Tijdens proef prikbeest, sla jij hem dood?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tijdens proef prikbeest, sla jij hem dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:45

Ik zat dit weekend te jureren en had een combi in de ring waarvan de pony op een gegeven erg heftig met zijn hoofd begon te schudden.. Toen ze bij de C langsreed zag ik een daas zitten op zijn kaak.. De hele proef heeft dat beest er gezeten en de hele proef bleef de pony er op schudden..

Na dr proef kwam ze bij de auto en ik vroeg waarom ze dat beest niet wegjoeg/doodsloeg.. Toen gaf ze aan dat ze niet wist dat dat mocht.. Ik gaf aan dat ik het wel altijd deed en het ook zeker zou doen als ik haar was.. Als je het op een dood stuk in je proef doet is er niks aan de hand, wil een jury moeilijk doen, kost het je misschien een puntje, maar het scheelt je daarna 10-20 punten door een onrustig hoofd/spanning/afgeleid zijn..

Zijn er uberhaupt jury's die het afrekenen als je het beest wegjaagt? Wat zien jullie liever? En wat doen de ruiters hier zelf?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:50

Ik als ruiter zal het altijd proberen in de grijze gebieden in de proef weg te slaan c.q. vegen. Niet als een idioot om me heen gaan slaan, maar wel onopvallend proberen het prikkebeest weg te halen. Proef of niet, mijn pony hoeft niet te lijden van allerlei ongewenste gasten tijdens die 5 minuten.
Als het een goede jury is, dan straft hij/zij daar ook niet op af (aangezien het in het grijze gebied is)

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:50

Ik heb er van het weekend ook heel erg last van gehad. Mijn paard had er 1 op zijn nek en daar had hij dusdanig last van dat hij ook schudde en tdh kwam. Ik heb het beest eraf geslagen toen het "ging" zegmaar en toen was hij weer helemaal lekker en liep fijn zijn proef verder. Die beesten steken wel zo gemeen dat het paard er echt wel last van kan hebben. Stoer paard die er zo doorheen loopt vind ik.

Kan me misschien voorstellen dat zo'n jonge meid er misschien niet aan denkt of dat ze idd niet weet of het wel "mag" of niet.

Ik ben zelf ook jury en zou het niet afrekenen als de ruiter het beest weg zou jagen. Als het paard zo blijft schudden met zijn hoofd dan heeft hij er ook de hele proef last van en komt dat natuurlijk wel terug in de punten.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:51

Ik rij zelf geen wedstrijden maar als ik dat dus zou doen en mijn paard heeft een prikbeest zou ik hem zeker doodmeppen!!
Dan maar puntjes minder.

PintoNatal

Re: Tijdens proef prikbeest, sla jij hem dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:56

Ik sla ze ook dood, proef of niet...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:59

Je laat je paard lek prikken voor al dan niet een paar puntjes meer of minder????
Hmmmmm, tja......... wat je maar belangrijk vindt :? ....... Ik zou het belangrijker vinden dat mijn paard zich prettig voelt en zou dat rotbeest absoluut wegjagen!!! :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:59

Ik rij men-wedstrijden en kan rustig tijdens mijn proef m'n zweep even aanleggen waar ik wil om iets weg te jagen. Doodslaan word weer wat anders ;) (moet je met een zweep goed mikken en hard slaan, is niet helemaal de bedoeling :+ ).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:02

ik sla ze gewoon dood, maakt me niet uit waar.
Heb ooit eens gehad dat ik in het achttal reed en ik het beest niet doodsloeg. Pony waar ik op reed werd zo gestresst door het beest dat ze stil is gaan staan (midden in het achttal), ik een kettingbotsing achter me had, pony de daas weghaalde en we weer verder reden. Kwam ons resultaat ook niet echt ten goede...

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:02

Ik sla ze altijd dood, en als ze er heel veel last van heeft ook nog wel tijdens een oefening, dan maar een punt minder.

Als ik er zelf een op m'n lijf zou hebben zitten zou ik hem ook onmiddellijk dood slaan, dus bij m'n paard ook.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:03

Als ik er bij kan sla ik ze dood, bij mijn paard willen ze alleen tijdens het rijden nog wel eens op zijn buik gaan zitten en daar kan ik dan weer net niet bij. Maar als het kan doe ik het zeker beter dat dan gestoord paard.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:04

Als ik ze zie zitten en mijn paard heeft er last van, ja dan geef ik ook een subtiele doodmep om dat beest te verwijderen. Dit weekend met de tinkermerrie gereden en daar heb ik niets aan gemerkt. Bleken wel 2 bloedvlekken op haar te zitten na de proef, dus ze hebben haar toch te pakken gehad. Als ik ze had gezien, waren ze van mij geweest!
En als de jury het er dan niet mee eens is, prima, welzijn gaat bij mij voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:05

