Waar bemoeien ze zich mee!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Waar bemoeien ze zich mee!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 08:26

Of ik nou aan het mesten ben, palen aan het zetten ben of onkruid aan het trekken ben, ALTIJD staan ze er met hun grote neus en dikke kont er tussen om te controleren of ik het wel goed doe. Mijn twee tinkers! }:0
Ik weet dat alles in hun wereld om eten draait, maar ik vraag me serieus af waar deze intense nieuwsgierigheid en bemoeizucht van dit soort paarden vandaan komt. Zelfs al hebben ze eten, dan komen ze zich nog met mijn mest praktijken bemoeien.
Wanneer ik palen aan het draaien ben dan staan ze altijd en eeuwig in de weg. Met emmers door de weide lopen is al helemaal taboe, want leeg of vol, hun hoofd moet en zal checken wat erin zit!
Als ik onkruid aan het trekken ben dan staan ze altijd OP wat ik wil trekken!
Dat ze komen kijken voor eten snap ik, maar waarom als ze aan het eten zijn, moeten ze komen kijken wat er in de kruiwagen ligt? Het is elke dag hetzelfde, POEP, en toch moeten ze elke dag weer aan die kruiwagen rommelen met het gevolg dat vaak de helft er weer uitvalt!

Dus waar komt deze nieuwsgierigheid vandaan bij o.a. tinkers?

Desty

Re: Waar bemoeien ze zich mee!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:28

ja hier nog meer...
en dit keer niet met tinkers maar met rocky's en een appie...
het ligt m aan het koudbloeden denk ik!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:28

Haha, geweldig, hier hetzelfde.
Ik denk altijd maar zo, liever met de neus erboven dan wanneer je ze wel moet hebben dat je er eerst een half uur achteraan moet vissen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 08:30

maar is dat een instinct iets? Kan haast niet, ze hebben eten, dus wat moeten ze dan van je?

(vind ze stiekumpjes wel geweldig hoor mijn twee dikke snolle kontjes)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:30

Veiligheid.
En nog meer eten, principe er is altijd ergens een betere :j

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:31

Haha nou mijn draver doet dat ook hoor!
Die kan je heerlijk in de weg lopen of staan soms

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:32

Hier ook zo hoor, alleen zijn dat geen tinkers maar kwpn-ers. denk dat het gewoon nieuwsgierigheid is :=

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:33

Toevallig, mijn tinklinger heeft dezelfde gewoonte :+
Die andere twee maakt het niet uit.
Overigens wel eens heel bemoeizuchtig, sta je uit te mesten staat hij echt te kijken van: daar ligt ook nog wat hoor.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 08:33

ja, maar ze kunnen toch wel ruiken dat er poep in de kruiwagen ligt? En wat beters dan wortels en brokken gaan zou nou in hemelsnaam ergens anders kunnen vinden? Zelfs met een uitpuilende buik van brokken, gras en wortels lopen ze je nog omver om te zien wat je eventueel in je binnenzak zou kunnen verbergen.

Maar waar dient die nieuwsgierigheid voor? Ben serieus benieuwd wat voor nut die eigenschap heeft, het altijd maar in de weg staan?

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:35

heb ook zo'n bemoei stink. Geeft ook leuke situaties als je bijv tijdens het wandelen een steentje uit je schoen wil halen, even kijken wat zit er in jouw schoen? En boem, daar lig je languit. Om dan vervolgens een blik toegworpen te krijgen van: hee, waarom ga je nou op dat gras zitten, dat wil ik eten....

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:40

hier is het t zelfde liedje, ineens handvat van je kruiwagen kwijt, en in t ergste geval ligt je kruiwagen op zn kant.

lijkt wel alsof ze er een probleem mee hebben dat ik op dat moment met iets anders bezig ben ipv met hun.......

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:44

Zou dat het zijn? Dat ze gewoon de onverdeelde aandacht willen hebben? Hoewel, als ik met de kruiwagen loop dan kijkt hij wel naar me, maar komt niet inspecteren wat ik aan het doen ben. Als ik dan weer richting uitgang loop sukkelt hij alvast mee want: zometeen gaan we werken. Ach ja, het maakt me niet zoveel uit waar die eigenschap nou vandaan komt, ik moet er vooral om lachen, en het maakt van hem echt mijn paard.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:45

Lol@Rachel _O-
De (volle) kruiwagen op zn kant ken ik....

