wel of geen vliegendeken en welke dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horse4fun

wel of geen vliegendeken en welke dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 10:16

Heb misschien een domme vraag hoor. Maar de een zegt dit en de ander dat en ik wil nu graag horen wat jullie denken. Het is allemaal wat nieuw voor mij maar ik wil wel het beste voor mijn paardje...

Mijn paard zweet behoorlijk met dat warme weer en wordt lekgeprikt door de dazen! Hij wordt er ook flink onrustig van. Hij staat 24/7 buiten en overdag op stal is geen optie. Ik spuit veel vliegenspul maar omdat hij zo zweet komen die r..dazen toch weer.

Vorig jaar had hij een vliegendeken op maar dat was er zo eentje die zijn hele borst kapot schuurde. Die wil ik er nu dus niet op hebben. De afgelopen dagen was het bloedheet en ik vraag me af als je een paard zo'n polyester vliegendeken met hals opdoet, wordt hij dan niet nog warmer? Ben daar zo bang voor omdat er overdag geen schaduwplek is waar hij kan schuilen.

Kan ik hem ondanks de warmte toch eentje opdoen die ook de warmte afvoert? Bestaand die en welke kan ik dan het beste kopen? Hoor bijv. goede ervaringen over de Amigo Mio... of is die duurdere van Amigo beter?

Graag jullie adviezen!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:57

ik heb sinds een maand de rambo hoody.

bevalt me erg goed. hij is sterk, de hals is lang genoeg om te kunnen grazen (is bij de meeste dekens veel te kort) en ze zweet er niet onder.

koop in ieder geval een deken met een lichte kleur. dit reflecteert de zon, maar trekt ook minder dazen aan. dazen komen namelijk af op donkere kleuren.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door loulou op 05-07-10 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Gentlegiant

Re: wel of geen vliegendeken en welke dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:58

Ik heb bij mijn paarden Exceem dekens de eerste dag zweten ze er wat onder maar daarna niet meer

Ze werden hier ook knettergek van de dazen :(:)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:02

Die loulou net noemt is inderdaad een hele goede deken.
Maar dat je paard geen schaduwplekje heeft met dit weer is niet heel handig, een paard moet eigenlijk altijd kunnen schuilen met warm weer/regen/wind noem maar op. Ik zou dus op zoek gaan naar een plekje waar een paard kan schuilen (een boom, schuilstalletje enz.)

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:04

loulou schreef:

bevalt me erg goed. hij is sterk, de hals is lang genoeg om te kunnen grazen (is bij de meeste dekens veel te kort) en ze zweet er niet onder.

koop in ieder geval een deken met een lichte kleur. dit reflecteert de zon, maar trekt ook minder dazen aan. dazen komen namelijk af op donkere kleuren.

Afbeelding

ik heb deze deken ook!
Is een erg fijne deken, hij ademd ook goed!

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:05

I.p.v. een gewone vliegendeken gebruik ik een eczeemdeken voor mijn paard. Deze dekens bedekken meer en zijn soepel. Enige nadeel is wel dat die dus over het hoofd aan gedaan moet worden.

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 23:22

Marloes schreef:
Die loulou net noemt is inderdaad een hele goede deken.
Maar dat je paard geen schaduwplekje heeft met dit weer is niet heel handig, een paard moet eigenlijk altijd kunnen schuilen met warm weer/regen/wind noem maar op. Ik zou dus op zoek gaan naar een plekje waar een paard kan schuilen (een boom, schuilstalletje enz.)

Dan moet ik op zoek naar een andere stal want ik heb mijn paard niet thuis staan... Geen optie want verder bevalt het me goed daar, hij staat nl. bij een vriendin van mij. Ze hebben verschillende stroken land en ze kunnen moeilijk op elk strookje een boom of schuilplek realiseren...

Zijn er bokkers die mij kunnen vertellen of zo'n UV reflecterende vliegendeken ook echt wat verkoeling brengt of worden ze er alleen maar heet onder?

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 23:25

loulou schreef:

Afbeelding

Zweette jouw paard er echt niet onder, ook niet de afgelopen dagen toen het meer dan 30 graden was?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:16

nee toen zweette ze er ook niet onder. nou zweet mijn paard ook niet heel snel, dat scheelt misschien ook.
en met dat extreem warme weer heb ik haar overdat binnen gehaald en snachts buiten gelaten.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:19

Van Rambo heb ik de Protector. Dat is een vliegendeken, de Rambo Hoody een exceemdeken. Bij de Protector krijg je een los halsdeel dat vond ik persoonlijk een voordeel t.o.v. de Hoody. (Ik heb geen exceempaard). Ik ben helemaal tevreden, deken zit als gegoten, is niet te slopen en paard zweet er niet onder.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:40

Of je paard gaat zweten hangt van je paard af, net als bij mensen zweet de een sneller dan een ander.
Alle Horseware vliegendekens zijn luchtig, beschermen goed tegen vliegen en dazen e.d., hebben aan de voorzijde een gladde binnenvoering om schuren tegen te gaan.
Of je een vaste hals fijn (b.v. de Rambo Sweetich Hoody of de Amigo Mio) vind of juist een afneembare (b.v. de Amigo Bug Rug en de Rambo Protector), dat is persoonlijk.
Het voordeel van de Protector is onderandere dat je er een andere maat hals bij zou kunnen kopen, tevens vormt deze deken zich naar het lichaam van het paard door de speciale stof en is de deken heel erg sterk (maar alles kan kapot).
Dat kan bij de Amigo Bug Rug niet (andere maat hals bij bestellen).
Ook heeft Horseware 2 geinpregneerde dekens: de Amigo Bug Buster en de Rambo Fly Buster.
Hier kun je alle dekens vinden:
http://www.horseware.com/ss10%20site/fo ... sheets.asp

UV werendheid in %:
De Amigo bug rug & Mio = 85%
De Rambo fly buster& Protector = 90%
De Rambo sweetich hoody = 95%

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:44

Ik heb een oude vliegendeken, van HH. Deze was van onze oude paard Lightness geweest. Nu heeft Zafier hem op. Mij bevalt hij super eigenlijk. Niks aan te merken dat hij ee'n 'oudere versie' is. Deken is geloof ik al zo'n 4-5 jaar oud..

1e keer dat een van me paarden een vliegendeken op krijgt eigenlijk. Normaal alleen een vliegenkap.

Maar de pony's hebben bij mijn geen vliegendeken. Valt bij de pony's namelijk heel erg mee met de vliegen. Mijn paard zat wel telkens onder de vliegen/dazen.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:50

mijn paard zweet ook redelijk snel. het is een zwarte. als het heel warm is, boven de 25 graden dan krijgt ze vliegendeken met hals van hh op. geen last van vliegen en ze zweet er dan ook niet onder. ik heb dan ook een witte versie, ideaal.

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 21:17

Allemaal bedankt voor jullie reacties en info! +:)+ Natuurlijk blijven nieuwe tips welkom! Ik denk dat ik zo'n Horseware vliegendeken ga aanschaffen. Als mijn paard er niet nog meer van gaat zweten en dan geen last meer heeft van die r..dazen, lijkt me dat super voor hem.

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:24

Ik heb een bucas vliegendeken met vaste hals en ik vind het een super deken! Mijn paard staat ook 24/7 buiten en hij blijft perfect liggen, heeft nog nooit schuurplekken gehad en heeft er nog nooit onder gezweet.
De deken gaat nu al voor het 3de seizoen mee, wat uniek is voor mijn paard ;)