verkoopdilemma.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hailey_

verkoopdilemma.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 15:56

hoi. wij ztten op moment met een probleempje en zou graag van de mensen hier ervaringen/meningen horen.
aangezien mijn zus is geemigreerd en mijn ouders in scheiding liggen hebben wij een maand geleden hun 2 pony verkocht.
ze zijn verkocht aan de man waar we een van de 2 vandaan hadden en aangzien hij er een ander baasje voor zou zoeken is er niet proef gereden.
het gaat om 2 d pony's de ene is hengst (gekocht van de man waar ze nu staan) is 13 jaar z springen en z2 dressuur. had bij onze aankoop een ruisje op het hart maar is een film van gemaakt en volgens kliniek geen probleem. deze pony is in de 8 jaar bij ons in totaal 2 dagen kreupel geweest toen hij te kort bekapt is verder nooit iets mee gehad.
Nummer 2 is een ruin ( was vroeger goedgekeurde dekhengst) en is m2 dressuur en heeft in de hengstencompetitie in belgie meegelopen in het 1.20m springen. afgelopen winter sprong hij nog 1.30 oefenparcoursjes.
zoals gezegd is er niet proefgereden. ook is er niet gekeurd aan gezien de ene helemaal gekeurd was toen wij hem kochten en de andere foto's bij zn dekkingsbewijs had zitten. De heren hebben zelf een buigproef uitgevoerd en toen ze daar beiden prima door heen kwamen zijn ze op transport gegaan.
een maand later krijgen we opeens een telefoontje dat BEIDE pony's ineens kreupel zijn en rijp voor de slacht zouden zijn.
mijn vraag is: wat moeten we nu doen? we hebben geen slechte pony's verkocht en zelf nog keuring voorgesteld maar was volgens de koper niet nodig. ook hebben we nu geen geld/ruimte/tijd om beide pony's zomaar terug te nemen.
iemand een idee wat we hier mee moeten???

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:57

Ze zijn niet onder voorbehoud gekocht, dus geen poot om op te staan

Marleen74

Re: verkoopdilemma.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:59

Zoals iedereen hier ook altijd roept als het omgekeerd is.
Ze hadden een onderzoeksplicht.Daar hebben ze van af gezien.
KLaar!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:59

Niks, kopers hebben niet aan de onderzoeks plicht voldaan en hebben dus geen poot om op te staan.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 16:00

Ik snap het niet helemaal. Wat zou je moeten doen dan?
Je verkoopt de pony's en nu krijg je een telefoontje dat ze kreupel zijn. Ja, dus? Geef ze als tip dat ze een DA bellen.

Verder helemaal niks lijkt me, het zijn jouw pony's toch niet meer? Je hebt ze verkocht en de kopers hebben niet voldoende aan hun onderzoeksplicht voldaan.

Wat willen zij dan?

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 16:04

Beetje vreemd dat beiden kreupel zijn, vind je niet?
Ik zou daar eerst eens verhaal naar doen, en hoe stelt die koper vast dat ze rijp zijn voor de slacht?
Welke bevindingen heeft hij hiervoor gedaan?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 16:06

Zij dienen aan te tonen dat de pony's de nu geconstateerde gebreken al hadden ten tijde van verkoop.
Ze hebben niet gekeurd dus hebben ook geen keuringsrapport van verkoopdatum. Ze hebben dus geen poot om op te staan, maar ik zou wel even juridisch advies inwinnen bij bijvoorbeeld je rechtsbijstand.

Het kan ook zomaar zijn dat de gebreken zijn ontstaan in de tijd dat ze daar stonden (verreden dus) ik zou ze echt niet terugnemen! Ze waren toch goed toen je ze verkocht en nu zijn ze rijp voor de slacht?? Wat hebben ze er dan in tussentijd mee uitgespookt.....

hailey_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 16:47

cissy schreef:
Het kan ook zomaar zijn dat de gebreken zijn ontstaan in de tijd dat ze daar stonden (verreden dus) ik zou ze echt niet terugnemen! Ze waren toch goed toen je ze verkocht en nu zijn ze rijp voor de slacht?? Wat hebben ze er dan in tussentijd mee uitgespookt.....

dat idee hebben wij dus een beetje. geen van beide waren bij ons kreupel en sprongen de wereld. het verhaal is nu dat ze geen van beide een balk meer lopen en dat toen is gebleken dat ze helemaal niet gezond zouden zijn. terwijl er dus wel een buigproef is gedaan.
maar ik was eigenlijk in de veronderstelling dat wij moesten bewijzen dat ze wel goed waren en we ze anders tot een een half jaar na aankoop terug moesten nemen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:00