Twiggy2008 schreef:
Je laat je paard lek prikken voor al dan niet een paar puntjes meer of minder????
Hmmmmm, tja......... wat je maar belangrijk vindt :? ....... Ik zou het belangrijker vinden dat mijn paard zich prettig voelt en zou dat rotbeest absoluut wegjagen!!! :j

Ik weet niet of je mij met je bedoelt, maar de combi die ik in de ring had sloeg hem idd niet dood omdat ze dacht dat dat niet mocht in de proef.. Ik sloeg ze dood :j En heb dus ook aangegeven dat zij dat de volgende keer ook beter gewoon kan doen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:05

Daarom gaat er hier altijd nog dazenspul over vlak voor ik binnega, dan heb je dat probleem niet.

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:06

Twiggy2008 schreef:

Precies, zo denk ik er ook over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:06

bulck schreef:
Daarom gaat er hier altijd nog dazenspul over vlak voor ik binnega, dan heb je dat probleem niet.

Nou dat spul is ook niet zaligmakend.. Ik spoot het er ook altijd op, maar toch zitten ze er nog wel is hoor..

Tsjerkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:10

ik heb het zelf ook wel eens meegemkaat en het heb het beestje gewoon gegejaagd, maar nu de zomer als ik wedstrijd heb, do eik want dat dan antie horzel spul of hoe het heet :P dat help heel goed!!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:11

Relaxed schreef:
bulck schreef:

Nou dat spul is ook niet zaligmakend.. Ik spoot het er ook altijd op, maar toch zitten ze er nog wel is hoor..

Maar ik heb dat Atex spul en serieus nog geen daas, vlieg of ander beest bespeurd tijden die paar minuten.
Enkel voor men schimmel zal ik iets moeten zoeken, want het maakt bruine plekken :+ (wat op een zwarte en bruine niet opvalt)

gewoon vliegenspul houdt geen dazen weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:12

bulck schreef:
Maar ik heb dat Atex spul en serieus nog geen daas, vlieg of ander beest bespeurd tijden die paar minuten.
Enkel voor men schimmel zal ik iets moeten zoeken, want het maakt bruine plekken :+ (wat op een zwarte en bruine niet opvalt)

gewoon vliegenspul houdt geen dazen weg

Ja dat had ik ook altijd, maar het is net of ze toch een atexvrije plek weten te vinden en daar gaan zitten :+ Ook met buitenritten, na een kwartier zaten de dazen er gewoon..

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:14

Ik heb altijd de prikbeestje/vliegen even weggejaagd tijdens een proef.

En als jury zijnde zou ik er ook geen punten voor aftrekken.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:17

Toevallig had mijn paard afgelopen weekend ook een daas tijdens de proef. Het beest zat op zijn kaak en ik zag hem gelukkig al zitten voordat hij begon te schudden. Ik heb de daas dus ook gewoon dood geslagen :).

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:43

Ik ga het prikbeest doodslaan, ook al is het in de proef.

Dennis, misschien moet jij dan in plaats van een menzweep, een verlengde vliegenmepper (met handje) gaan gebruiken :D

Dennis schreef:
Ik rij men-wedstrijden en kan rustig tijdens mijn proef m'n zweep even aanleggen waar ik wil om iets weg te jagen. Doodslaan word weer wat anders ;) (moet je met een zweep goed mikken en hard slaan, is niet helemaal de bedoeling :+ ).

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:55

Ik zou dit niet aanrekenen tijdens het jureren. ( het doodslaan van de daas dan).
Net als wat je schrijft Relaxed. Nu is de pony de gehele proef onrustig vanwege de daas.
En dat is erg jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:59

Ja dit was echt zonde, was een leuke pony en kon ook leuk lopen. Maar nu ging ie steeds sneller, schudde continu met zijn hoofd, trok haar uit het zadel en zij dook steeds verder naar voren.. Heeft haar echt veel punten gekost..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:03

Ik had mijn paard gisteren wel ingespoten maar er kwam er toch nog 1 bij zijn hoofd/hals....
Midden in mijn middengalop op de grote volte begon hij met zijn hoofd te schudden, maar ik kreeg toch nog een 7 van de jury :Y)

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:09

Pletten zo`n ding :j

Mijn paarden zijn me er altijd dankbaar voor en raken niet uit balans. Wel wijzen ze zo`n beest soms voor me aan zodat ik het weg kan tikken en dat is pas lastig in een proef :+