Hakken optrekken bij het benen geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Hakken optrekken bij het benen geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 18:27

Hallo,
sinds kort heb ik, bij het bekijken van foto's terwijl ik aan het rijden was, gemerkt dat ik steeds mijn hakken optrek wanneer ik benen wil geven. Het is me verkeerd aangeleerd, ik rij paarden met mijn hakken, en niet met mijn kuiten. Ik probeer er nu erg op te letten, maar het is alsof ik helemaal geen kracht heb in mijn kuiten. Heel mijn benen worden gespannen en vaak mijn rug ook. Als ik niet aanspoor heb ik er helemaal geen last van. Heeft iemand ook dit probleem gehad? Tips? x

Bopje

Re: Hakken optrekken bij het benen geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:02

Als je sporen hebt meteen afdoen

x_Anouk_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:03

Ik heb dit ook heel erg,
ik moet zeggen dat het beter gaat omdat ik heb gemerkt dat als ik doorzit (met of zonder beugels) het veel minder doe, dus daar heb ik mee geoefend. Misschien helpt het ook bij jou?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 19:06

irissahorse schreef:
Als je sporen hebt meteen afdoen

Ik rij héél weinig tot nooit met sporen, heb ze 3 keer in mijn leven gebruikt. Nu liggen ze ergens thuis omdat de pony zonder sporen even goed haar oefeningen afwerkte.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:11

Je bent echt niet alleen hoor met dit probleem, bijna iedereen heeft hetzelfde voor met die hielen, en het duurt soms echt lang om dit weer goed te krijgen.
laat het door iemand van opzij of je lesgever steeds weer herhalen.

Cheyenne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:32

veel oefenen, dan komt het wel goed!
voortdurend jezelf corrigeren, of door iemand die er naast staat.
je bent echt niet de enige met dit probleem, er zijn erg veel die er last van hebben.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 23:09

Ik heb dit probleem ook, maar ik geef geen schop ofzo, en ik rijd ook met spoortjes, het punt is juist dat áls ik drijf dat ik het wat hoger geef ipv op de juiste plek, ik denk dat het bij mij vooral komt door op een langzame pony te rijden die anders absoluut niet vooruit is te branden dus ging ik hakjes geven, en dat is er nu inderdaad heel er moeilijk uit te krijgen, maar met het doorzitten heb ik er inderdaad minder last van, het schijnt te helpen om heeeel veel zonder beugels te rijden, ook nog eens goed voor balans! :+

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 23:17

Probeer eens je 'heup te laten zakken' en zo je ene zitbeenknobbel wat meer te belasten, ipv focussen op het been geven.
Lastig omschrijven, maar net als met een 'catwalkloopje', zeg maar.

Dat kan heel erg goed helpen. :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 07:44

Hoi,
Een eenmaal aangeleerde "fout" is heel moeilijk om af te leren en dat kost gewoon heel veel tijd en discipline. Wat je zou kunnen doen is oefeningen bedenken om je beter bewust te leren zijn van je enkels en hakken. Bv, doorzitten met beugels uit en rondjes draaien met je enkels. Je onderbenen even ver naar voren en dan weer ver naar achteren en dit afwisselen, bewust je hak optrekken en naar beneden duwen etc.
Ik zou me er ook niet al té erg op gaan focussen, dan heb je nl ook kans dat je verschrikkelijk gespannen gaat rijden. Je spieren zullen er ook wel even aan moeten wennen.
Gewoon veel oefenen en vragen of iemand (bv instructeur) je wilt helpen hiermee.
Succes!

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 07:59

als ik in de galop aanspring dan trek ik mijn been ook omhoog.
en ik heb het ook met springen.

dit is een spring foto:

Afbeelding

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 08:45

klikker623 @ [RUI] hakken optrekken
Er is al een topic over dit probleem.
Graag volgende keer de zoekfunctie gebruiken.
En aangezien het niet zozeer Rijtechnisch is maar Ruiter, gaat het van RT-->RUI, met een slotje.