boos bij recht leggen zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

boos bij recht leggen zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 09:37

Ik heb een nieuw paard, een gevoelige merrie met een prettig karakter.
Paardje geeft, terecht, duidelijk aan als ze ergens moeite mee heeft.
Nu is opzadelen, aansingelen, opstappen en rijden geen probleem, mits je alles rustig doet en haar de kans geeft zich goed voor te bereiden.
Met teugels met ik nog erg voorzichtig. Ik rij bitloos, maar ze heeft slechte ervaringen met toch wel wat plukken (onbewust) in haar overgevoelige mond. (da had vorige eigenaresse geadviseerd om zonder bit te rijden, maar dat deed ze niet zo graag)
Maakt verder niet uit. Beestje reageert prima op zit.

Maar mijn vraag.... als ik het zadel tijdens opzadelen, of evt na het opstappen even moet 'schikken'/recht liggen (minimaal) of manen eronder uit moet halen (en daarbij dus ook het zadel beetje manipuleer) reageert ze redelijk heftig met kop omhoog/hoofdtos/oren in de nek.
Zodra je het zadel met rust laat, is ze weer ontspannen
Opstappen (vanaf opstap) ed is geen probleem. Rijden ook niet
Ik gebruik nu een barefoot (boomloos, nieuwe versie) en met het zadel op zich heeft ze ook geen probleem.
De eerste keer had ik er een minder goed zadel op liggen en dan geeft ze dat overduidelijk aan. Dan is ze ook boos met rijden.
Ik weet ook dat ze daar zo duidelijk in is, omdat haar vorige eigenaresse dat al zei.

Maar ik vraag me dus af waar het boze gedrag met het manipuleren van het zadel afkomt. Goed... het is geen enorm probleem en ik hou er gewoon rekening mee dat ze het niet wil, maar soms ontkom je er niet helemaal aan (bij opzadelen... ff rechtleggen) en ik vraag me stiekem toch af waarom dit voor haar zo'n punt is.
Ons andere paard is ook erg duidelijk als een zadel haar niet bevalt, maar dit gedrag ken ik van haar niet, noch van de vele paarden die ik voorheen heb gereden.

Waar zou het vandaan komen? Zou het werkelijk zo irritant voelen voor een gevoelig paard? Zijn er meer paarden die vinden dat je een zadel meteen perfect erop moet leggen en er verder vanaf moet blijven?

Ben wel benieuwd naar antwoorden

Paardje is overigens helemaal gekeurd en nagekeken en in prima conditie. Verder ook geen problemen... ik weet alleen dat ze echt zeer gevoelig is.

petitparis

Re: boos bij recht leggen zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:48

als andere aanrakingen op haar rug geen "boos" gedrag uitlokken". dan is mijn vermoeden dat jou paard in het verleden met een slecht passend zadel gelopen heeft en dat het nog altijd pijn verwacht bij het verleggen van het zadel. En dan is dit gedrag iets dat moet slijten, maar waarschijnlijk nooit volledig zal verdwijnen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:53

ik denk zeker dat het irritant voelt voor een paard als jij op je zadel zit en het wat zit te 'schikken'....niet doen dus.
Is ze gevoelig met borstelen op en bij haar ruggengraat?
En als je met je vingers voozichtig aan weerskanten van de ruggengraat al voorzichtig drukkend de wervels volgt?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 11:14

Nee, ze is absoluut niet gevoelig met borstelen op de rug, drukken, krabbelen etc. Puur en alleen met het bv recht leggen van het zadel.

Geerke... ik doe het dus ook niet, maar goed... komt voor dat haar lange manen toch nog onder het zadel kruipen en dat kan ook gaan trekken. Of dat je zadelt en het ligt niet honderd procent en dat je het ff iets recht legt (voor het singelen uiteraard)
Van voren naar achteren schuiven, wat je dus altijd ff beetje doet zodat de haren goed liggen is overigens geen probleem.
Ik heb haar nog maar net hoor en ze heeft pas paar keer zadel opgehad, dus ik spreek niet uit een enorme ervaring.
Is gewoon iets wat me opviel
Maak er verder ook geen punt van. Ik hou er gewoon rekening mee en gebruik een opstap bij het opstappen omdat op die manier de kans op verschuiving vrijwel nihil is.
Maar goed... ik vind het wel een beetje opmerkelijk en het maakt mij nieuwsgierig

*wil altijd weten waarom-...*

Petitparis.. grappig dat je dat aanhaalt. De eigenaresse heeft in het begin, toen ze het paard had, een zadel laten aanmeten, maar de zadelpasser bleek het beroerd te hebben gedaan. Paard was boos met rijden en kwam in verzet en eigenaresse vroeg een andere zadelpasser om te kijken en die gaf aan dat de vorige flutwerk had geleverd.
Ik weet niet hoelang ze met het slecht passende zadel heeft gereden (niet lang volgens mij, gezien paardje dat niet zo pikt. En gelijk heeft ze) maar goed... kan toch wel een aantal keer zijn geweest en als baasje dan denkt dat paard gewoon klierig is (ze had het paard toen tenslotte nog maar net)... dus ja... kan een rol hebben gespeeld. Maar aan de andere kant...
Het gedrag viel mij niet op bij het zadelen bij het proefrijden. Maar ik weet ook niet of zij toen aan het zadel heeft geschoven. Dus dat zegt niet persé iets.
Maar zou het paard geen hekel hebben aan het opzadelen in het algemeen, als het daaraan lag?
Want dat is niet zo.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:33

zou je idd kunnen verwachten, maar misschien heeft dit paard ervaren dat zolang het zadel niet bewogen wordt er geen pijn is? net zoals je soms zelf bij bepaalde spierpijn zoiets kan hebben van als ik zo min mogelijk beweeg voel ik niks...

