hij loopt niet mee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

hij loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 14:03

ik stuit met mijn 4 jarige ruin op een probleem als ik hem uit de wei wil halen.
hij loopt namelijk niet mee!!
moet iedere keer met 2en zijn wil ik hem uit de wei kunnen halen.
dat gaat als volgt;
ik sta aan de kant van de wei en trek aandacht, de paarden krijgen mij in de gaten en komen gezamelijk op hun gemakje aangewandeld.
ik beloon mijn paard voor het komen dmv aandacht,een kroel en een klein snoepje.
klik het halstertouw vast, tot zover niks aan de hand, en wil hem dan aan het touw meenemen.......
en dat gaat dus niet! hij gaat stilstaan en verzet geen stap. behalve als er iemand anders is die achter hem gaat lopen,dan loopt ie zonder probleem mee.
hij is wat angstig voor de draad,maar dat is de oorzaak niet, want als ik in het midden van de wei sta loopt hij ook niet.
eenmaal aan het meelopen is er niks aan de hand.
hij oogt ontspannen en zoekt zelf kontakt.

maar waarom loopt hij niet mee??? want altijd iemand mee moeten nemen om je eigen paard uit de wei te kunnen halen is niet bepaald praktisch.........
(hij vertoont dit gedrag overigens bij iedereen)(hij staat op deze stal al 2 jaar, en heeft dit altijd gehad, als 2 jarige toen hij kwam heel erg, en nu is dit het enige wat we niet verholpen krijgen)
het is ook niet zo dat hij alleen uit de wei gehaald wordt als er "gewerkt" moet worden, aangezien ik hem nog niet zo lang in mijn bezit heb, haal ik hem er ook uit om enkel te poetsen, knuffelen,rondje wandelen,etc. om een band met hem op te bouwen.

wie heeft er tips die ik toe zou kunnen passen?
(vriendelijke methodes!!)

susan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:39

Ik zou kijken of het helpt door een halstertouw aan zijn halster te bevestigen, en dan een longeerlijn via de andere kant, achter zijn kont door. Dit gebeurt ook bij longeren met dubbele lijn, en helpt vaak om paarden op een trailer te krijgen, en ook bij veulens is dit een hulpmiddel.

Zou dit de eerste paar keren alleen niet proberen in de wei. (dus longeren dubbele teugel) Zo leert hij eraan wennen en wat de bedoeling is. Daarnaast kan het natuurlijk dat hij het eng of vervelend vind en dan heb je weer een negatieve ervaring met uit de wei halen, en je wilt juist succeservaringen opdoen.
Gaat dit buiten de wei goed, dan in de wei.

Hoop dat je er iets aan hebt!

Ra_chel

Re: hij loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 14:07

@susan; dankjewel voor het meedenken, maar hij weet wat de bedoeling is!
buiten de wei is er geen enkel probleem,hij loopt lekker met je mee zonder dat je druk uit hoeft te oefenen, echter in de wei vertikt ie het om ook maar 1 poot te verzetten.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:09

je kunt ook een lange zweep meenemen en hem, op het moment dat je wilt gaan lopen, een tikje geven zo ver mogelijk achterop. (vandaar dus een lange zweep).
waarschijnlijk staat hij vrij ver onder in rang ten opzichte van zijn weidegenoten en "wacht hij op toestemming van zijn meerdere".

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 15:11

@hinta;
hij staat idd vrij ver onder in rang, maar met een zweep in mijn handen kan ik hem niet benaderen.
met t uiteinde van t halstertouw heb ik al geprobeerd maar dat haalt niks uit.

susan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:39

Hey Rachel!

Heb je al een poging gewaagd met een longeertouw achter de billen?
Ben namelijk benieuwd of het werkt.
Je hebt een manier nodig waarmee je hem aanspoort voorwaards te gaan in de wei. Een zweepje is hierbij geen optie zoals je aangeeft. De longeerlijn zorgt er wel voor dat je iets achter hem hebt, waardoor je hem bijna letterlijk een duwtje kunt geven zodat hij voorwaards loopt.

Begreep alleen uit je reactie niet of je het nu helemaal niet ging proberen, of vreesde dat het niets uithaalt.
Heb namelijk zoiets van: proberen kan altijd. Baat het niet dat schaad het niet :-)

Succes!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:23

Waarom loopt hij niet mee? Tja, wat denk jij: je staat in de wei, gezellig met je paardenvriendjes, en dan kom er een mens die je eruit wil halen om vervolgens dingen met je te doen waar jij helemaal niet zo'n zin in hebt :+ . NB: de dingen die jij geen werk noemt (poetsen etc.) hoeft hij daarom nog niet leuk te vinden.
Je zult meegaan aantrekkelijker moeten maken dan blijven. Bijvoorbeeld door het meegaan te belonen met iets dat hij héél lekker vindt :9 .

levi2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:56

Hier op stal ook paarden die niet mee willen lopen en zelfs wegrennen als ze de eiegenaar zien aankomen..
Ze weten gewoon dat als ze eruit gehaald worden dat ze moet werken..
Maak het aantrekkelijk voor ze doormiddel van te belonen en misschien iets lekkers..
Haal je paard/pony er ook is uit , ookal hoeft hij niet te werken..
Succes

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 16:44

neem van mij aan, we hebben al vanalles voor zn neus gehouden, van appels en wortels tot brood en suikerklonten.

