Constant in mijn gebied komen lopen/staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnnebelleVD

Constant in mijn gebied komen lopen/staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 15:47

Ik heb mijn paardje nu 2.5e maand en ze is een brutaaltje, dat wist ik al toen ik haar kocht.
Mijn vorige paard was ook brutaal en ook dominant maar die deed dit niet dus ik zoek even nieuwe tips :Y)

Feline komt constant in mijn gebied.
Als ik haar sta te poetsen draait ze spontaan opzij en beukt me dan echt opzij, zelfs als ik haar tegenduw of een tik geef. Ik zet haar dan weer terug op haar plek, elke keer opnieuw. Elke keer weer wil ik duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is.

Als we buiten een rondje wandelen en ze ziet iets dan gaat ze "in" mij lopen. Ze zet haar hoeven op de achterkant van mijn voeten als ik niet uitkijk en ze springt me gewoon omver als ze schrikt.

Als ik naast haar sta met bijvoorbeeld opstappen etc. dan zet ze soms ineens uit het niks haar voet opzij en staat ze dus (als ik niet snel weg ben) gewoon bovenop mijn voet, in MIJN gebied dus!

Dit totaal-pakket van respectloosheid ben ik een beetje beu, wie heeft er tips voor me? Want als het hier al niet duidelijk wordt gesteld voor haar, heb ik natuurlijk binnen de kortste keren op alle vlakken gedoe ;)

Wat ik haar probeer te zeggen is: IK sta hier, dus hier ligt de grens van JOUW gebied.

melle_odet

Re: Constant in mijn gebied komen lopen/staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 16:09

heel consequent zijn!
en als je het niet zelf af kunt hulp vragen en niet alleen gaan klooien want dat maakt het dan soms alleen maar erger.

en volhouden, het duurt soms lang

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 16:30

Ja dat ben ik al, consequent. Maar wat moet ik doen, dat is meer de vraag.
Ik wil ook best volhouden, maar wat moet ik volhouden, tips tips tips! :=

Iemand anders laten helpen werkt ook niet want dan heeft ze daar respect voor en niet voor mij

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 16:42

hoe corrigeer je haar als ze bv spontaan draait, als je haar aan t poetsen bent...

als mij paard dat zou doen dan zou ik beste tik geven dat ze terug springt....als een duwtje niet helpt.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:25

Met een halstertouw flink rond je lijf zwiepen, wel ook direct stoppen als ze voor je wijkt. In de wei ook consequent zijn, jij loopt naar haar toe, niet zij naar jou. Nooit een stap achteruit zetten van je paard af, dan wijk je weer voor haar.
Doe je verder wel eens grondwerk met haar?

Jans2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:31

veel grondwerk doen

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:39

ik zou idd grond werk met haar doen.

en als je wandeld door met je touwtje te zwiepen een circel afbakenen.
als ze dan te dicht op je wil lopen krijgt ze een tikje van je touwtje en voor de meeste paarden pony's is dat genoeg om terug te deinsen.

en wat je al aangeeft consecuent zijn en vol houden!

succes

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:42

Grondwerk. :j En dan dus de eerste paar keren even flink zwabberen als ze dreigt in jouw gebied te komen. Achteruit dwingen e.d.
Laatst bijgewerkt door Isegrim op 06-07-10 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

riannetjhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:43

opvoeden heet dat :D

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:33

Wat bij Almé hielp toen ze mij wat uittestte was elke keer als ze mij vooruit duwde of mij omver liep haar een aantal meter in haar achteruit zetten. Na een tijdje had ze het door en nu volgt ze braaf aan een los halstertouwtje. :) Ze moet echt wel leren dat ze jouw ruimte moet respecteren en dat jij de leider bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:38

Ik denk dat je je paard sowieso te dicht bij laat komen, zet haar eens een paar keer een paar passen op zij. Met lopen moet ze ook op afstand blijven en niet je bijna aan kunnen raken, dan ook op zij zetten. Zet met lopen ook eens gewoon stil en laat haar een paar seconden wachten en jij stapt als eerste aan en dan op gepaste afstand. Ga dit oefenen, als ze op de poetsplaats je op zij duwt, duw jij mega hard terug, gewoon een beuk met je heup geven zodat ze op zij stapt of desnoods springt, maar een reaktie geeft.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 22:47

russel schreef:
Ik denk dat je je paard sowieso te dicht bij laat komen, zet haar eens een paar keer een paar passen op zij. Met lopen moet ze ook op afstand blijven en niet je bijna aan kunnen raken, dan ook op zij zetten. Zet met lopen ook eens gewoon stil en laat haar een paar seconden wachten en jij stapt als eerste aan en dan op gepaste afstand. Ga dit oefenen, als ze op de poetsplaats je op zij duwt, duw jij mega hard terug, gewoon een beuk met je heup geven zodat ze op zij stapt of desnoods springt, maar een reaktie geeft.