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:56

Ik denk aan de volgende mogelijke oorzaken:

Het paard heeft in het verleden een slecht passend zadel gehad. Als je kijkt naar iets vergelijkbaars als bv singeldwang zie je daar ook bij dat een paard dat nog heel lang kan hebben nadat de oorzaak is weggenomen. Bij de mijne gaat dat zelfs niet meer helemaal weg.

Mijn paard is ook gekeurd bij aankoop. Die zat dus werkelijk van kop tot staart overal vast en was hartstikke scheef. Daar heeft de Da die ik heb laten keuren ook niet naar gekeken. Het voelen van blokkades kunnen veel dierenartsen ook niet. Die van mij is dus door een osteopaat behandeld.

Kan een barefootzadel ook verkeerd liggen en drukken?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 13:59

Petitparis.. zou natuurlijk kunnen...

Manueeltje..singeldwang is idd een bekend verschijnsel bij zadelproblemen en vastzittende rug etc. En idd een gewoonte gaat er niet makkelijk uit. Alleen is dit verschijnselen wat deze merrie heeft nieuw voor me

In principe kan ieder zadel verkeerd liggen en drukken. Maar dit paard geeft zeeeeeeer duidelijk aan als het met rijden niet lekker ligt. Dat deed ze ook overduidelijk bij het eerste zadel wat erop lag (ook boomloos). Bij de barefoot echter niet, noch met opstijgen, noch met rijden. Noch met singelen.
Alleen bij het verschuiven ervan.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:10

Dan zou ik er eigenlijk van uitgaan dat het een oud probleem is. Een gewoontereactie dus terwijl ze er eigenlijk geen last van heeft. Dat soort dingen is moeilijk eruit te krijgen. Kijk eens hoe ze reageert als je haar afleidt met een lekker wortel ;) Light vergeet dan namelijk vaak spontaan zijn singeldwang :D

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:14

Wij knippen altijd een stukje manen weg daar waar het dekje en zadel nog op liggen. Misschien een
tip dan hoef je daar niet meer naar om te kijken.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:20

Het schijnt voor paarden een vreselijk gevoel te zijn als je je zadel recht wil leggen als je er al op zit. Of het zadel nou goed ligt of niet, dus misschien met een krukje opstappen zodat het zadel recht blijft liggen met opstappen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 14:40

Manueeltje... zou kunnen. Ben alleen beetje bang dat als ik het afleer met een wortel, ze wellicht niet meer 'zegt' als iets niet goed ligt en ik heb dan toch liever dat ze dat wel doet. Dat voorkomt problemen en zorgt ervoor dat je allert blijft op evt ongemak.
Maar goed... als het werkelijk een ingesleten gewoonte is... kan het wellicht helpen. Maar eerst nog ff alles goed checke..

Kallie... manen afknippen vind ik heel erg bij dit paard (ze heeft hele lange prachtige manen) Vlechten kan wel een optie zijn.

Liefhelietje... ja, dat denk ik ook. Dat zal zeker een rol spelen. Maar ik heb het nu ook over zadel recht leggen bij het opzadelen. (nog voor het singelen) Dus je legt zadel erop, wilt vastmaken, kontroleert nog even of het goed ligt en ontdekt dat het iets scheef ligt... bv. Maar dat kun je dan weer voorkomen door zadel opnieuw erop leggen.
Moeilijker... schabrak ligt niet 100% na losjes singelen
Singel moet iets verschuiven (vindt ze ook irri)
Manen onder zadel uithalen... erc.

Opstappen met opstap doe ik uiteraard al. Lijkt me het eerste als je een paard hebt wat een hekel aan schuivend zadel heeft.

En misschien is het ook gewoon voor bepaalde paarden een rotgevoel als die haren bv tegen de richting worden geschoven onder het zadel bij het corrigeren van de ligging. Dat gebeurt natuurlijk ook tijdens het opzadelen en dan corrigeren, zonder dat je erop zit.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:27

Als ik dat bij mijn pony doet vind ze dat ook niet leuk; maar ze is nog niet zo gewend aan het zadel en dan is ze blij dat alles erop ligt. Vind ze het niet leuk als ik toch weer met het zadel ga schuiven omdat ze het nog wel spannend vind.
Ik denk niet dat jouw pony ook bang is maar misschien een beetje nerveus typje? (A)

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:29

petitparis schreef:
als andere aanrakingen op haar rug geen "boos" gedrag uitlokken". dan is mijn vermoeden dat jou paard in het verleden met een slecht passend zadel gelopen heeft en dat het nog altijd pijn verwacht bij het verleggen van het zadel. En dan is dit gedrag iets dat moet slijten, maar waarschijnlijk nooit volledig zal verdwijnen

dit herken ik heel erg. Zul gedrag begint vaak met pijn en irritatie. Maar wordt op een gegeven moment vaak een gewoonte.
succes ermee !