Paardrijden in eigen wei .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paola32

Paardrijden in eigen wei .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 12:33

Hallo ,
Ik vraag me al een tijdje wat af ,

Ik heb namelijk altijd gehoord dat je een paard niet in z'n eigen wei moet laten werken of rijden , in het kader van er is een plek om te werken en een plek om te ontspannen , dat heb ik altijd aangenomen als waar , maar is dat eigenlijk wel zo ?

Ik woon in Frankrijk en heb zelf niet veel land , ik huur 3 hectare 5 kilometer verderop , waar een bak is om te rijden , en verder rij ik buiten , geen problem dus .

Het gaat me om de maanden dat de paarden hier bij huis staan , alleen de 3 zomer maanden dus , ik heb hier een wei van ongeveer een halve hectare , dat bergop bergaf is , er is geen plat stuk waar ik een tijdelijke bak met lint af kan zetten , heb dat wel geprobeert hoor , maar met voltes in galop en zelfs in draf gaat ze glijden op het gras als het bergafwaards gaat in de bochten , lijkt me geen lekker idee als je er opzit .

Omdat ik niet altijd tijd heb om buitenritten te maken , of omdat het weer dat niet toelaat heb ik vorige week mijn paard toch gelongeerd in de wei , maar zonder lint , zodat de voltes groter kunnen zijn , en dat leek eigenlijk helemaal geen problemen op te leveren , geen opstandig paard , ze keek af en toe wel naar het gras in het begin , maar ik had haar bijgezet met een strotouwtje zodat ze er net niet bij kon , ze gaf het ook snel op , vandaar mijn vraag , kan ik haar dan ook niet gewoon af en toe rijden in die wei ?
Graag jullie advies .

Alvast bedankt .

Joyce_

Re: Paardrijden in eigen wei .

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:56

Op de eigen wei rijden zie ik het probleem niet zo van. Een plek om te werken en een plek om te rusten is mijns inziens onnodig, een paard weet snel genoeg wanneer het tijd is om te 'werken' en wanneer hij lekker mag grazen. Ik denk niet dat je paard ineens niet meer rustig zal kunnen grazen, als je hem rijdt in het weiland.

Wel lijkt het heuvelachtige in de wei me gevaarlijk. Als je al zegt dat ze glijdt in de wei, zou ik daar persoonlijk niet gaan rijden..

Paola32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 13:44

Myukii schreef:
Op de eigen wei rijden zie ik het probleem niet zo van. Een plek om te werken en een plek om te rusten is mijns inziens onnodig, een paard weet snel genoeg wanneer het tijd is om te 'werken' en wanneer hij lekker mag grazen. Ik denk niet dat je paard ineens niet meer rustig zal kunnen grazen, als je hem rijdt in het weiland.
.

Ik heb altijd gedacht dat ze het niet zouden pikken om in de eigen wei bereden te worden , dat is me hier in ieder geval altijd gezegt , maar ik heb verder geen problemen met m'n paard , ze is best wel braaf en ik rij haar ook wel alleen buiten , dus nu dat jij zegt dat het best wel kan zal ik het niet nalaten .

Als ik in die wei ga rijden dan ga ik natuurlijk geen gekke dingen doen als het heuvelaf gaat , alleen als het kan , draf of galopje op de rechte stukken of wanneer het (licht) heuvelop gaat , ik ben natuurlijk niet van plan m'n nek te breken :=

Bedank voor je antwoord !

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:46

Mijn verzorgpony wordt ook wel eens gelongeerd/gereden in haar eigen wei. Nooit problemen mee. :n

brakke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:48

Ik rijd mijn paard altijd in de eigen wei. Altijd zo gedaan en zal niet snel veranderen. ;)
Geloof niet dat ze daar last van heeft, staat altijd heerlijk te grazen of pitten als ik aankom.
Mijn beestje weet wel dat wanneer ik met een zadel aankom dat ze moet werken }>

levi2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:54

Ik rijd mijn paard nooit in het weiland..
Denk als ik het zou doen er geen problemen mee zou hebben..

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:55

Denk ook inderdaad niet dat het kwaad kan. Mijn bijrijdpaard staat meestal in de rijbak en weet ook wel wanneer ie moet werken en wanneer ie lekker mag ontspannen. Ik heb in ieder geval nooit problemen gehad. Ik denk dus dat je prima zo nu en dan kunt rijden in je weiland.

