buitenrijden in zijn achteruit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ulrika

buitenrijden in zijn achteruit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 22:20

Het is weer zover! Gaat het net zo goed komt er weer een nieuw probleem.
Mijn paard is normaal gesproken buiten de rust zichzelf. Maar heb ik de afgelopen tijd veel gehad dat ze kaboutertjes zag en vol in zijn achteruit ging...ik heb natuurlijk flink mijn best gedaan en toch langs af te gaan maar het ging echt niet..zelf niet als een ander paard doorloopt...in de bak daar in tegen is er niks aan de hand.
Iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe ik het op kan lossen...ga namelijk graag met haar naar buiten en zei en ik genieten er normaal geproken echt van
ik ben niet van het met de zweep slaan of iets dergelijks.

MaritB

Re: buitenrijden in zijn achteruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:22

zelf afstappen en er voorbij lopen?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:25

Probeer eens het paard om te draaien en er dan in zijn achteruit voorbij te gaan ;) Serieus hoor!

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 22:25

Maritje1991 schreef:
zelf afstappen en er voorbij lopen?

Ook al geprobeerd gaat net zo hard in zijn achteruit...en dat is niet op een bepaalde plek maar iedere keer ergens anders...ben er niet zo blij mee ben ook bang dat ze dadelijk gaat stijgeren ofzo

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:26

IKbenEllen schreef:
Probeer eens het paard om te draaien en er dan in zijn achteruit voorbij te gaan ;) Serieus hoor!

er zijn idd paarden die je dan ergens voorbij kan rijden, ik kende er ook zo ene..

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 22:26

IKbenEllen schreef:

Haha klinkt raar maar ist proberen misschien wel waard...krijg haar in de bak nooit in zijn achteruit maar wie weet buiten wel

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:27

Ik heb het ook wel eens gedaan, en toen kwamen we langs het enge object.... paard keek :? Gefopt :D

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:30

dat vind ik ook wel een goeie! en krijg je haar wel achteruit als je er naast loopt? dan afstappen en in zn achteruit zetten;)

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:32

wij doen altijd als een paard in zijn achteruit gaat het paard nog meer achterwaarts laten lopen op een gegeven moment vind hij daar ook niks meer aan en loopt hij wel weer door dus gewoon laten doen niet afstraffen maar nog meer aw laten doen tot hij weer vooruit wil

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 22:32

Maritje1991 schreef:
dat vind ik ook wel een goeie! en krijg je haar wel achteruit als je er naast loopt? dan afstappen en in zn achteruit zetten;)

ja het rare is ze vind achteruit lopen heel moeilijk ze heeft een slappe achterhand en een lichte vorm van wobbler...maar buiten gaat ze zo hard in zijn achteruit dus in principe als ze het wil moet ze het kunnen maar dat is natuurlijk ook nog een mogelijkheid afstappen en dan achteruit...mja ik stap persoonlijk liever niet af dan heeft zei weer gewonnen

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 22:32

appelflap2 schreef:
wij doen altijd als een paard in zijn achteruit gaat het paard nog meer achterwaarts laten lopen op een gegeven moment vind hij daar ook niks meer aan en loopt hij wel weer door dus gewoon laten doen niet afstraffen maar nog meer aw laten doen tot hij weer vooruit wil

das ook nog wel een goeie

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:34

ja werkt perfect dan is het na een keer of 2-3 wel klaar
en halemaal als je zegt dat hij het normaal gesproken niet makkelijk doet
dan helemaal niet afstraffen maar juist 'belonen'

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:36

Niet afstappen!
Paard in een 'brute' achteruit voorbij het object rijden.
Daarmee bedoel ik, niet lief vragen of hij achteruit moet, dan heeft ie het direct door, gewoon zelfzeker hem in achteruit zetten en hup er voorbij.
Elke keer opnieuw, totdat je paard terug normaal doet.

Cirkeltje maken helpt ook wel eens, de moment dat hij achteruit vliegt, direct een kleine cirkel, je maakt er een 10tal en dan stuur je je paard eruit op de plaats waar hij dus verder moet.
Paard mag kiezen, of hij loopt rustig vooruit voorbij het object of hij gaat weer in protest wat dus betekend, dat jij weer voltes draait.
Geloof me, je hebt veel geduld nodig, tijd en plaats, maar dit werkt.
paard wordt die voltes zo beu, dat hij er liever voorbij draaft dan de volgende keer in protest te gaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:38

Ulrika schreef:
Maritje1991 schreef:

ja het rare is ze vind achteruit lopen heel moeilijk ze heeft een slappe achterhand en een lichte vorm van wobbler...maar buiten gaat ze zo hard in zijn achteruit dus in principe als ze het wil moet ze het kunnen maar dat is natuurlijk ook nog een mogelijkheid afstappen en dan achteruit...mja ik stap persoonlijk liever niet af dan heeft zei weer gewonnen

Onzin, linksom, rechtsom of van mijn part ondersteboven, je gaat de route die je in gedachten had en of je dan ernaast loopt of erop zit maakt niks uit.

