Hengst wekt kudde?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Hengst wekt kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 20:34

Tja, een andere titel kon ik niet bedenken..

Zondagmorgen lag ik heerlijk bij mijn pony's in de wei. 1 veulen en merrie lagen al, en ik was erbij gaan liggen. Even later kwamen de andere 2 veulens en merries, en die drappeerden zich om mij heen, één veulen zelfs tegen mij aan. De hengst stond op een afstandje te kijken. Na een kwartier of iets dergelijks (de tijd gaat op zo'n moment zooo snel voorbij) kwam de hengst aanlopen.
Hij liep dwars door de kudde heen, en gaf een zet tegen het veulen dat tegen mij aan lag te slapen. Niet echt een reactie, dus nog een keertje. Veulen stond op en rekte zich uit. Vervolgens kwam hij naar mij toe, en gaf mij een zetje tegen mijn schouder. Niet hard, gewoon een duwtje. Ik stond op, en langzaam maar zeker stonden de andere merries en veulens ook op. De hengst ging voorop, en samen liepen ze naar de waterbak om te drinken, en de veulens konden ook bij tanken.

Voor mij kwam het echt over alsof Nico de kudde wakker kwam maken om wat te drinken, vooral omdat hij eerst het veulen wakker porde, en daarna mij. En omdat ze daarna met zijn allen weg liepen.

Kent iemand dit gedrag? Was het toeval? Doen hengsten dit vaker? Iemand een idee?

Judass

Re: Hengst wekt kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:37

Wat apart! Ik zo het niet weten, maar vind het wel bijzonder...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:42

Normaalgesproken is de hengst niet de leider, maar is een oudere merrie de leider. Die vertrekt gewoon op een gegeven moment, en de rest volgt. En wordt niet 'gewekt'.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 21:42

Nee, dat dacht ik dus ook. Maar wel heel apart dat toen hij ons kwam wakker maken, dat de hele kudde toen aanstalte maakte om te gaan..
Overigens ís bij ons ook de merrie de leider..

Melly1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:40

jeetje dat lastig, misschien een hengstentouw meenemen en een klein tikje geven?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 08:56

Neenee, het is zeker geen probleem. Hij hoeft er niet voor afgestraft te worden. Het ging heel zachtjes, echt met zijn neus kregen het veulen en ik een por.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:58

Wat apart zeg klinkt heel mooi in iedergeval :+: