naar de wei brengen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Isa

naar de wei brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 14:05

Ik heb een paard die als ik hem naar de wei breng heel hard gaat trekken, en als je niet oppast bokt en wegrent.
hoe kan je zo'n paard nou rustig naast je laten lopen.,..?

opzich lukt het prima om dat paard buiten te zetten, maar ik durf geen kleine kinderen er mee te laten lopen naar de wei.

Ik wil hiervoor graag wat tips want zo gaat het niet echt handig. :?

Ra_chel

Re: naar de wei brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:08

miss heb je meer te vertellen als je een hengstenkettingkje gebruikt? en veel rondjes maken onderweg?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:10

mijn merrie probeert ook nog wel eens dwars door me heen te lopen.
Dan loop ik volgens haar niet snel genoeg of zo

Zodra ze het lef maar heeft om met haar neus voor me uit te lopen loopt ze tegen het halstertouw aan ;)
Doet ze het daarna nog eens dan voelt ze het touw op haar hals en neus.
Heel soms is ze echt erg en heeft ze er maling aan, dan ga ik ff uit mijn plaat.
Loop recht op haar af zodat ze wel achteruit moet (en loop wat te schelden :o )
Niet netjes, dat weet ik, maar dan moet ze maar normaal mee lopen!

Palmera

Re: naar de wei brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:40

Als eerste: zorg ervoor dat het paard hoe dan ook naast je blijft! Bokken is levensgevaarlijk als hij ervoor heeft gezorgt voor jou te komen! Dus: kort houden, naast houden en belonen/straffen waar nodig.
Ten tweede: als het paard je voorbij wilt lopen is dat ongewenst. Dus geef je 1 verbale waarschuwing. Helpt dat niet? Dan met de zweep een tik tegen de neus geven. Het is een methode die vrij snel werkt. Zeker omdat ze weet dat de tik tegen de neus pijn doet zal ze na 3 of 4 keer al besluiten eieren voor haar geld te kiezen en na een verbale waarschuwing bedaren.

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:47

Mijn merrie had dit ook even toen het nieuwe weiden seizoen begon (in de winter stond ze ook overdag op het land maar s'avonds niet)
ik ben toen elke keer als ze mij in wou halen een kleine waarschuwing (rukje aan halster touw) als ze dan nog niet naast bleef stil staan en achter uit en als ze daarna nog niet naast bleef dan ging ik gewoon weer terug naar waar we vandaan kwamen (poetsplaats) en als ze dan rustig werd deden we het hele verhaal opnieuw tot ze naast bleef dan belonen en op de wei.
ben verder in de bak met haar gaan oefenen dat als ik stil sta zij ook stil staat en nu loopt ze keurig naast me en als ik plots stil sta doet zij dat ook ik hoef nu niks meer te zeggen of aan te geven.

( ze is net 2 dus dit kon ze nog niet nu gaat het supper)
en blijf consuquent bepaal tot waar ze naast je mag neus of borst en hou je daar aan dan ook echt geen centimer verder.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:51

Meppen helpt niet naar mijn mening. :n Daar krijg je alleen maar stress en protest van.
Erger nog: je paard kan willen vluchten of omhoog komen!

Je moet je paard juist leren dat braaf zijn = naar de wei.

Wat wel helpt:
Besef waar je wilt dat je paard loopt. Bijvoorbeeld zo dat jij tussen oog en schouder staat.
Zodra je paard ook maar iets voor je gaat lopen, en dus iets buiten die positie,
Zet je het paard stil en een paar passen achteruit.
Als je dit vaak genoeg oefent, leert je paard zijn plek t.o.v. jou met wandelen.

Vervolgens kun je dit aanvullen met een andere oefening (mocht dan nodig zijn).
Bijvoorbeeld als je paard steeds weer versnelt richting wei.
Je kunt dan bovenstaande doen.
Ene eventueel aanvullend ook nog eens van richting veranderen.
Dus: achteruit en dan 90 graden een andere kant opwandelen.
Zodra je paard weer netjes loopt, ga je rochting wei.
Dit blijf je net zolang doen, totdat je paard beseft dat rennen de oplossing neit is.
Maar dat rustig en braaf wandelen betekent dat-ie sneller naar de wie kan.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:54

Ik zou zowiezo geen kleine kinderen op pad sturen met mijn paard of pony, zonder dat er een flinke tiener of volwassene bij aanwezig is.