He bedankt voor de reacties! Ja dat doe ik al, ik geef een onwijze beuk en een klap op haar kont of flank. Krijg meestal na 2 seconden een dikke middelvinger terug van haar en doet ze het weer en zo hou ik dat vol, na 2x testen worden de beukjes wat minder en de klappen op haar kont wat harder... maar ze heeft er echt het volste schijt aan :S

@riannetjhe: Tell me about it haha, ik ben hard bezig!

@Almeetje: ja dat doe ik ook maar ook dat heeft geen effect, de draak...

@_Tara_: ja ik doe weleens grondwerk, maar dat weleens is eigenlijk heeel erg weinig. Ik zit nu met 2 gekneusde ribjes en heb dus alle tijd om even op de grond te blijven en aan de slag te gaan. Lekker afstand creeeren met mijn leadrope en achteruit dwingen en leren dat ze moet blijven staan, die oefening doe ik ook weleens.

:j ja...dat ga ik doen, meer doen, komende week (totdat ik genezen ben) is DE week om de bodem te leggen voor de nieuwe respect-training! :j

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:57

Wilt ze dan niet achteruit gaan?

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 23:05

Ja dan gaat ze uiteindelijk wel achteruit maar daarna doet ze het nog net zo erg en ze is ook niet geconcentreerd weet je wel, dan ziet ze van alles en denkt ze: heej das leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:00

Je wist dat ze brutaal was toen je haar kocht. Kende je het paard goed? Of is het je verteld?

Als de eigenaar niet goed en consequent heeft opgevoed, zit jij daar nu mee. Is het geen puppie meer maar een volwassen paard, zou ik een keer heel erg hard in komen. Klinkt heel erg rot, maar geef haar eens een knal met de zweep als ze naast je loopt en ze drukt je weg? Neem een goed lang halstertouw en hou je zweepje naast je zij, ga met haar lopen en corrigeer door haar even met je arm en te dirigeren dat ze op zij moet, doet ze het niet meteen dan een knal met de zweep...let op haar schrik reaktie.

Maar elke keer even consequent hard aanpakken en ze is zo onder een hoedje te vangen.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 09:20

Hi russel, dankje voor je reactie.
Ik kende haar niet maar ik wist het meteen toen ik haar zag. Ben zelf nogal snel geneigd om te denken: ah, ze staat er nog maar pas. Ah, ze moet nog wennen.
Maar mijn instructeur zei meteen: kort houden deze dan heb je er een toppaard aan, als je dat niet doet wordt het een ramp.
En daar heeft hij gelijk in. (hij kende haar overigens ook niet eerder als ik)

Je ziet bij haar aan alles die instelling van: ik zal wel eens ff met je vechten!
Met rijden is dat ook, eerst ff vechten en dan pas toegeven en lekker lopen, lekker ding is het ook wel hihi.

Ik ga je methode proberen, ik denk eigenlijk ook dat dit de truc is maar ik moet toch even bevestiging, ik sla niet zo graag maar wordt ook niet graag onder de voet gelopen.
Het is dus kiezen of delen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:26

Dat ze er pas staat is juist het moment suprême, dan proberen ze uit welke rangorde ze kunnen innemen. Het is een groot beest, 600 kg, die kan wel tegen een stootje...Laat ze maar ontzag hebben.

Als mijn paard iets fout doet en ik heb een boze uitstraling en een boze stem, dan houd hij zichtbaar zijn adem in en als hij een knal verdiend, dan is hij de slijmert ten top de eerste dagen....een heel dominant paard, maar ik ben de baas, bazen doet hij maar over de 2 pony's, niet over mij.....