Hooi wat uit het hooinet gemorst is en ze niet meer eet, doe ik ook altijd wegscheppen met de mest mee. Als ze dat ziet eet ze het ineens uit de kruiwagen op. Growse :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:46

Het is volgens mij inderdaad voornamelijk aandacht vragen, bij ons doen de twee kwpn'ers het. Die worden ondertussen weggestuurd want anders wordt het te zot (1 ervan is ook nog een luchtzuiger dus zodra die het spannend vindt begint ze op de kruiwagen te zuigen)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:48

Ik heb geen tinkers, maar blijkbaar wel stroop aan mijn kont :D

Soms is het heel erg gezellig en loopt alles in een rijtje achter me aan. Net een manege les, bij A afwenden :P
Maar meestal is het er maar eentje, onze merrie.
Het maakt niet uit of we in een recht lijntje lopen of alle kanten op kronkelen, ze volgt me me overal en altijd. Loop ik dan loopt zij, sta ik stil dan staat zij ook stil.
Alles wat ik vast pak, moet zij ook even vastpakken, even de boel bekijken.
Sta ik te harken, dan harkt ze mee, sta ik de omheining te fixen, dan fixt zij mee, sta ik zomaar wat te staan, dan poetst ze mijn schoenen of controleerd mijn zakken.
Ze eist niks, ze duwt niet, ze dwingt niet, ze molt niks, ze is absoluut niet vervelend.
Wat ze dan van me moet? Niks, gewoon gezellig samen zijn en dingetjes bekijken.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:49

hier nog een, een new forest pony. staat met een tinker en een tuigerkruising maar mijn new forest is echt het ergste. Als ik niet oppas dan ligt mijn (volle) kruiwagen zo om. Met emmers door het land lopen (leeg, vol maakt niet uit) is bijna niet te doen :P nieuwsgierige aap.
En dat terwijl ze niet bijgevoerd worden, het enige wat ze krijgen is gras en dat kom ik niet brengen ;)

met dingen doen (palen draaien, lint spannen) "sluiten we ze op" in een stukje land (pad) zodat we geen last hebben van nieuwsgierige knollies

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:52

Hahahaha mijn twee shetten moeten ook altijd overal bij en in zijn. Ze zouden eens wat missen......

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:26

Haha mijn KWPN doet het ook, neus in de kruiwagen stoppen en mijn riek vast pakken met haar tanden/lippen.

yip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:30

die van mij steken ook overal hun neus in, maar dat is bij hun pure nieuwschierigheid, op moment dat ze mijn kruiwagen onderste boven duwen of de emmer terwijl ik die vast heb van onder zitten te bestuderen kunnen ze me lastig krijgen maar eigenlijk is het wel grappig.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:31

Ik denk dat het nieuwsgierigheid is, een gevolg van een dominant karakter.
Met onze paint merrie hebben wij dit "probleem" ook, zij is erg dominant, goed opgevoed maar als er iets gebeurt in of rond haar weide dan moet ze dat altijd "controleren", vooral als het lawaai maakt.
Voorbeeld : als ik met de benzine bosmaaier de kanten van de weide proper maak dan zou ze de eerste meters haar neus tussen de messen steken om te weten wat er gebeurt, daarna gaat ze rustig grazen en gunt mij geen blik meer. Ze heeft zo haar tanden eens gezet in de motorkap van onze auto terwijl ik de trailer was aan het aankoppelen, ze wou schijnbaar controleren of een Subaru eetbaar was. ;) ;)
Ik denk niet dat je er iets kan aan veranderen, onze merrie is goed opgevoed en toch blijft ze alles willen "controleren".

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:16

Denk dat dit niet alleen tinkers aangaat hoor!
Hier hebben we 4 shetten, waarvan er 1 ook nogal brutaal is, maar dat is pure (lompe) nieuwsgierigheid. Maar de rest doet het trouwens ook, idd tijdens het weide uitmesten áltijd kijken wat er in de kruiwagen zit, en als je niet oppast..... juist dan ligt binnen een paar tellen de hele kruiwagen mét inhoud op z'n kant en kun je opnieuw beginnen.