Daarnaast zou ik er voor zorgen dat je paard niet naast maar ACHTER blijft.
Je kunt dat doen op de NH manier: doe een leadrope van 3,5 of 4,5 meter aan het halster. Zorg ervoor dat je in je linkerhand een eindje van ca een meter over hebt, waarmee je om jezelf heen zwiept alsof je een lastige vlieg van je rug wilt afslaan. Komt je paard te dichtbij krijgt hij vanzelf dat stuk loos om zijn hoofd. Vindt-ie niet leuk, en houdt afstand. Niet bang zijn om hem "per ongeluk" te raken.
Blijft hij netjes achter je, dan ga je af en toe abrupt een wending maken, zodat hij leert dat hij op jou moet letten.

Werkt de NH manier niet of ben je hier niet mee vertrouwd, dan zou ik, old fashioned, een klein zweepje meenemen en hem elke keer als hij naast je komt tegen zijn borst aan "ratsen". Gezicht en lichaam in de looprichting houden, halthouden, met zweepje in zijn achteruit laten gaan en direct weer naar voren lopen zonder je naar hem om te draaien. Herhalen zo vaak als nodig.

_flodje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:16

Rumpleteaser schreef:
Meppen helpt niet naar mijn mening. :n Daar krijg je alleen maar stress en protest van.
Erger nog: je paard kan willen vluchten of omhoog komen!

Je moet je paard juist leren dat braaf zijn = naar de wei.

Wat wel helpt:
Besef waar je wilt dat je paard loopt. Bijvoorbeeld zo dat jij tussen oog en schouder staat.
Zodra je paard ook maar iets voor je gaat lopen, en dus iets buiten die positie,
Zet je het paard stil en een paar passen achteruit.
Als je dit vaak genoeg oefent, leert je paard zijn plek t.o.v. jou met wandelen.

Vervolgens kun je dit aanvullen met een andere oefening (mocht dan nodig zijn).
Bijvoorbeeld als je paard steeds weer versnelt richting wei.
Je kunt dan bovenstaande doen.
Ene eventueel aanvullend ook nog eens van richting veranderen.
Dus: achteruit en dan 90 graden een andere kant opwandelen.
Zodra je paard weer netjes loopt, ga je rochting wei.
Dit blijf je net zolang doen, totdat je paard beseft dat rennen de oplossing neit is.
Maar dat rustig en braaf wandelen betekent dat-ie sneller naar de wie kan.

Hier sluit ik me bij aan :j

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 00:26

[quote="gem"]

Daarnaast zou ik er voor zorgen dat je paard niet naast maar ACHTER blijft.
Je kunt dat doen op de NH manier: doe een leadrope van 3,5 of 4,5 meter aan het halster. Zorg ervoor dat je in je linkerhand een eindje van ca een meter over hebt, waarmee je om jezelf heen zwiept alsof je een lastige vlieg van je rug wilt afslaan. Komt je paard te dichtbij krijgt hij vanzelf dat stuk loos om zijn hoofd. Vindt-ie niet leuk, en houdt afstand. Niet bang zijn om hem "per ongeluk" te raken.
Blijft hij netjes achter je, dan ga je af en toe abrupt een wending maken, zodat hij leert dat hij op jou moet letten.

quote]

dit bedoeldi ik dus :o

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 00:39

Ik zou zeker geen (kleine) kinderen je paard naar de weide laten brengen zolang hij zich zo gedraagt!

Een paard dat jou respecteert hoort je (in mijn ogen) nooit voorbij/ondersteboven te lopen. Trekken is al duidelijk een stap verder, daar moet hij je toch echt al voorbij gelopen voor zijn.
(terug)trekken is vrij zinloos, zeker als je er geen release bij geeft. Je leert dan alleen maar aan dat trekken 'normaal' is en een wedstrijdje touwtrekken ga je toch niet winnen.
De aanpak van gem kan ik me ook in vinden; lang halstertouw of leadrope voor je zwiepen, of een tikje tegen de borst.

Ik zou hiermee ook in de bak oefenen, als dat goedgaat kun je ook oefeningen onderweg naar de weide toepassen; als jij stilstaat hoort je paard ook automatisch stil te gaan staan en je niet voorbij te lopen, als jij een bochtje/cirkeltje maakt hoor je paard je te volgen zonder druk, ongeacht welke kant de weide op is.

Heel veel succes!

Rijkema

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:54

Probeer druk te houden op het halster. Dus als het paard voorbij je wilt lopen een aantal harde, korte rukjes geven aan het halstertouw. Meestal wil dit wel helpen. Ben geen voorstander van het slaan met zweep op de neus. Je doet je paard dan moedwillig pijn en mijns inziens zit je dan te rommelen in jullie vertrouwensband.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:03