Paard verhuisd, heb ik er wel goed aangedaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

Paard verhuisd, heb ik er wel goed aangedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 18:37

Hallo bokkers,

(ik hoop dat het hier goed staat, zo niet sorry).

Ik zal proberen bij het begin te beginnen, zodat jullie het kunnen volgen. Ik had mijn draver eerst op stal staan, en gewoon overdag naar buiten...Maar ze begon te weven op stal. (ze had een open stal, en ook al geprobeerd met zo'n weefrek) maar bleef maar weven. Ik snapte er niks van want ze heeft altijd op stal gestaan bij de eigenaar. Maar ja wou dit ook niet (en slecht voor haar zelf) dus, ik dacht misschien beter als ze op het land gaat.

ik heb haar net goed een week geleden verhuisd. Ze stond 24/7 buiten(waar ze gewoon met andere paarden stond, en bomen als schuil mogelijkheid had). Maar omdat ik verhuisd ben stond ze mij te ver weg om dagelijks heen te gaan. Wat niet leuk voor mij was en ook niet voor het paard. Dus na veel tobben, en denken... Toch besloten paard te verhuizen. Want vind het altijd moeilijk om het paard
bij der vriendjes weg te halen. Maar ik kon haar ook nooit mee krijgen uit de wei, niet omdat zij niet mee wou maar omdat als ik haar uit de wei haalde de andere paarden ook allemaal mee liepen en ook niet weggingen. Toen ik haar heb opgehaald, hebben we met 3 personen moeten handelen. Het was voor mij dus geen doen. Dus nou ja oke paard verhuisd, ze staat nu dichter bij...En heeft een schuil stal. Daar staat ze dan ook regelmatig in. Maar nou gaat ze ook gewoon liggen in der ''stal'' in de ''stal'' heeft ze ook gewoon lekker stro liggen. En ze is met enige regelmaat in de stal te vinden. En staat er dan ook gewoon lekker te dommelen... De stal is gedeeltelijk afgesloten, en gaat dan ook echt in het dichte stuk staan. Maar dat liggen in de stal heeft ze nooit gedaan...(niet op de stal waar ze als eerste heeft gestaan). Dus nou vroeg ik me af, dat is toch een goed teken dat ze gaat liggen in de stal? Ik kan haar ook gewoon vastzetten als ik haar aan het borstelen ben, en je ziet dan ook die oogjes dicht gaan...Ze geniet dan ook echt! Dat is wel heel fijn om te zien... Aangezien ik haar op de stal waar ze gewoon op stal stond, ze niet stil wou blijven staan, en de hele tijd liep te drammen. Dus voor mij een teken dat ze het hier naar de zin heeft... ( of zie ik dat helemaal verkeerd)? Ze krijgt hier wel veel meer aandacht van mensen omdat de stal vele malen kleiner is dan waar ze vandaan komt.

tamary

Re: Paard verhuisd, heb ik er wel goed aangedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:43

Ontspannen kan je pony alleen als die zich veilig en prettig voelt. Als ik het zo lees heb je inderdaad de juiste keuze gemaakt.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:45

Denk ook dat je de juiste keuze hebt gemaakt :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:05

Klinkt wel goed hoor. Heeft ze nu wel speelmaatjes of staat ze alleen?

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 20:15

@ Gooya: Ze staat nu alleen, maar kan de andere paarden wel zien, het is wel de bedoeling dat ze met de andere paarden komt te staan, maar we hebben hier voor gekozen zodat ze eerst aan de nieuwe omgeving kan wennen, en niet meteen te veel in een x te verwerken krijgt.( we hebben het namelijk geprobeerd haar bij de kudde te zetten, maar dat wou niet) dus zodoende.. hebben we ervoor gekozen dat als ze wat minder gespannen is (want in het begin toen ze er kwam was ze nogal gespannen) ze bij de rest komt te staan. Maar ze vermaakt zich goed zo...De eigenaaresse van de stal komt met enige regelmaat kijken... En die is zeer tevreden over de vorderingen die ze nu al heeft gemaakt, ze is veel rustiger en ontspannen...

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:09

Dan doe je het goed :) Is het niet mogelijk om 1 ander paard er bij te zetten uit de kudde? Eentje die vrij laag in rang staat? Dan heb je niet meteen knokpartijen maar hebben ze wel wat gezelschap aan elkaar.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:12

@ Snor, kan je niet beter een paard wat hoger in rang is? Als je ze dan samen later bij de kudde plaatst is het toch voordeliger als je paard al vriendjes is met één die hoger in rang staat?

Als je paard zo staat te genieten en zelfs gaat liggen in de stal dan geloof ik ook dat je de juiste keuze gemaakt hebt..

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 22:15

Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe, ben blij dat het er op lijkt dat ik er toch goed aan heb gedaan. Heb er zelf ook een goed gevoel bij, vooral omdat ze een stuk rustiger is. Maar is altijd wel fijn om de mening van andere te horen.

@ Snor: We hebben geprobeerd met een shetje van 1 jaar, maar moest ze niks van weten. En die staat toch aardig laag in de rang (dacht ik). Dus we wachten het nog even af, en bouwen het dan weer op dat ze wel weer bij de kudde kan, maar vind het al fijn dat ze in elk geval op haar gemak is daar...

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:40

itsmi schreef:
@ Snor, kan je niet beter een paard wat hoger in rang is? Als je ze dan samen later bij de kudde plaatst is het toch voordeliger als je paard al vriendjes is met één die hoger in rang staat?

Als je paard zo staat te genieten en zelfs gaat liggen in de stal dan geloof ik ook dat je de juiste keuze gemaakt hebt..