Of ze bedenken zich ineens dat ze jeuk hebben terwijl ik even niet oplet en de kruiwagen enkele minuten onbewaakt staat, gaan heerlijk schuren en vooral dan heel onschuldig kijken als de kruiwagen even later omgekieperd ligt.
Van mij mogen ze dus niet meer in de buurt van de kruiwagen komen, het is me al té vaak gebeurd dat ze hem omgooien en dan wordt ik echt woest. 't komt dus regelmatig voor dat ik er 1 achterna ren, al oerkreten-uit-schreeuwend met de hark in m'n hand. :+

Kom ik even later met diezelfde kruiwagen hooi brengen, dan is het ineens niet meer interessant.....

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:22

PP --> OPG

Lisjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:30

Mijn haflinger heeft er ook een handje van weg . Elke avond mest ik de paddock uit,en elke avond opnieuw komt ze voor de kruiwagen staan om aan haar poep te ruiken. Vervolgens stoot ze de kruiwagen omver omdat er niks lekkers in zit := .

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:46

Hahah hier ook eentje die er als de kippen uhhh paarden bij is als je bv met de kruiwagen in het land bezig bent. Voer of geen voer ze moet erbij wezen. D'r vriendje doet dit niet. Die gaat eerst lekker z'n eten opeten.....

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:30

JoyCiej007 schreef:
Of ze bedenken zich ineens dat ze jeuk hebben terwijl ik even niet oplet en de kruiwagen enkele minuten onbewaakt staat, gaan heerlijk schuren en vooral dan heel onschuldig kijken als de kruiwagen even later omgekieperd ligt.
Van mij mogen ze dus niet meer in de buurt van de kruiwagen komen, het is me al té vaak gebeurd dat ze hem omgooien en dan wordt ik echt woest. 't komt dus regelmatig voor dat ik er 1 achterna ren, al oerkreten-uit-schreeuwend met de hark in m'n hand. :+

Kom ik even later met diezelfde kruiwagen hooi brengen, dan is het ineens niet meer interessant.....

Hahahaha, dat doe ik nou ook! Maar van rennen komt weinig, want ze staan me altijd aan te kijken met een glazige blik. IK spring dan naast ze op en neer van woede. Letterlijk sta ik dan te springen en zelfs dan kan het ze nou echt niet druk maken!

Die van mij eten ook het op de grond gevallen hooi niet meer op, dus van de twee balen die ze per dag eten (en ze hebben gras, zijn met zn drieen) vallen de frutsjes altijd buiten het rek, en die moeten ze niet meer. Dat is wel elke dag bijna een vollel kruiwagen met frutsjes die ik naar de mesthoop rijd. En dan ineens moeten ze heel even nog wat tussen die trutsjes uit knabbelen?
Vanmorgen stond ik in alle verbazing te kijken. Ze kwamen zich weer bemoeien met mijn opruim werkzaamheden an het op de grond gevallen hooi, hadden al staan kijken hoe ik de kruiwagen al twee keer gevuld had met drollen (tja, wat erin gaat, komt er voornamelijk in de avond en nacht uit in de bak) en dus toen was het opruimen rond de hooirekken nog het enigste wat ik moest doen. Ze stonden met een schuin oog me al eenhalf uur in de gaten te houden terwijl ze hun brokken en wortels aan het eten waren. Besloten ineens dat ze op inspectie uit gingen. Mijn grootste jaarling stapte OVER mijn kruiwagen heen met 1 been en deed dit in zo een voorzichtige mate dat de kruiwagen niet omviel. Ze wilde haar been neerzetten, maar voelde nog steeds kruiwagen en tilde hem zolang op en voelde zo lang totdat ze geen kruiwagen meer voelde. Kon niet anders denken dan dat ik het echt knap vond (heb een hele oude kruiwagen voor te mesten en die is vrij laag). Een jaarling die zo flexible was en nog zo meedenkend om niet te besluiten IN de kruiwagen te gaan staan, maar er netjes overheen te stappen. Natuurlijk lag de hele zooi weer op de grond tijdens de passessie. Maar het was wel knap.

Maar ik vroeg me dus af, in de natuur is newsgierigheid toch wel hun ondergang hé! Zie het al voor me, mijn jaarlingen die met zn tweeen op een leeuw afstappen om even te gaan kijken wat hij aan het doen is? "Oh, hallo meneer de neushoorn, we kwamen even zien wat u allemaal aan het uitvreten was", "Goh, sorry buurman de krokodil, stond ik op uw staart?"