ze is net 3 en het heeft een tijdje geduurt voordat ze echt op haar gemak was, ik heb haar die tijd gegund!
nu had ik al meteen het probleen dat ik geen halster over de oren heen geschoven krijg dus heb ik een halster met verstelbare zijkant gekocht zodat ik hem eerst voorzichtig op de neus leg en dan ver achter haar oren dicht maak...
dit gaat allemaal wel nu en ze vertrouwd me nu dan ook wel...totdat ik met het hoofdstel kwam, dit gaat voor geen meter
ik krijg voor geen meter het hoofdstel over de oren! als ik er al mee richting oren ga begint ze als een gek te schudden.
ik heb al de teugels eraf gehaal en er zit ook geen bit aan...
is er iemand die hier ervaring mee heeft? ik hoor graag tips

. De manier van Cassidy is heel goed. Begin pas met het hoofdstel/bit als je aan de oren mag zitten en normaal een halster om kunt doen. Neem lekker de tijd en zie dit als een stap in je training die heel belangrijk is. Als ze je straks zo vertrouwd dat het niet meer eng vindt zal ze je met andere situaties ook sneller vertrouwen. Succes.
Ik ken ook een paard die het niet fijn vond als je aan de oren zat en wou dan meteen van je wegdraaien. Ik heb hetzelfde gedaan als Cassidy hier heeft beschreven en dat werkte goed. Je zoekt de grens op en als je die hebt bereikt dan trek je je weer terug naar de plek waar het nog wel fijn en ontspannen was, op de manier kan je die grens beetje bij beetje verleggen en kan je uiteindelijk zonder problemen bij de oren komen.