help! mijn paard wil geen hoofdstel om

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vannah

help! mijn paard wil geen hoofdstel om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 11:22

ik heb een tijdje geleden een paard gekocht bij de fokker, helemaal groen.
ze is net 3 en het heeft een tijdje geduurt voordat ze echt op haar gemak was, ik heb haar die tijd gegund!
nu had ik al meteen het probleen dat ik geen halster over de oren heen geschoven krijg dus heb ik een halster met verstelbare zijkant gekocht zodat ik hem eerst voorzichtig op de neus leg en dan ver achter haar oren dicht maak...
dit gaat allemaal wel nu en ze vertrouwd me nu dan ook wel...totdat ik met het hoofdstel kwam, dit gaat voor geen meter
ik krijg voor geen meter het hoofdstel over de oren! als ik er al mee richting oren ga begint ze als een gek te schudden.
ik heb al de teugels eraf gehaal en er zit ook geen bit aan...

is er iemand die hier ervaring mee heeft? ik hoor graag tips :D

Valencia2002

Re: help! mijn paard wil geen hoofdstel over de oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:27

Ik heb ruim een maand geleden een ruin gekocht, die mishandeld en zwaar verwaarloosd was tot een reddende engel hem vorig jaar redde alvorens hij bij mij kwam.

Alles over zijn oren werd hij gek van, maar het is mij gelukt met een paardensnoepje...ok ok héél veel dan (brokjes kan ook).

Pak eerst zijn halster alvorens je met het hoofdstel begint en laat hem de brokjes/ het snoepje pakken door met zijn neus door het halster te moeten....uiteindelijk houd je het halster steeds verder weg... Tja, en heel flauw gezegd: heb geduld...

Mocht je nog vragen hebben pb mag altijd.

Succes

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:28

misschien eerst nog eens met een halster? dat proberen omdat ze het vertrouwen wel heeft met een halster, en vind ze het wel goed als je aan haar oren zit?

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 11:37

nee ik mag ook idd echt niet aan de oren zitten hoor.
mss als ze erg suf is van de warmte en geen zin heeft om te wild te doen mag ik eens een beetje kriebelen of aaien maar echt voorzichtig beetpakken mag absoluut niet!
het halster ben ik ook idd nog steeds mee bezig en gaat langzaam beter maar het afdoen gaat ook niet soepel want ze trekt zich er half uit...zeker nog wat oefening nodig!

Voltige96

Re: help! mijn paard wil geen hoofdstel om

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:42

misschien zou je dan eerst met het aanraken kunnen beginnen en als je ze dan echt mag aanraken dan goed belonen en al, als ze het vertrouwen er in heeft met het vastpakken van de oortjes enz. dat ze dan rustiger begint te doen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:34

1 goed passend halster aandoen en lang halstertouw eraan (dan kan je paard tenminste bij je houden). Dan 2e halster in maat groter net zolang aan en af doen totdat het normaal is. Begin ermee ook in delen, dus eerst alleen neus erin en eruit. Je kan als voorbereiding op gefruts achter de oren ook een halstertouw nemen en dat elke keer hoog om de hals leggen en weer eraf.

Kies een beperkte ruimte om dit te doen (bak/longeercirkel) en blijf rustig volhouden. Zeker de eerste keer(keren) doorgaan totdat het beter gaat, dus altijd positief afsluiten. Het geren en gewiebel stopt vanzelf als ze eenmaal doorheeft dat de snelste manier om je te laten ophouden stilstaan is.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:40

Ik smeer het bit in met appelstroop :D Mijn ezelruin is ook niet zo dol op het hoofdstel, met het appelstroop bit vind hij het wat minder erg. Het is ook belangrijk niet aaaah oeeeh ieeehh te doen. Als je dit doet geef je ze bevestiging van het is wel goed dat je het bit niet indoet. Je moet gewoon eerst in je hoofd hebben ik ga je hoofdstel omdoen. Als je dit denkt denkt hij oehhh kom er nu niet onderuit. En gewoon alleen een hoofdstel zonder bit omdoen.....Is ja het zelfde als halster. Ik zal hem gewoon omdoen gewoon snel. Jij bent hier degene die uitmaakt wat eng is.
Laatst bijgewerkt door Iemandiemand op 03-07-10 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:41

Terug naar de basis, ziet er naar uit dat je een stap hebt overgeslagen. Het voorkomen dat je aan de oren moet zitten gaat het probleem niet oplossen.