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:56

Ik heb mijn verzorgpaard nog nooit in iets anders gereden dan zijn eigen wei (geen bak oid.).. Ik denk zelf ook niet dat het kwaad kan..

GirlBK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 17:45

Ik had ook nooit problemen mee met in haar eigen wei rijden. Ze merkte zelf wel waneer we werkten en waneer niet. Denk niet dat het kwaad kan.

leootje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 17:57

ik rij mijn fries sinds kort ook in de wei.
en ik zal je zeggen das geen makkelijke als het gaat om andere plekken om te rijden.
maar toen ik in haar eigen land ging rijden keek ze er niet raar van op dat het in haar eigen land was.
gewoon doen dus (als dat kan natuurlijk ;) )

Marijke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:22

Geen probleem lijkt me.
Soms is er les bij ons in de bak en ga ik gewoon in de wei rijden,
heb ik verder geen last mee ;)

Rijkema

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:45

Geen probleem als jouw paard er ook geen probleem mee heeft.
Maar realiseer je wel dat de wei wel zijn/haar veilige haven moet zijn.
Het paard moet zich 100% veilig kunnen voelen in zijn/haar eigen 'huis'.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:53

Ervaren jullie dan geen last van kuilen, hobbels, onkruid en andere ellende? Ik kan me namelijk voorstellen daat het niet echt lekker rijd...

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:04

doe het ook wel eens, baal dan wel eens van een molshoop ja, maarja bak is te zwaar dus bij gebrek aan beter doe ik het weleens. Mijn paard heeft er voor zover ik kan merken geen moeite mee.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:06

Ik rij ook regelmatig in haar eigen weiland, geen problemen mee.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:10

En hoe doen jullie dat dan met de eventuele andere paarden? Bij Lucky loopt namelijk Koos, een groot paard die denkt dat hij nog hengst is. Hij raakt al danig van streek als ik Lucky uit de wei haal, dus ik kan me er geen voorstelling van maken wat ie doet als ik daar ga rijden met haar!

xEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:19

Ik denk dat het ook niet heel veel kwaad kan, een paard voelt wel of het vrij heeft of aan het werk moet,
op de jolige, ondeugende pony's na dan :Y) maar sommige laten ze ook rollen in de bak waar ze normaal
rijden en dan gaat het ook goed :D maar dat heuvelachtige lijkt me inderdaad niet zo'n strak plan.. heb
je niet hele lieve buren met een vlak weiland, (ohja, Frankrijk, verre buren en heuvels :o)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:05

wij rijden ook in de wei, echter hebben we deze wel in twee delen gesplitst en van de een een wanna be bak gemaakt met bakletters.

Tijdens het rijden sluiten we het tussenstuk. Maar na het rijden gaat die open en kunnen de paarden gewoon daar grazen.
Geen problemen.

aukv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:15

Rij mijn 2 paarden zowel in de wei als in de buitenbak, waar ze ook wel eens in staan. Heb nog nooit problemen gehad.

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:17

ik rijd altijd .
Wei om te springen.
Bak om gewoon lekker te dressuren.
Nooit last mee gehad of problemen ofzo.!? (:

boottj16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:32

Soms is het wel eens goed om op het land te rijden. De grond is harder, alleen moet je wel uitkijken voor eventuele kuilen etc.

Renzzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:29

Misschien hebben paarden wel door dat het hun ontspan plek is.
Maar ik denk dat paarden ook wel door hebben, als ze het zadel op hebben dat ze dan moeten werken, en zonder zadel kunnen ontspannen.

FELINExxPINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 04:34

In de wei rijden is geen probleem hoor, heb ik ook wel eens gedaan. Het enige probleem dat ik in het begin wel eens tegenkwam was dat ze alleen maar hapte naar gras op het moment dat ze eventjes niet zo voorwaarts was, maar ze had al snel door dat ze moest werken. Paarden zien echt wel wanneer ze kunnen ontspannen en wanneer ze moeten werken. Alleen aangezien jij schrijft dat jouw wei nogal heuvelachtig is, lijkt het mij niet echt verstandig om daarop te gaan rijden.