Hij trapt als je zijn achterkant aanraakt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dark_Licht

Hij trapt als je zijn achterkant aanraakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 10:46

Mijn nieuwe pony trapt als je zijn achterkant aanraakt hoe leer je hem dat af..?
ik heb van iemand gehoord hoe je dat kan doen maar ik weet niet of het werkt.. :S

Je moet met je pony longeren, en als hij aantoont dat hij jou als zijn leider ziet moet je met je rug naar je pony toestaan.
En dan moet hij naar je toe komen lopen en dan moet je hem belonen en dan moet je zijn achterkant aan raken en als hij trapt moet je weer longeren net zolang tot hij niet meer trapt ofzo..:S

Zou het werken..?
of kent iemand het..? xD

Pluttersput

Re: Hij trapt als je zijn achterkant aanraakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:47

Ik vermoed dat wat jij beschrijft valt onder een join-up. Zeker niet zomaar gaan doen, daar doe je meer kwaad dan goeds mee.
Ik zou gewoon beginnen met aaien op de hals, en dan steeds iets verder gaan. Corrigeren als hij iets doet, en doorgaan. Niet opgeven nadat er getrapt is, maar doorgaan. Niet te hard corrigeren natuurlijk, maar even laten weten dat je daar niet van gedient bent.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:55

Nee, die join-up helpt niet tegen trappen naar aanrakingen.

Wat wel helpt, en dat kun je beter laten doen door iemand die er veel ervaring mee heeft, is met een 'carrot stick' of ander verlengde van de arm de achterhand aan te raken, blijven aanraken totdat de pony stops met trappen, dan de stick weghalen en belonen. Zo hoef je niet te straffen, wek je dus geen angst op, maar beloon je het goede gedrag. Het trappen met de achterbenen bij aanraking komt namelijk vaak door een trauma, niet door disrespect.

Dark_Licht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 12:00

8nnemiek schreef:
Nee, die join-up helpt niet tegen trappen naar aanrakingen.

Wat wel helpt, en dat kun je beter laten doen door iemand die er veel ervaring mee heeft, is met een 'carrot stick' of ander verlengde van de arm de achterhand aan te raken, blijven aanraken totdat de pony stops met trappen, dan de stick weghalen en belonen. Zo hoef je niet te straffen, wek je dus geen angst op, maar beloon je het goede gedrag. Het trappen met de achterbenen bij aanraking komt namelijk vaak door een trauma, niet door disrespect.

Jaah, we hebben ook zo een nep arm..Haha.
Maar zou iemand hem telkens daar hebben geslagen dat hij dan zo reageerd.
we wouden 1 pony kopen maar er stonden er 4 en ze zagen er zo verwaarloosd uit dus we kochten ze allemaal.

Melly1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:42

Misschien is het gevoelig niet teveel aankomen dus.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:42

Juist wel veel aankomen, hoe moet dit paardje straks anders door bijvoorbeeld een smid bekapt worden? Desensibiliseren dus. Zo'n neparm of stick (menzweep kan ook) is daar ideaal voor.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:48

van voren beginnen en dan langzaam naar achteren richting de achterbenen....beetje masseren/aaien of borstelen.
Zweepje in je andere hand,achter je rug.
Rustig praten....tilt hij zijn achterbeen op, een harde ah! en een tikje onder zijn buik.
En weer overnieuw beginnen....als hij zijn achterbeen niet meer optilt of uitslaat belonen,met braaf!
Vooral belonen is belangrijk als hij niet schopt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:52

ik zou idd met zo'n neparm op een stok de achterkant gaan desensibiliseren. Veel aanraken met de stok, zelf goed aan de kant staan, tot je geen reactie krijgt, dan belonen en meteen stoppen. Volgende dag weer opnieuw, zodat ze leren dat ze niet hoeven te schoppen.

En als ze straks goed reageert opletten met de achterkant, het zal altijd een plek zijn waar je aandacht aan moet geven denk ik.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:58

Inderaad wat Aslo zegt: veel aanraken, begin van voren en steeds verder naar achteren, laten beleven dat aanraken prettig is. Niet plotseling bij zijn achterhand opduiken maar bij zn schoft beginnen over de rug naar achteren richting staart. Gewoon met je handen, dan voel je eveneens direct het schokken onder de huid of een schrikreactie. Met je handen heb je direct contact.
Wees bedacht op plotselinge bewegingen en geef je zelf de ruimte om eventueel weg te moeten springen.
Succes, het gaat je zeker lukken.
Bijzonder dat je ineens zoveel paarden hebt.
Laat je foto's zien?

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:29

bij ons op de manege is een pony die precies hetzelfde doet, en dan vooral met haar benen. Ik heb het toen ook een tijd lang geprobeerd met aanraken maar het werd gewoon echt gevaarlijk, gericht trappen omhoog komen en bijten zijn nu helaas nogsteeds de gewoonste zaak van de wereld...
weten jullie misschien iets wat ik nog kan proberen?

ik zou erg goed oppassen, een trap van een paard is echt niet fijn. Laat anders een volwassene helpen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:48

lissisanne, i.m.o. is aanraken de enige mogelijkheid om het op te lossen. Je zou moeten kijken of je niet een vervanging voor je hand kan vinden, bijvoorbeeld een hand op een stok, een targetstick of iets anders op een lange stok. Zo kan je zelf niet geraakt worden, maar wordt de pony wel gedesensibiliseerd.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:34

Dark Light en Lissisanne kun je wel bij zn gezicht komen, mag je de schoft aanraken, het lijf of zijn alleen bepaalde plekken onbenaderbaar?
Lissisanne wat Geerke uitlegt lukt dat enigzins met de voorbenen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:37

Ik zou opzoek gaan naar een goede instructeur (en dus niet zomaar het-meisje-met-de-grote-mond-van-de-manege) en die vragen je hiermee te helpen, want als je bij dit soort dieren dingen fout gaat doen doe je meer goed dan kwaad.