@susan; ik heb het vanmorgen geprobeerd met longeerlijn, maar dat vond ie doodeng en sprong van links naar rechts.

_flodje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:17

een longe erachter is handig :j

susan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 23:18

Hmzz.. Springen van links naar rechts...
Als het nou naar voren springen was :P

Maar paarden vinden dat in het begin vaak spannend en eng. Das ook wanneer je begint met longeren met dubbele longeerlijnen. En na oefenen wennen ze hier ook aan.
Dus als je nog een poging wilt wagen, SUCCES!!
Anders hoop ik dat je (snel) iets anders vind wat wel werkt!

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:01

Heej Rachel. Ik heb sinds bijna 3 weken mijn nieuwe paard bij mij staan. Ze deed ook meteen moeilijk met uit de wei halen (blijven staan, geen stap meer vooruit). Ze komt wel heel braaf naar me toe, laat het halster om doen en alles maar dan de rem erop. Ze is nog jong en alles is natuurlijk nieuw, maar ze heeft maar wel gewoon mee te lopen. Mijn stalhouder heeft me laten zien hoe hij de jonge paarden opvoedt: in 1 hand (binnenhand) je paard aan het halster, je andere hand hou je schuin naast/achter je met een zweepje. Ga naast haar schouder staan, zeg duidelijk vooruit en beloon direct als ze in beweging komt. Als ze niet reageert, dan nog een x duidelijk het commando (vooruit, kom of wat dan ook) en als ze niet reageert, een tikje (geen mep !) met de zweep. Zodat je haar aandacht hebt. Ik zie het hetzelfde als met rijden: benen stil, als er geen reactie is, even aansporen. We hebben het gisteren samen gedaan en wie schetst mijn verbazing: vandaag begreep ze het direct. Nog heel even een kleine weigering, maar vervolgens liep ze superbraaf mee en heb ik haar natuurlijk beloond met een lekker handje muesli !
Succes !

paardKed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:09

Die van mij gaat loopt ook nooit mee, maar dan vanuit de stal. Een eigenwijs ding is het haha :P. Meenemen werkt niet, evenals extra druk zetten op het halstertouw. Ik blijf altijd gewoon even wachten zonder te trekken en dan gaat ze gelijk de stal mee uit. Soms richting de wei blijft ze ook stil staan. Als ze dan niet mee wil lopen sla ik er altijd naast, dan hoort ze het geluid van de zweep en loopt ze wel mee.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:11

Als mijn paard niet mee wil lopen, laat ik hem een paar stappen achteruit lopen en vraag hem daarna mee vooruit. Wil hij niet, dan laat ik hem weer achteruit lopen. En zo door. Na een tijdje krijgt hij er genoeg van en loopt vanzelf mee :P

Rijkema

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:40

Hij loopt niet mee aan het halstertouw, heb je al geprobeerd om hem bij het halster te pakken ?
Ik ken het probleen namelijk maar als ik dan vervolgens even het halster beetpak, dat loopt het paard wel en dan vervolgens verplaats ik mijn hand van het halster naar het touw en dan gaat het goed.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 16:05

Hey, mijn paard heeft dat in het begin ook gehad. En ook idd met z'n tweeen is niet altijd even praktisch. Echt exact hetzelfde als jij beschrijft. Wel komen en laten 'vangen' daarna rem erop.

Ik ben met mijn paard veel grondwerk gaan doen om op die manier duidelijk overwicht te krijgen en toch op een vriendelijke manier. Dit scheelde al een heel stuk (ik kwam nu tot zo'n 10 meter voor het hek) ik heb uiteindelijk mijn longeerlijn meegenomen de wei in en ben haar ter plaatse gaan longeren. Gewoon 2 a 3 rondjes. Het einde van de longeerlijn gebruikte ik als zweep zeg maar. Gewoon ermee zwaaien dus. Op die manier werd het stilstaan niet leuk maar het mee uit de wei gaan wel. Want daar werd ze beloond.

Dus zorg ervoor dat: het laten pakken leuk is, het stilstaan niet leuk is, het meelopen weer wel leuk is. Al het positieve zo veel mogelijk belonen en het negative negeren of voor het paard als niet leuk maken. Succes!

pieomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:08

Mijnes had hier inbegin ook een handje van *nadat ik dan na 30 minuten het spelletje komen en snel weer wegrennen had gewonnen*
SUPER irritant en met regen vervloekte ik dr dan ook wel soms :o
Nou heb ik de mazzel dat mijnes een vetkleppie is haha die is om te kopen met wat eten.
Dus ik liet dr naar me toe komen beloonde haar en als ze dan stil ging staan liep ik door (lang touw) en hield ik me hand open met de brokjes en als ze kwam kreeg ze wat.
Nu heb ik geen problemen meer en loopt ze (welis waar niet van harte haha want het is sjok sjok) mee.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:18

Herkenbaar, ik heb ook een aantal paarden gehad die dat deden, meestal wilden ze gewoon niet bij hun vriendjes weg en zijn dominant tegenover jou (als hij dat niet zou zijn zou hij wel meelopen).

