Sinds vorige week heb ik een paard! Mijn eerste eigen paard. Ik heb wel al wat jaartjes rij ervaring, maar dus altijd paarden bijgereden en vooral recreatief. Vooral in het opvoed aspect ben ik niet zo thuis, ik doe wel erg mijn best maar het gaat niet helemaal zoals ik wil en dat ligt denk ik aan mij
Laat ik beginnen met het feit dat het op stal echt een enorm lief paard is. Echt een knuffel, laat zich netjes uit de wei halen. Merk wel dat ze steun bij me zoekt als het even spannend wordt. Als ze iets "engs" ziet dan kruipt ze bijna achter me ( is 1.73 dus erg effectief is dat niet hahah).
Het eerste probleem heb ik bij het longeren. Ik vind het erg moeilijk om haar aandacht vast te houden, ze is gisteren ontsnapt en terug gestormd naar de wei
Rustig erheen gelopen en geduld bewaard en haar mee terug genomen. Nu maar even in de bak verder gelongeerd zodat het ontsnappen niet meer mogelijk is. Ze wordt echt cranky van het longeren. Het uit zich in bokken, oren plat leggen en me zuur aankijken. Ik vind het eigenlijk wel grappig, maar dat probeer ik niet te laten merken. Soms wil ze dan niet van hand veranderen. Ze staat dan recht tegenover me en blijft haar achterhand wegdraaien ipv de volte op te lopen. Als ik sneaky steeds een stukje meer richting haar achterhand schuifel en dan ver genoeg ben dan kan ik haar met een luide DRAF! wel de volte op krijgen. Alleen krijgt ze dit trucje ook door waardoor ik steeds minder makkelijk sneaky richting haar achterhand kan schuifelen.Het tweede probleem uit zich in het rijden. Ze bokt en bokt en bokt en bokt... ik blijf tot nu toe wel zitten
maar het begint een beetje een rodeo te worden. Als ik haar rustig in een draf heb en van hand wil veranderen begint ze weer opnieuw. Ik weet buiten dat ik moet blijven zitten niet zo goed wat ik moet doen. Moet ik dit afstraffen? Heeft iemand hier tips voor? Ik ben er niet bang voor maar ik wil graag met haar naar buiten, en dat gaan we natuurlijk pas doen als ze zich netjes gedraagt. Hoe zorg ik ervoor dat ze dit gaat doen?Het hoort allemaal bij het grote uitproberen, ze is wel redelijk dominant maar ik heb haar bij de vorige eigenaar ook een aantal keer gereden en dat ging prima, ik heb haar ook zien longeren en dat vond ik fantastisch omdat ze heel goed op de stemhulpen reageerde. Ik weet dus wel dat ze me in de zeik neemt. Hoelang gaat dit nog duren? En wat kan ik het best doen zodat het voor haar ook snel duidelijk wordt dat ik er toch niet af te bokken ben
?
) Wat sneller overgangen gemaakt op advies van stalgenoot en dat hielp erg goed op haar aandacht erbij te houden.