vraagt (zoals bij het uitkrabben)? Je kan er natuurlijk ook zelf verder mee oefenen (beetje op kloppen ed), en iemand anders eens vragen om de hoeven op te beuren.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 16:15

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 16:25

Ja het is niet zozeer dat hij bang is, hij wil gewoon niet stilstaan.
Met hoeven uitkrabben is hij ook hartstikke braaf.

Ik houd hem ook altijd vast aan het touw, maar dat werkt voor geen meter. Hij blijft dan maar draaien enz.

Dan zou ik juist moeten proberen om hem vast te zetten...

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:29

Heeft hij de begrippen zoals "Ho","halt",enzoverder al aangeleerd gekregen :) ? Misschien is dat een optie! Ik kan me voorstellen als je hem knelt aan het touw, hij alleen maar onrustiger zal worden. Ook omdat je paardje voelt dat je je ongemakkelijker begint te voelen ;)

Ik zou met hem werken rond deze begrippen bv. in de bak/wei stappen: duidelijk en kalm "Ho" zeggen en zorg ervoor dat hij direct reageert. Na een talrijke keer deze oefening gedaan te hebben dat hij het duidelijk onder de knie heeft, kun je het ook in draf proberen!

In mijn geval (nu niet bij de hoefsmid maar als ik haar poets) heeft dit geholpen :) .

Bonne chance!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 01:11

Ik denk dat je zelf moet oefenen met het beter stilstaan en het langer optillen van de voetjes.
Een rustige, consequente hoefsmid (en liefst eentje met een beetje kracht, al hebben de meesten dat wel) kan ook heel veel helpen.

Paard bij ons op stal had ook wat moeite met stilstaan bij de hoefsmid. Omhoog komen, draaien, hupsen op drie benen... Een consequente aanpak zonder straffen, met een hoop volhouden en vooral veel belonen als hij het goed deed heeft bij hem enorm geholpen. Paard had snel genoeg door dat stilstaan de meest makkelijke oplossing voor iedereen was en dat hij z'n been toch niet terugkreeg als hij liep te hupsen.
We zijn nu een half jaartje verder. Afgelopen weekend is de hoefsmid weer geweest en hij stond de hele tijd keurig stil, alsof hij nooit anders gedaan had.

Renzzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:23

We hebben thuis ook een pony gehad, die kon ook maar niet stilstaan!
De hoefsmid heeft hem 1keer hard aangepakt, want het beestje was alleen maar aan het klieren,
en de pony heeft later nooit meer een stap gezet.
Het is misschien zielig, maar het werkt wel ;)

Of een sterke hoefsmid die het been net zo lang vast houd,todat het beestje zich overgeeft...

lisanne013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:27

mijn paardje had dat ook
en als de hoefsmit dan aan zijn hoef begon viel hij gewoon om :=
maar niet vast zetten en aan een los touwtje laten staan hielp het beste

NILO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:16

Praam? Is hier de enige oplossing bij een van de 2, de andere krijgt een emmer wortels voor hem en is zo mak als een lammetje zolang dat de xortels blijven komen!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:15

Bij mij is het probleem dat mijn hoefsmid bang is voor mijn pony :+ tja