Krijg je dan juist niet de ellende dat, wanneer ze na een week of twee samen weer terug gaan, de hele hierarchie opnieuw uitgevochten moet worden? Ik denk dat de hogere dan zijn plekje in het systeem kwijt is...

@beauty: Hoe lang heeft het shetje erbij in gestaan? Duurt wel een tijdje hoor, voordat ze iets in elkaar zien. En stiekem hebben ze nog wel behoorlijk wat contact, ook al lijkt dat voor ons niet zo.

susan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:27

Zoals ik je verhaal lees ben ik ook van mening dat je er goed aan hebt gedaan!

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 14:35

@snor: Shetje heeft er maar even bij gestaan, maar het is wel de bedoeling dat ze later langzaam maar zeker bij de kudde komt te staan, maar we willen haar eerst weer rustig en ontspannen hebben. Ze taalt nu ook niet naar de andere paarden. Maar ze komt er wel bij uiteindelijk, maar we doen het even rustig aan met haar omdat ze heel gevoelig voor stress lijkt.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:40

Snor schreef:
Krijg je dan juist niet de ellende dat, wanneer ze na een week of twee samen weer terug gaan, de hele hierarchie opnieuw uitgevochten moet worden? Ik denk dat de hogere dan zijn plekje in het systeem kwijt is...

.

Aah, is dat de reden. Dat lijkt me inderdaad ook wel logisch...

_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:44

Je kan misschien ook sámen met je paard een uurtje bij die ''kudde'' gaan lopen, gewoon aan een touw. om te kijken hoe ze reageert, en hoe de kudde reageert.
Als dit allemaal goed gaat kan ze toch los?

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:05

Beauty26 schreef:
@snor: Shetje heeft er maar even bij gestaan, maar het is wel de bedoeling dat ze later langzaam maar zeker bij de kudde komt te staan, maar we willen haar eerst weer rustig en ontspannen hebben. Ze taalt nu ook niet naar de andere paarden. Maar ze komt er wel bij uiteindelijk, maar we doen het even rustig aan met haar omdat ze heel gevoelig voor stress lijkt.

Goed dat je zo rekening houdt met je paard :) En volgens mij heb je er goed aan gedaan om je paard te verhuizen.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 20:19

iedereen bedankt voor de reacties! Ik heb ook de indruk dat ze er goed staat, als ik haar los laat in haar wei, gaat ze ook lekker weer der eigen gang. Ben blij dat ze eindelijk rust in der heeft....(dat ze eindelijk lekker kan/ en gaat liggen... :D

Rijkema

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:46

ik denk ook dat je er goed aan gedaan hebt, heb even geduld

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 19:18

ik heb het idee dat ik er inderdaad goed aan heb gedaan, vooral omdat ze heel aanhankelijk is aan mensen, ik heb haar gisteren brok gegeven, (normaal doet de staleigenaaresse dit) maar omdat ik nog aan het ''werk'' ging met mijn paard, heb ik de brokjes gegeven. Ze had echt geen oog voor eten, maar is veel liever onder de mensen dan dat ze eten krijgt :D ... De eigenaars van de stal hebben ook al gezegd, dat het zo'n lief dier is, en zo aanhankelijk...Toen ik gisteren aankwam stond ze heerlijk te grazen, werd zelf gewoon blij ervan! :-)

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:25

jezelf geen zorgen maken, je paardje heeft het hardstikke goed daar, aan je verhaal te merken
laat haar nog even lekker alleen staan, en tot rust komen
daarna kun je haar altijd nog bij de kudde doen

laartje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:58

Volgens mij heeft je paardje het daar wel naar haar zin! Ik ben er wel mee eens dat ze even mag wennen en daarna kan ze toch altijd nog naar de kudde?

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 18:01

hoi bokkers, ff een update...paard is ''verhuisd'' naar een ander weiland waar ze alleen door een lintje gescheiden word van de andere paarden. Het shetje kan nu naar beide kanten toe lopen, zowel bij de kudde als bij mijn paard. Toen k vandaag wegging naar huis stond mijn paard samen met de shet hooi te eten...En dat terwijl, zij in het begin niks van de shet moest weten! Wie had dit durven dromen?? :D

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:06

_daan schreef:
Je kan misschien ook sámen met je paard een uurtje bij die ''kudde'' gaan lopen, gewoon aan een touw. om te kijken hoe ze reageert, en hoe de kudde reageert.
Als dit allemaal goed gaat kan ze toch los?

dat lijkt me niet zo heel erg handig, want als het knokken wordt zit ze er zelf tussenin en kan dus ook klappen krijgen

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 20:17

aan een touw met mijn paard tussen de kudde lopen lijkt me niet zo'n super idee, maar bedankt voor het meedenken...Zoals gezegd staat ze nu dichter bij de kudde met een lint ertussen, zo kunnen ze langzaam aan wennen aan elkaar, de shet en zij eten nu al samen hooi... dus heb goeie hoop!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 22:20

maar begrijp ik dan goed dat ze bij deze weide geen soortgenoten heeft? Dat lijkt me helemaal ongezond. En liggen in de stal of niet..tja weet jij wat ze doet als je er niet bij bent?

edit sorry las het al dat je haar al bij de groep wilt hebben.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 22:35

Knert, ja klopt ze gaat idd uiteindelijk in de weide met de rest van de paarden. De stal eigenaaresse is er eigenlijk altijd wel, en die let goed op haar, en heeft echt het beste voor met haar, ze is al een stuk rustiger geworden, en heeft nu een shetje bij haar staan... (waar ze uiteindelijk samen mee komt te staan in de avonden etc)...Want de rest van de paarden gaan in de nachten naar binnen...