Jong paard wil niet meer uit de wei...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyPie

Jong paard wil niet meer uit de wei...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 11:56

Hellup, mijn 5 jarige merrie die ik net 2 weken op stal heb staan heeft me vanochtend heel wat zweetdruppels bezorgd. Zij staat op het land met een paar andere paarden en doet het goed in de groep. Een beetje té goed want ik kreeg haar vanochtend met geen 10 paarden (leuke woordspeling) de wei uit. Ze ging stilstaan en bleef stil staan. Met brokjes en voer ook geen beweging in te krijgen. Uiteindelijk heeft de stalhouder even geholpen en toen ging het wel maar vervolgens liep ze tijdens het rijden alleen maar te hinniken en te kijken naar de wei, te protesteren en uiteindelijk een steiger en een bok, en daar lag ik op de grond :-( Daarna wel doorgereden en toen deed ze het goed gelukkig.

Eigenlijk heb ik natuurlijk met mijn nieuwe paard helemaal geen zin in dit gedonder ! Ze is net gekeurd en het zadel is precies op haar lijf gekocht bij de zadelmaker dus daar kan het niet aan liggen. Is het gewoon allemaal nog te nieuw en te spannend, vraag ik teveel van haar ? Mijn instructeur opperde nog om haar alleen in de wei te zetten zodat ze niet te veel 'klit' aan de rest, maar dat vind ik weer niet echt een optie, want alleen is maar alleen en dan klettert ze waarschijnlijk de hele wei rond omdat ze niet bij haar vriendjes kan komen. Op stal alleen is m.i. ook geen oplossing. Heeft iemand hier ervaring mee of goede tips ?

doerakje

Re: Jong paard wil niet meer uit de wei...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:58

HOeveel doe je dan precies met haar en wat vraag je van haar? In die 2 weken dat ze er is staat ze veel op de wei, werk je veel?

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 12:11

Ze is vrijdag 2 weken geleden gekomen. Toen zaterdag even 10 minuutjes aan de longe. Zondag een half uur gereden. Dinsdag een half uur. Van woensdag tot zondag niets want toen was ik paar dagen weg, maandagavond half uur gereden, dinsdag longe en vanochtend les.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:31

Vervelend. Maar je kon haar wel zo pakken of ging ze eerst rennen?
Is het geen optie om haar met 1 paard in een andere wei te zetten? Dan kan je als je gaat rijden ze tegelijk meenemen en als je klaar bent weer samen in de wei.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:38

Waarschijnlijk moet het paard nog wat wennen aan de nieuwe situatie. Dat kan best wel 2 a 3 maanden duren. Ze hecht zich daarom snel aan de paarden en nog niet zo aan jou. Hoogstwaarschijnlijk zal dit gedrag na een paar weken als ze zich goed thuis voelt in de haar nieuwe omgeving afnemen en daarna helemaal verdwijnen. Je kan in de tussen tijd af en toe wat 'leuke' dingen met haar doen. Stukje wandelen buiten en wat laten grazen aan de hand bijvoorbeeld. Of gewoon een beetje poetsen appeltje geven en weer terug de wei in.

sas1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:44

Mijn paard is soms ook moeilijk te vangen in de wei maar ik geef altijd (ook swinters als ze op stal staat) een snoepje als beloning dat je naar je toe komen. Het helpt wel moet ik zeggen want nu kan ik ze beter vangen in de wei. Misschien helpt het ook als je iets lekkers meeneemt?

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 17:10

ze is niet moeilijk te "vangen", ze komt ook best naar me toe, alleen de wei uit dan gaat de rem erop...

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:21

wat Mistid zei klinkt al goed. :) En anders, misschien gewoon oefenen? Haar eruit halen, weer erin zetten (zonder te werken dan) en dat gewoon per dag keertje doen. Zodat ze denkt dat ze niet altijd weggehaald wordt! :)

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:18

Ik ga met Morelia mee. Haar haar eens uit de wei en geef haar dan een lekker uitgebreide poetsbeurt of ga lekker aan de hand stukje stappen met haar buiten. Iets anders doen dan rijden of longeren.
Succes!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:22

morelia schreef:
Waarschijnlijk moet het paard nog wat wennen aan de nieuwe situatie. Dat kan best wel 2 a 3 maanden duren. Ze hecht zich daarom snel aan de paarden en nog niet zo aan jou. Hoogstwaarschijnlijk zal dit gedrag na een paar weken als ze zich goed thuis voelt in de haar nieuwe omgeving afnemen en daarna helemaal verdwijnen. Je kan in de tussen tijd af en toe wat 'leuke' dingen met haar doen. Stukje wandelen buiten en wat laten grazen aan de hand bijvoorbeeld. Of gewoon een beetje poetsen appeltje geven en weer terug de wei in.

Helemaal mee eens.

Probeer in het begin ook problemen te vermijden door haar met z'n tweetjes te gaan halen. Zo voorkom je een hoop stress voor jullie beiden. Ook als ze druk is buiten de wei zoveel mogelijk negeren, binnen bepaalde grenzen natuurlijk, ze hoeft niet over je heen te lopen natuurlijk. Hou in gedachten dat je paard waarschijnlijk heel onzeker is. Door zelf zo rustig mogelijk te blijven en haar gestress te negeren help je haar wss het meeste. Succes, het komt goed hoor, oefening baart kunst. :)

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 19:35

heej bedankt voor de tips ! met de stalhouder inderdaad ook al besproken dat we de komende tijd met z'n tweeen haar uit de wei halen. Meestal is hij wel in de buurt, dus ik hoop dat dat wat wonderen zal gaan doen...

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:16

RT-P >> OPG
Geen rijtechnisch probleem.