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 22:39

Kirrr schreef:
Niet afstappen!
Paard in een 'brute' achteruit voorbij het object rijden.
Daarmee bedoel ik, niet lief vragen of hij achteruit moet, dan heeft ie het direct door, gewoon zelfzeker hem in achteruit zetten en hup er voorbij.
Elke keer opnieuw, totdat je paard terug normaal doet.

Cirkeltje maken helpt ook wel eens, de moment dat hij achteruit vliegt, direct een kleine cirkel, je maakt er een 10tal en dan stuur je je paard eruit op de plaats waar hij dus verder moet.
Paard mag kiezen, of hij loopt rustig vooruit voorbij het object of hij gaat weer in protest wat dus betekend, dat jij weer voltes draait.
Geloof me, je hebt veel geduld nodig, tijd en plaats, maar dit werkt.
paard wordt die voltes zo beu, dat hij er liever voorbij draaft dan de volgende keer in protest te gaan.

ook een optie maar als ik met haar op de weg sta vind ik dit een beetje gevaarlijk...zowiezo ook als ze vol in zijn achteruit gaat als ze iets eng vind

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:43

Ik stap ook nooit af, probeer dat omdraaien maar eens, ben heel benieuwd :D
Die van mij weigert zelden meer, alleen verkeer wat hard van voren komt vindt ie nog eng. Maar stilstaande objecten is ie wel klaar mee :D

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:45

waarom heeft zij gewonnen als je afstapt? mijn paardje kreeg altijd meer vertrouwen en later ging ze met mij erop ook gewoon langs!

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 22:47

Maritje1991 schreef:
waarom heeft zij gewonnen als je afstapt? mijn paardje kreeg altijd meer vertrouwen en later ging ze met mij erop ook gewoon langs!

Dat heb ik nu al een paar keer gedaan maar dan valt er helemaal niks meer mee te beginnen en ook omdat ik denk dat dit een of ander uitprobeersel is hoever ze kan gaan

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:51

Denk dat dat in 90% van de gevallen inderdaad zo is ;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:26

Ulrika schreef:
Maritje1991 schreef:

Dat heb ik nu al een paar keer gedaan maar dan valt er helemaal niks meer mee te beginnen en ook omdat ik denk dat dit een of ander uitprobeersel is hoever ze kan gaan

Daar ben ik het dus niet mee eens! als je paard vetrouwen in je heeft kun je hem juist steunen door er naast te gaan lopen en er dan langs te gaan..

voor mij heeft het paard pas gewonnen als we er niet langs gaan...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:35

Maritje1991 schreef:
Ulrika schreef:

Daar ben ik het dus niet mee eens! als je paard vetrouwen in je heeft kun je hem juist steunen door er naast te gaan lopen en er dan langs te gaan..

voor mij heeft het paard pas gewonnen als we er niet langs gaan...

Ik sluit me ook volledig bij Maritje aan.
Een paard denkt ook helemaal niet zo "yes ze is eraf, ik heb gewonnen".

Ga een beetje met dr spelen als je erlangs moet, dus afstappen --> stapje voorwaarts, stapje achterwaarts. Zelf rustig blijven en zo verder gaan, iedere stap voorwaarts onwijs belonen.

Verder kun je thuis schrikparcourtje opbouwen en daar samen eerst aan de hand doorgaan en later ohz, dit schept ook vertrouwen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:45

ijssnuiver schreef:

Mijn ervaring is dat wel ;) Of in ieder geval dat ie er de volgende keer weer op weigert...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:52

IKbenEllen schreef:
ijssnuiver schreef:

Mijn ervaring is dat wel ;) Of in ieder geval dat ie er de volgende keer weer op weigert...

Zo denkt een paard gewoon simpelweg niet ;) .
Het kan toch dat dei dat nog steeds eng vind? Misschien zijn de omstandigheden wel net even anders als de vorige keer en is het daardoor weer eng? Er kunnen zoveel dingen zijn waardoor het toch weer eng is.

En als je bij ieder eng ding er in zn achteruit voorbij gaat vind ik het ook niet gek dat ze de volgende keer weer bang zijn.(even doelend op jou eerste reactie in dit topic)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:04

Ik denk niet dat een paard denkt in winnen en verliezen. Maar denk dat hij sneller over zijn angst is als hij het zelf moet doen. Dat is tenminste mijn ervaring, ken jouw paard en paard van TS natuurlijk niet ;)

Achteruit heb ik maar 2x hoeven doen, toen had hij het door ;)
Bovendien ging hij er alleen op de heenweg niet langs, op de terugweg was alles een stuk minder eng :+

AmoCavallo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:17

Ik heb precies het zelfde gehad met mijn pony alleen die liep van vervolgens elke keer bijna de sloot in.
Wat ik dan deed is mijn moeder vragen om er met de fiets/lopend voor te gaan en dan liep ze meestal wel weer.