Laat jouw merrie maar de bitch uithangen in de kudde, als ze bij jouw is, gedraagt ze zich voorbeeldig en anders ben jij even de bitch. Je zult zien dat je daar heel veel plezier van gaat krijgen, een goed opgevoed paard is goud waard. Ik doe niets met halsters en dat is echt heel fijn....ok alleen als ergens moeten wachten, maar de rest niet en ik roep en dan komen ze, ze moeten komen en dat weten ze..... gewoon elke dag consequent zijn, altijd alles op de zelfde manier doen en bij braaf gedrag met stem belonen even kroelen op geliefde plekjes, paarden zijn graag braaf, ze hoeven niet te vechten voor hun plekje bij ons, die krijgen ze, maar dan wel alleen als ze luisteren...

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 09:43

Ja precies dat is ook de eerlijkste manier, anders gaan ze alleen maar zoeken.
In de wei is ze niet de baas dat is zo gek, ze is altijd de pispaal maar over mij walst ze graag heen, ook omdat ik niet streng genoeg ben denk ik, moet harder zijn.

Waar ik ook nog een oplossing voor zoek Russel, nu we toch aan het kleppen zijn, is voor schrapen op de poetsplaats. Niet alleen als ik wegloop maar ook als ik er naast sta, als ik opzadel, blablabla. Heb het idee dat dat voortkomt uit een soort van spanning of enthousiasme

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:52

Nee en tikje op de voet, desnoods met zweepje, hoef je niet te slaan, gewoon even aanraken..Maar als je het andere al aanpakt op de manier zoals ik je zei, dus eerst het correct met je mee lopen,dan heb je al respect als ze dat correct gaat doen. Als je het zo uitbouwt dat als jij stil gaat staan dat zij ook meteen in de ankers gaat, als jij weer gaat lopen zij ook meteen gaat lopen en het liefst een cm of 10 achter je schouder, dus neuslengte net iets achter je houden. Dan kan je het steeds meer uitbouwen door steeds subtielere signalen te geven.

In eerste instantie de reaktie dat jij ook een bitch bent en dat nee, heel erg NEE is. Daarna wordt het makkelijker, dan hoef je alleen nog meer Nee te zeggen in een korte duidelijke manier. Heel handig, kan zelfs ook nog als ze ergens door willen rennen, met een Nee, vliegt die onderhand er onder....maar dat is wel jarenlang zo mee omgaan...

Ik zou stapje voor stapje gaan, want het is een manier van praten met je paard. Dus jouw omgeving is heilig, jouw ruimte rondom jouw is van jouw...jouw aanraken is absoluut not-done. Overal jij eerst, niks meewringen door openingen of wat dan ook. Jij stapt de stal in, mevrouw staat met de tenen voor de drempel te wachten en je zegt, kom maar en ze komt....heel handig als je geen halster om hebt. Idemdito als ze in stal staan en de deur is open, alleen als je zegt, kom maar mag ze komen..anders blijft ze wachten....met de deur open... :D

Dat schrapen zal dan ook minder worden omdat ze geduldig is geworden...bedelen en ongeduld uitstralen doet ze dan niet meer, is onbeleefd. En als ze het dan doen, kan je dat heel makkelijk met stem oplossen.

Het begin is het belangrijkste, dus zorg dat je de macht krijgt. Mijn paard bv is heel erg dominant, die voedt 2 jonge ponies op en die doen mee, ik hoef niets meer te doen, die verteld hun hoe het moet, dat is zijn taak, vind hij fijn, maar naar mij toe, geen cm spatjes....dat accepteer ik niet en dat doet hij ook niet. Maar ik ben ook nooit sjaggie, ben nooit onduidelijk of oneerlijk, doe niet met minste geringste slaan, schreeuw nooit. Met longeren praat ik zachtjes, dat hoort hij goed, mensen die naar hun paard schreeuwen met longeren....dus de commando's schreeuwen, dat maakt mijn paard über kwaad, dan stamptvoet hij, ook hij eist respect en dat krijgt hij ten volle van mij. Zo wordt het nl heel erg leuk om met je paard om te gaan, je beste vriend!

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 10:42

Ja precies dat moeten wij ook echt gaan opbouwen, ik heb haar nog maar kort en we moeten nog even de rangorde verdelen ;)
Maar we willen alletwee bovenaan. Ik ga vanavond van start, afdwingen dat respect en inderdaad wat je zegt, eerlijkheid is belangrijk, je moet nooit oneerlijk naar je paard toe zijn, jij vraagt het van hem en als hij zijn best doet is het in orde.
Dankje tot zover, ga er even mee aan de gang ;)