Oudere pony opeens zomereczeem?+deken met of zond hoofdkapje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margriet7

Oudere pony opeens zomereczeem?+deken met of zond hoofdkapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 11:13

Heey allemaal,

Mijn pony is flink aan het schuren, zo erg dat hij nu echt zijn manen begint af te schuren. Ik heb de DA laten komen, maar ik was opschool en uiteraard ging het regenen en kon hij het dus niet zo goed zien in die natte vacht en keek er eigenlijk amper naar.
Zijn diagnose was zomereczeem, maar ik vind het zo raar dat hij dat opeens krijgt :o ?

Het gaat om een shetlander van 17 jaar, heeft nooit jeuk gehad o.i.d., er hebben geen veranderingen in plaatsgevonden de afgelopen tijd, behalve dat hij nu net weer op het gras staat (zijn nog aan het opbouwen). Maar dat gaat hij elke zomer..

Hij heeft overal jeuk, zijn koppie, manen en kont, maar ook op zijn rug en borst.

Ik ben nu aan het kijken voor een zomereczeem deken, ik zie veel zomereczeemdekens zonder 'hoofdkapje' om het zo maar even te noemen, zie plaatje, komt dat vliegje dan niet evengoed prikken in de top van zijn manen?
Wat zijn jullie ervaringen? Dus: Bokkers met paarden met zomereczeem, heeft jullie paard wel of geen kapje nodig?

Afbeelding

Vind het echt zo sneu voor hem :(:) , die jeuk, maar ook dat hij dan nu met zo'n deken moet lopen voortaan en zo'n hoofdkapje lijkt me helemaal irritant voor hem, maarja, als het helpt?!
Laatst bijgewerkt door Margriet7 op 30-06-10 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:18

er zijn ook losse hoofdkappen te krijgen deze kun je aan de deken vast maken

Afbeelding

maar ook in exsczeemdekens heb je vele soorten en maten

Margriet7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 11:21

Hoi Lemanthia,

Bedankt voor je reactie. Ik weet dat er wel hoofdkappen zijn, maar zoals ik in de openings post al zeg, lijkt het me zo sneu voor hem, zo'n kap op zijn hoofd. En aangezien er veel eczeemdekens zonder kap op de markt zijn, vraag ik me af of het noodzakelijk is.
Laatst bijgewerkt door Margriet7 op 30-06-10 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:22

het kan mijn pony was 25 toen ze vanuit het niets eczeem kreeg.

ik heb zelf de rambo sweet itch hoody die heeft een kapje over het hoofd zodat de voorpluk ook beschermt is. hierdoor hoeft hij niet hele dag met een masker te lopen. en ja hij heeft het nodig anders schuurt hij zn voorpluk eraf. daarbij zijn deze dekens wittig. en zelfs nu staat hij er niet onder te zweten of heeft hij het warm.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:24

Gras kan ook voor jeuk zorgen. Het hoeft niet perse eczeem te zijn. In gras zitten suikers waar vooral sobere paarden nogal eens overgevoelig voor zijn.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:27

Ik heb een verzorghafje dat ook opeens sinds een aantal jaar eczeem heeft. Ze is nu 22 en ze kreeg het ook opeens een paar jaar terug. Daarvoor nooit last van gehad.

Ze heeft nu gewoon de eczeemdeken op (die van de foto in je OP) en ik heb ook zo'n bijpassende hoofdkap maar daar zijn de gaten voor de ogen te klein. Nu gebruik ik gewoon zo'n oogkapje tegen de vliegen (weet de naam even niet) Doormiddel van een touwtje knoop ik dan die 2 dingen aan elkaar en daardoor komt dat stuk op de top van de manen niet bloot te liggen. Dus, dat is ook een optie ;)
Ze heeft er nu dus helemaal geen last van. We hebben hem ook al voor de weideseizoen opgedaan. Al heel vroeg.

Succes!

Edit; om even die vraag te beantwoorden: nee, ze heeft niet perse een hoofdkap nodig. Gewoon de manen goed onder de deken leggen. Ik maak sinds kort vlechtjes in d'r manen en dan blijft alles er goed onder.

Margriet7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 11:34

Oke, er zijn dus wel meerdere paarden die op veel latere leeftijd pas zomereczeem krijgen.. Balen zeg, dan wordt het vanaf nu dus iedere zomer zeuren, vind echt zo sneu..

Margriet7

Re: Oudere pony opeens zomereczeem?+deken met of zond hoofdkapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 11:37

En hebben jullie paarden ook jeuk op hun rug en borst enzo?

Jeanine93

Re: Oudere pony opeens zomereczeem?+deken met of zond hoofdkapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:50

Nee, die van mij daar niet.