Ik heb ruim een week geleden mijn ruin verhuisd samen met nog een stalgenoot die een ruin en een merrie heeft van de ene stal naar een andere. Mijn paard stond al samen met hun ruin bij de vorige stal maar de merrie was nog vreemd voor hem. Ze hebben een week met zijn 3-tjes apart gestaan om ze te laten wennen. Dat ging niet zonder slag of stoot want de kleine merrie was nogal fel op mijn ruin, hij heeft aardig wat klappen gekregen. Maar goed, dat hoort erbij en na een paar dagen waren ze weer aardig rustig.
Nu zijn de gisteren bij de kudde (van 4) gezet die daar al liepen. Ik had verwacht dat de kleine merrie flink aan het knokken zou gaan met de 'vaste' leider. (en dat zou haar verdiende loon zijn
) Maar tot onze verbazing werd ze na 1 harde trap helemaal bang. En verschool zich achter mijn ruin.
Die ineens helemaal macho werd en haar in bescherming ging nemen. Heel lief en schattig maar de verhoudingen zijn nu helemaal zoek...De merrie kleeft aan mijn ruin en mijn ruin aan de merrie. Hij draait de hele tijd rondjes om haar heen en jaagt de andere paarden weg. De leider van de andere groep staat er maar verbaasd naar te kijken en probeert af en toe die 2 uit elkaar te halen, maar dat lukt niet
Het vervelende is dat het ons ook niet lukt.Nu staan er dus 2 kuddes en ziet mijn ruin er na een dag al uit als een hengst tijdens het dekseizoen
We willen dat dit niet te lang gaat duren en ze met welke leider dan ook gewoon 1 groep vormen.
Kunnen we het beste de merrie zonder mijn ruin in de groep plaatsen zodat ze zich er toch even doorheen moet slaan of kunnen we beter mijn ruin ertussen plaatsen zonder de merrie? Zodat hij eventueel met de huidige leider de nieuwe rangorde kan bepalen?
Ik hoop dat iemand goede tips heeft

Vandaar dat we het de kop willen indrukken.