Oplossing; dressuurzweep meenemen in de linkerhand, achter je rug of been zodat hij hem niet ziet. Verder doe je als normaal, als je wegloopt draai je rug naar zijn achterste, geef een stemcommando, geef met je rechterhand de richting aan (dus naar voren) en geef met je linkerhand een snelle tik op zijn buik of billen, achter je rug langs.
Zorg wel dat je altijd gewoon 'wegloopt' zoals je ook zou doen bij een paard wat wel meeloopt en ga niet te ver van hem af staan want dan ziet hij de zweep aankomen en dat is niet de bedoeling.

NOOIT; In 'longeerpositie' gaan staan, dus het touw in je linkerhand nemen, zweep rechts en met je gezicht naar hem toe gaan staan, dan leert hij het nooit.
NOOIT; voor hem uit gaan lopen (dus zijn hoofd achter je schouder), dan ziet hij de zweep aankomen en dat is niet wat je wilt. Bovendien heb je dan kans dat je hem op zijn hoofd of hals slaat en kan hij in de schrik over je heen rennen.

xKatjj schreef:
Als mijn paard niet mee wil lopen, laat ik hem een paar stappen achteruit lopen en vraag hem daarna mee vooruit. Wil hij niet, dan laat ik hem weer achteruit lopen. En zo door. Na een tijdje krijgt hij er genoeg van en loopt vanzelf mee :P

Dat lijkt een goede oplossing maar zou ik zeker niet doen omdat de wat slimmere paarden dat heel snel tegen je gaan gebruiken door achterwaarts te gaan zodra je bij het hoofd staat. Bovendien; als ze graag in de weide blijven betekend achterwaarts gaan verder weg van het uit de weide en dichter bij hun vriendjes, sommige paarden kunnen dat uren volhouden.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 05-07-10 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:22

Mijn pony doet dat ook wel eens, aantal dingen die ik dan doe:
- stemcommando
- achteruit laten lopen
- opzij trekken
- stukje andere kant op lopen

En omdat ze nog jong is en veel moet leren, doe ik ook vaak alles voor haha xD Of ik laat met een ander paard zien wat de bedoeling is

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:25

Soms een keer helemaal niet halen en alleen maar wat geven en weer weg gaan dan weet hij nooit waarvoor je komt.

Maar voor het meelopen..ga naast zijn schouder staan dichtbij...neem het halstertouw..onder zijn hoofd vast niet te kort maar ook niet te lang. Richt je hand met dat touw tussen zijn hoofd en borst in..midden op houden. Tik met je andere hand waar het uiteinde van het touw zit net tegen zijn ribbenkast aan vlak voor zijn lies (Waar de haren 2 kanten op gaan). Zorg er voor dat hij de eerste pas zet en jij een fractie van een seconden later erachter aan. Herhaal dit als hij weer stil staat of niet door wil lopen. neem bij voorbaat een wat langer touw mee hiervoor. Omdat je zei dat een kort dressuurzweepje niet gaat.

Dit werkt..en zorg dat hij zijn concentratie bij jou houdt. Dus zijn hoofd een klein beetje jou kant uit houdt zonder hoog te houden. Ontspannend hij kun je kiezen om zonder druk voor hem uit te lopen..maar zorg dat je niet recht naar voren loopt dan langs zijn nek maar met een klein boogje van 45 graden en dan pas terug voor hem.

Het werkte toen bij mijn paard heel geod..omdat je eigenlijk leiderschap overneemt...

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:46

uhm even wat ik snel kan bedenken als "tips" is pas belonen ACHTER het hek, dit doe ik ook met mijn pony Ze komt nu steeds beter zelf naar het hek toelopen. En wat ook kan helpen is misschien wat freestyle training ? als je hurkt zou je paard naar je toe moeten komen "snuffelen" geef hem dan wat lekkers. bouw je commando steeds verder uit met stemhulp, kom hier op vriendelijke toon bijvoorbeeld ? Dit zijn wel wat lange termijn oplossingen. voor de korte termijn zou ik het even niet weten.
veel succes

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 08:29

joepie!
we boeken nu echt vooruitgang, het passeren van de draad is nog wat eng, maar meneer loopt mee!
het gaat nog niet helemaal van harte, maar het begin is er.
wat ik heb gedaan?
toen ie weer niet mee wilde ben ik boos geworden, met stem, en vervolgens met t restje halstertouw wat ik had heb ik m tegen zn achterkant aan gezwiept.
2e keer dat ik hem uit de wei wilde halen was het al voldoende om mn stem te verheffen.
we gaan vooruit!