Probeer de advance and retreat methode, ga aaien en kriebelen op de nek en tast je naar de oren toe. Op het moment dat je weerstand krijgt, ga je terug naar de plek waar je die weerstand niet krijgt. Vervolgens weer proberen. Je zult zien dat je gaandeweg steeds verder komt.

Het probleem uit de weg gaan door allerlei constructies te bedenken hoe je een halster of hoofdstel om kunt krijgen zonder in de buurt van de oren te komen, gaat het probleem niet oplossen. Confronteer haar met het probleem, en weet wanneer je kunt stoppen met oefenen, en wanneer je door moet gaan....

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 01:17

bedankt voor de tips, ik ga ze zeker allemaal proberen...
en idd geduld is een schone zaak! *D

Rijkema

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:37

Het sleutelwoord is geduld. Als het even niet lukt, dan stapje terug doen.
Niet tegen wil en dank doorzetten want dan wordt de weerstand en weerzin alleen maar groter.
Steeds weer proberen, belonen en dan weer stapje terug zodat het vertrouwen groeit.

Rijkema

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:38

Ennuh, blijf vooral rustig en laat je niet frusteren.....
Het zal niet meevallen maar je zult uiteindelijk aan het langste eind trekken als je maar geduldig blijft.

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:44

Misschien een idee om de medische kant ook uit te sluiten?? ( of lees ik daar nu overheen??)
misschien heeft ie last van ( oor ) mijt of zit er een ontsteking.
Misschien last van kiezen? Dit kan doortrekken naar het oor!

En anders idd back 2 basic, en veel geduld,

suc6

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 13:09

de oren zijn prima hoor geen medische aandoeningen,had ik idd al naar laten kijken maar niet vermeld.
ik moet zeggen dat het vanochtend best wel ging ...
ik heb een paar tips gebruikt en voel me nu gewoon veel minder onzeker! ik dacht dat het nooit meer goed zou komen maar na al deze tips het ik er weer een goed gevoel over...

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:19

Mijn paard heeft dit ook. Het gaat nu wel al beter maar als ik bijv. een dag niet getraint heb en hij dus geen hoofdstel omheeft gehad die dag, dan gaat de dag erna weer slechter met omdoen.

Hij heeft het ook met halsters en zadels.
Ik laat nu het halster om en doe dan het hoofdstel om, het halster doe ik daarna af. Af en toe als ik denk dat het lukt zonder halster dan doe ik het zonder.

Als ik hem bijv. opgezadeld heb staan en iemand loopt langs met hoofdstel/zadel vind hij het ook heel eng. Dat negeer ik eigenlijk gewoon maar met omdoen van het hoofdstel zeg ik wel altijd, 'goed zo' 'niks aan de hand' 'braaf', daar reageert hij positief op. Als ik niks zeg of boos word, word hij banger.

Met zadel zeg ik wel altijd 'ho, even blijven staan' en dan is het goed. :)

Bij mij is medisch alles uitgesloten ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:22

vannah schreef:
ik heb een paar tips gebruikt en voel me nu gewoon veel minder onzeker! ik dacht dat het nooit meer goed zou komen maar na al deze tips het ik er weer een goed gevoel over...

Natuurlijk komt het wel goed :(:) . De manier van Cassidy is heel goed. Begin pas met het hoofdstel/bit als je aan de oren mag zitten en normaal een halster om kunt doen. Neem lekker de tijd en zie dit als een stap in je training die heel belangrijk is. Als ze je straks zo vertrouwd dat het niet meer eng vindt zal ze je met andere situaties ook sneller vertrouwen. Succes. ;)

Akhal_Teke

Je had dit al opgelost moeten hebben met het halster. In plaats van het probleem toen aan te pakken heb je het ontweken door het halster op een andere manier aan te doen. Je had hem aan het halaster moeten laten wennen.

Als je niet weet hoe dat moet STOP er dan mee. Laat het iemand doen die er wel verstand van heeft. Het is niet alleen een kwestie van weten HOE het moet. Je moet ook weten wanneer je precies moet reageren. Wanneer je verder moet gaan met waar je mee bezig bent of juist even moet pauzeren. Dat kan niemand je hier uitleggen. Tenzij ze van plan zijn een heel boekwerk hier neer te typen.
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 04-07-10 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

amillia

Cassidy schreef:
Terug naar de basis, ziet er naar uit dat je een stap hebt overgeslagen. Het voorkomen dat je aan de oren moet zitten gaat het probleem niet oplossen.

Probeer de advance and retreat methode, ga aaien en kriebelen op de nek en tast je naar de oren toe. Op het moment dat je weerstand krijgt, ga je terug naar de plek waar je die weerstand niet krijgt. Vervolgens weer proberen. Je zult zien dat je gaandeweg steeds verder komt.