Als zij niet (kunnen) aantonen dat ze bij de verkoop al wat mankeerde, hoef je ze niet terug te nemen.

tip: laat aub de volgende x alleen een DA de buigproef uitvoeren.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:08

Ervan uitgaande dat jullie particuliere verkopers zijn, ligt de bewijslast bij de kopers. Zij moeten dus aan kunnen tonen dat de pony's al niet goed waren voor de koop. In het ergste geval zullen jullie denk ik aan de hand van het medisch dossier en (recente?) wedstrijd resultaten aan kunnen tonen dat de pony's nooit iets gemankeerd hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:13

Ik heb het idee dat je besodemieterd wordt.

Als je het los kan laten, dan niet reageren...laat ze maar komen. Als het een staartje krijgt, rechtshulp nemen en een goede da inschakelen.

Is je al duidelijk wat die kopers van jouw willen?

Weet wel dat je ouders in scheiding liggen, je zus er niet is en zij denken dat ze met jouw nog wel even een schaapje kunnen scheren. De paardenwereld is een door en door rotte wereld.

hailey_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 12:58

krijg ook steeds meer en meer het idee dat ik besodemieterd word. eerste weken zijn de pony's prima. dan van de een op de andere dag zijn ze slachtrijp. wij aangegeven dat we toch niet zomaar terugnemen, waren de foto's ineens zeer slecht. en nu komt het verhaal dus dat ze donderdag naar de kliniek gaan en daar beoordeeld worden. en dat het misschien ook wel eens verkeerd beslag kan zijn.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:05

Het klinkt mij een beetje in de oren, als snelle handel van diegene die de ponies van jou gekocht heeft. Dat hij dacht de ponies wel binnen afzienbare tijd te kunnen verkopen en nu het wat langer duurt, en nu ze wat meer geld gaan kosten er nu ineenen van alles aan mankeert, in de hoop dat je ze terug neemt. En hij er geen geld aan hoeft te spenderen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:06

mag je daar niet toevallig bij zijn?
zou ik wel proberen te regelen dan ben je erbij als de DA er wat van zegt.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:02

Keuren moet je VOOR verkoop doen, en dat weet die koper even goed als jij. Achteraf allerlei keuringen gaan doen en nog komen aanzetten met de resultaten is onzin. Uit je verhaal begrijp ik dat het een handelaar is, dus hij weet best hoe het allemaal in elkaar zit in de paardenwereld. Hij heeft de kans gehad om voor verkoop te keuren en hij heeft dat niet gedaan. Wie zijn achterste brandt...

Waarschijnlijk is dit een trucje om jou zover te krijgen dat je geld teruggeeft. Heel doorzichtig ook dat ze het met allebei de pony's proberen. Je hoeft hier echt niet op in te gaan. Als hij komt aanzetten met een rapport van zijn DA, weiger je gewoon dat te aanvaarden.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:05

Hoe is het verdere verloop van het verhaal TS? Ik ben wel benieuwd hoe het er nu mee staat....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:05

Ik ben ook wel benieuwd, als het goed is zijn ze al bij de kliniek geweest....

kimmetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:10

Jibbel schreef:
Ik snap het niet helemaal. Wat zou je moeten doen dan?
Je verkoopt de pony's en nu krijg je een telefoontje dat ze kreupel zijn. Ja, dus? Geef ze als tip dat ze een DA bellen.

Verder helemaal niks lijkt me, het zijn jouw pony's toch niet meer? Je hebt ze verkocht en de kopers hebben niet voldoende aan hun onderzoeksplicht voldaan.

Wat willen zij dan?

Dit zou ik ook hebben gezegt, maar snap ook wel dat TS zich er rot over voelt. Je gaat er toch vanuit dat die dieren het goed krijgen en dan hoor je dit van de nieuwe eigenaren ;)

Ik ben ook benieuwd hoe het nu verder is gegaan?

hailey_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 14:24

ok ze zijn dus idd bij de kliniek geweest en de uitslag is .... niks!!! buigproef was goed en foto's prima (het is een mirakel paar weken geleden zouden die juist nog slecht zijn)ze hebben nu beide een week rust gekregen en zouden dan weer rustig aan het werk moeten kunnen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:25

zie je wel, eind goed al goed! Jij hoeft je dus geen zorgen meer te maken.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:40

Gelukkig is er niks aan de hand.
Dus geen zorgen meer maken.