Dark_Licht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 12:39

bedouin schreef:
Dark Light en Lissisanne kun je wel bij zn gezicht komen, mag je de schoft aanraken, het lijf of zijn alleen bepaalde plekken onbenaderbaar?

Aan zijn hoofd en schoft en op zijn rug mag ik wel komen en verder niet.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:53

Dark_Licht schreef:
bedouin schreef:

Aan zijn hoofd en schoft en op zijn rug mag ik wel komen en verder niet.

bij mij hetzelfde, voorbenen gaan ook steeds beter maar vind achter echt te gevaarlijk ze valt je echt met platte oren en ontblote tanden aan dan blijf je wel even uit haar buurt tot ze weer is gekalmeerd, kan ze dit zien als een beloning? Ik heb al geprobeerd boos te worden (nee roepen, groot maken) maar daar wordt het alleen maar erger van

ze is verder ook niet van mij dus spullen aanschaffen speciaal hiervoor vind ik een beetje zonde...

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 07:54

lissisanne schreef:
bij mij hetzelfde, voorbenen gaan ook steeds beter maar vind achter echt te gevaarlijk ze valt je echt met platte oren en ontblote tanden aan dan blijf je wel even uit haar buurt tot ze weer is gekalmeerd, kan ze dit zien als een beloning? Ik heb al geprobeerd boos te worden (nee roepen, groot maken) maar daar wordt het alleen maar erger van

ze is verder ook niet van mij dus spullen aanschaffen speciaal hiervoor vind ik een beetje zonde...

Ha lissisanne

Ik zou me als ik jou was me niet druk maken of stoppen wel of niet een beloning is. Zaak is dat het paard een reactie geeft wat niet helemaal lekker is. Van groter belang is jouw veiligheid!
Doen waarbij jij je zeker voelt en vergeet niet dat vertrouwen winnen soms lange tijd gaat duren en niet binnen een week opgelost is.
Soms is het al goed wanneer je het paard constant met een goed humeur benadert, zonder iets nieuws van hem te willen.
Veel lachen en vrolijk zijn.
Gaan alleen de voorbenen goed? Prima! Belonen en stoppen en jouw vrolijke gezicht tonen.
Niet altijd boosheid, geirriteerdheid of afkeuring tonen. Het paard doet ook goede dingen en heeft wellicht een goede reden om zijn achterbenen te beschermen.
Bovendien is het je eigen paard niet. Dus geen grote risico's nemen.
Je maakt al vorderingen en dat is toch hardstikke goed? Kleine ministapjes af en toe.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 17:39

okee, dank je wel :D

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:49

Misschien een rare vraag maar is er al eens nagekeken door de da, misschien ze daar ergens last van heb waardoor die trapt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 23:18

Probeer de afvance and retreat methode. Vind ze het niet fijn dat je richting achterhand komt, ga dan uitgebreid kriebelen op schoft, rug, en tast je langzaam naar de achterhand toe. Krijg je weerstand, ga je weer terug naar de plek dat je geen weerstand of lelijke gezichten krijgt, en kriebelt daar verder. Is je paard weer ontspannen, ga je langzaam weer naar de plek toe waar je weerstand kreeg. Krijg je weer weerstand, ga je weer terug naar de plek waar ze dat niet laat zien.
Je zult zien dat je gaandeweg steeds verder komt, zonder dat ze lelijk gaat doen of weerstand toont. Sleutelwoorden zijn: teruggaan naar een plek waar ze het niet erg vindt, maar wel doorgaan met kriebelen. Stop je te vroeg, bevestig je het paard in zijn afweerreactie. Ga je door, desensibiliseer je het paard, leer je hem dat het niet helpt als hij gaat trappen.

Zorg wel dat je op een veilige plek naast het paard staat. Doet hij echt lelijk, kun je ook proberen of je hem aan kunt raken met een grondwerkstokje....

skippertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:21

Dat is inderdaad een join-up. Hij kan jou daarvan gaan vertrouwen.
Dat zou ik dus zowieso doen. En misschienzit er een pijnlijke plek bij zijn achterkant, dat kan je dan even laten controleren door de DA.
Want er kan ook iets zitten aan de binnenkant.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:23

De Join Up zou ik nou niet meenemen als je niet weet waar je mee bezig bent....

gwenneke007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:46

hey,

ook hier last met de achtervoeten.

Met iets dergelijks zoals zweepje ofzo mag ik aan haar achtervoeten aankomen maar met de blote hand laat ze dit absoluut niet toe! Vooraan is dit geen probleem.

Wat moet ik hier dan aan doen om het te oefenen? groetjes