Het probleem uit de weg gaan door allerlei constructies te bedenken hoe je een halster of hoofdstel om kunt krijgen zonder in de buurt van de oren te komen, gaat het probleem niet oplossen. Confronteer haar met het probleem, en weet wanneer je kunt stoppen met oefenen, en wanneer je door moet gaan....

Dat werkt niet, dan wordt het weerstand geven=je laat me met rust en dat willen ze juist niet want dat blijven ze het doen omdat dan die hand weer weggaat...

Verder vind ik dat je pas aan een hoofdstel begint als je normaal een halster om kan doen, anders sla je iets over.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:44

Maar op de manier van het niet om willen hebben van de hoofdstel in hoeverre gaat dat?

Is dat misschien alleen bij het indoen van het bit of al bij de teugels overheen doen?

Ik heb ook een tijdje gehad mijn paard zijn bit niet in wilde en bij een ander deed ze het wel.
Reden; Ik was niet consenquent genoeg om er wat van tegen mij paard te zeggen.

en 3 jaar proberen ze je nog telkens uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:50

amillia schreef:
Dat werkt niet, dan wordt het weerstand geven=je laat me met rust en dat willen ze juist niet want dat blijven ze het doen omdat dan die hand weer weggaat...

Verder vind ik dat je pas aan een hoofdstel begint als je normaal een halster om kan doen, anders sla je iets over.

Waar lees je dat de hand compleet weggaat? Je gaat terug naar de plek op de hals waar je geen weerstand krijgt, dat is niet gelijk aan stoppen. Je verlegt de grenzen van het paard, zonder dat je het op knokken aan laat komen...maar je stopt niet.
Op het moment dat je stopt, sensibiliseer je idd je paard. Op het moment dat je doorgaat maar op een plek doorgaat die het paard niet erg vindt, desensibiliseer je hem. Uiteraard ga je daarna weer terug naar de plek die het paard in eerste instantie niet lekker vindt. Als je dit vaak genoeg meeneemt en niet stopt op het moment dat je een afweerreactie krijgt, gaat het vanzelf beter...

daniellegijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:19

Citaat:
Valencia2002
Alles over zijn oren werd hij gek van, maar het is mij gelukt met een paardensnoepje...ok ok héél veel dan (brokjes kan ook).

Pak eerst zijn halster alvorens je met het hoofdstel begint en laat hem de brokjes/ het snoepje pakken door met zijn neus door het halster te moeten....uiteindelijk houd je het halster steeds verder weg... Tja, en heel flauw gezegd: heb geduld...

Ja dat is egt wel een manier waar de meeste paarden wel goed op regeren.
:D :D

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:39

Cassidy schreef:
amillia schreef:

Waar lees je dat de hand compleet weggaat? Je gaat terug naar de plek op de hals waar je geen weerstand krijgt, dat is niet gelijk aan stoppen. Je verlegt de grenzen van het paard, zonder dat je het op knokken aan laat komen...maar je stopt niet.
Op het moment dat je stopt, sensibiliseer je idd je paard. Op het moment dat je doorgaat maar op een plek doorgaat die het paard niet erg vindt, desensibiliseer je hem. Uiteraard ga je daarna weer terug naar de plek die het paard in eerste instantie niet lekker vindt. Als je dit vaak genoeg meeneemt en niet stopt op het moment dat je een afweerreactie krijgt, gaat het vanzelf beter...

ik bedoel weg van de plaats waar hij hem niet wil hebben ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 01:04

Je komt daarna toch weer terug? Je laat het niet op knokken aankomen, je zorgt dat hij bij duidelijk weerstand weer rustiger wordt, en je gaat vervolgens weer naar de betreffende plek toe. Gaandeweg gaat hij het accepteren, geloof me nu maar.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:55

Ik ben het met Cassidy eens, die methode werkt prima :j Ik ken ook een paard die het niet fijn vond als je aan de oren zat en wou dan meteen van je wegdraaien. Ik heb hetzelfde gedaan als Cassidy hier heeft beschreven en dat werkte goed. Je zoekt de grens op en als je die hebt bereikt dan trek je je weer terug naar de plek waar het nog wel fijn en ontspannen was, op de manier kan je die grens beetje bij beetje verleggen en kan je uiteindelijk zonder problemen bij de oren komen.

Klaasje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:56

Als ik jou was zou ik het eerst bij een normaal halster houden, en die eerst langzaam over de oren proberen te doen en dan tot het lukt, met een appel of een peen (iets lekkers) om te belonen!